پیش بینی بازدهی بازار مسکن در سال 93

سالانه 600 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز مصرفی داریم همین طور 2.5 میلیون بافت فرسوده موجود در کشور که قابلیت ساخت در آنها وجود دارد می تواند از جمله دلایل افزایش تقاضا برای خرید و سرمایه گذاری می باشد.
در گفتگو با یک کارشناس صنعت ساختمان بررسی شد:
پیش بینی بازدهی بازار مسکن در سال
بعد از انتخابات ریاست جمهوری در تیر ماه سال 92 و سیاست های دولت در جهت کاهش تورم باعث گردید تقاضا در بازار مسکن با کاهش رو به رو گردد.

این کارشناس صنعت ساختمان با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز عنوان کرد: در چند ماه ابتدایی سال 92 یک جهش قیمتی در بازار مسکن اتفاق افتاد ولی بعد از انتخابات شاهد تغییر روند صعودی در این بازار به سبب کاهش تقاضا بودیم که تا به امروز در حدود 15 درصد کاهش قیمت و 40 درصد کاهش حجم معاملات در شهرهای بزرگ می باشیم.

نعمتی در خصوص دلایل جذل سرمایه در این صنعت چند در سال گذشته ابراز داشت: با توجه به شرایط اقتصادی خاص کشور بر اثر تحریم های مختلف و کاهش سرمایه گذاری در سایر بازارهای تولیدی و اقتصادی به سبب مشکلاتی که ایجاد شده بود شاهد حرکت این سرمایه ها به سمت صنعت ساختمان بودیم و همین طور مسئله اشتغال زایی بالایی که در این صنعت وجود دارد سبب توجه دولت به این حوزه گشت.

وی افزود: سالانه 600 هزار واحد مسکونی در کشور نیاز مصرفی داریم همین طور 2.5 میلیون بافت فرسوده موجود در کشور که قابلیت ساخت در آنها وجود دارد می تواند از جمله دلایل افزایش تقاضا برای خرید و سرمایه گذاری می باشد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تقاضای مسکن به صورت سرمایه ای و مصرفی است که با افزایش تورم قدرت خرید مردم کاهش می یابد و در نتیجه تقاضای مصرفی کاهش پیدا می کند ولی با توجه به سیاست دولت برای کاهش تورم می توان شاهد افزایش قدرت خرید و تبع آن افزایش تقاضای مصرفی در سال آینده بود.

نعمتی خاطر نشان کرد: افزایش نقدینگی در سطح جامعه طی چند سال اخیر و اجرای فاز دوم هدفمندی سبب خواهد شد مقداری از این نقدینگی توسط این حوزه اقتصادی جذب گردد و به این سمت سوق داده شود.

بازده صنعت ساختمان

این کارشناس پیرامون بازده مورد انتظار از صنعت ساختمان در سال آتی گفت: در صورت اجرای طرح هدفمندی و افزایش بهای تمام شده هر مترمربع ساختمان در سال آینده می توان یک بازده متناسب با تورم در سال آینده را برای این حوزه متصور بود. چراکه معمولاً نقدینگی سعی می کند به سمت یک دارایی با ثبات با یک بازده مناسب حرکت کند در حال حاضر حاشیه سود صنعت ساختمان در یک بازه بلندمدت به طور میانگین سالی 25 درصد بوده است ولی در مورد زمین این مقدار به 35 درصد هم می رسد.

چرخه رونق بازار مسکن

این کارشناس در مورد چرخه رونق و رکود در بازار مسکن ابراز داشت: این چرخه در بازار مسکن 3 تا 4 سال یکبار تغییر می کند و به نظر می رسد بعد از تیر ماه سال جاری وارد چرخه رکود شدیم ولی این رکود به معنای نبود تقاضا نمی باشد بلکه در ابتدای سال 93 تقاضای مصرفی جدیدی که به دلیل رشد جمعیت و نرخ ازدواج و افزایش تسهیلات بانکی سایر علل در بازار به وجود خواهد آمد ولی واضح است که رونق به معنای افزایش چشمگیر حجم معاملات و قیمت ها نخواهد بود.

سود بانکی عامل مخرب برای رشد صنعت ساختمان

نعمتی در خصوص رابطه شرکت های ساختمانی با نرخ بهره بانکی ابراز داشت: با توجه به ماهیت صنعت ساختمان و همچنین طولانی بودن چرخه تولید محصول در این صنعت که تقریباً 3 تا 4 سال می باشد بنابراین تأمین نقدینگی و چرخش آن بسیار مهم است.

وی با اشاره به محدودیت روش های تأمین مالی در صنعت ساختمان در کشور ما به روش های سنتی شامل تسهیلات بانکی، اوراق مشارکت و اخیراً صکوک اجاره اشاره کرد.

وی افزود: در حال حاضر بخش عمده ای از تأمین مالی پروژه ها از طریق تسهیلات بانکی و پیش فروش انجام می شود بنابراین افزایش نرخ تسهیلات باعث افزایش هزینه های مالی پروژه ها و کاهش حاشیه سود شرکت ها می گردد.

صندوق زمین و ساختمان نیاز امروز کشور

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: جهت کاهش ریسک شرکت های این صنعت باید روش های تأمین مالی بازار محور همچون صندوق زمین و ساختمان و رهن ثانویه و ... افزایش و حمایت شود.

در خاتمه نعمتی پیرامون چشم انداز آتی صنعت ساختمان اظهار داشت: بنده با توجه به شرایط کلی اقتصاد و چشم انداز مثبت فضای سیاسی فکر می کنم شاهد افزایش پلکانی قیمت همچون سال 90 و 91 نباشیم. اما انتظار بر این است که طی بهار 93 رونق معاملات مسکن اتفاق بیافتد و شاهد روان شدن معاملات باشیم.

۲۱ اسفند ۱۳۹۲ ۱۲:۰۷
بورس نیوز |