پیگیر افزایش سقف وام مسکن روستایی تا 18 میلیون تومان هستیم/جلسه اختصاصی با معاون اول رئیس جمهور20/01/92

رئیس بنیاد مسکن از پیگیری افزایش سقف وام مسکن روستایی تا 18 میلیون تومان و درخواست جلسه اختصاصی با معاون اول رئیس جمهور با موضوع افزایش سقف وام و ابلاغ هر چه سریعتر آن خبر داد.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علیرضا تابش امروز در سالگرد تشکیل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و افتتاح حساب 100 امام خمینی، در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در پیشنهاد افزایش سقف وام مسکن روستایی چه مواردی را قید کرده‌اید، تا دولت برای افزایش سقف وام ترغیب شود، افزود: در قانون آمده است که سالانه 15 درصد به سقف وام مسکن روستایی اضافه شود، بنابراین در پیشنهادات خود از مبدأ قانونی کار را آغاز کردیم و سراغ سایر موارد در قیمت تمام شده مسکن مثل افزایش قیمت مصالح ساختمانی نرفتیم.

تابش با بیان اینکه دو سال است که سقف وام مسکن روستایی افزایش نیافته و در حد 12.5 میلیون تومان باقی مانده است، اضافه کرد: برای اینکه بتوانیم پول ارزان قیمت را از بانک‌ها دریافت کنیم، ناچار هستیم که نظر مساعد دولت و بانک‌های عامل را حذف کنیم.

وی ادامه داد: نرخ سود تسهیلات مسکن روستایی 5 درصد است، بنابراین از معاون اول رئیس جمهور درخواست کردیم تا جلسه اختصاصی در خصوص مسکن روستایی برگزار کنیم.

رئیس بنیاد مسکن در خصوص طراحی و اجرای طرح‌های هادی روستایی گفت: در حال حاضر روستاهای بالای 20 خانوار در کشور 38 هزار و 131 روستا است که در این روستاها 5 میلیون و 547 هزار خانوار زندگی می‌کنند.

وی ادامه داد: تاکنون برای 30 هزار و 940 روستا طرح هادی روستایی تهیه شده است.

تابش گفت: هر ساله از دو طریق اعتبارات استانی و ملی تأمین اعتبار می‌کند که در سال 92 جمع اعتبارات ملی و استانی به 676 میلیارد تومان بوده است که تنها 38 درصد و به میزان 2055 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی  ادامه داد: در سال 93 در بودجه پیشنهادی این رقم به هزار و 300 میلیارد تومان افزایش یافته است.

* صدور سند روستایی به 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکن روستایی

رئیس بنیاد مسکن گفت: تاکنون به 2 میلیون و 700 هزار واحد مسکونی روستایی سند مالکیت صادر شده و 27 هزار سند نیز در شهرهای زیر 25 هزار نفر سند مالکیت صادر کرده‌ایم.

* یک میلیون و 398 هزار واحد مسکونی از سال 84 تاکنون بهسازی شده است

تابش گفت: از سال 84 تا پایان سال 92 یک میلیون و 398 واحد مسکونی در روستاها عملیات بهسازی صورت گرفته است اعتباری که از بانک‌ها گرفته شده و جذب شده است، برای این تعداد واحد مسکونی 12 هزار و 314 میلیارد تومان به مردم پرداخت شد.

به گفته وی، از سال 84 تا سال 92 بازسازی واحدهای مسکونی در روستاها 303 هزار واحد مسکونی بوده است که در مجموع اعم از بهسازی مسکن روستایی، نوسازی و احداث واحدهای مسکونی از بابت وقوع زلزله به یک میلیون و 700 هزار واحد مسکونی رسیده است.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه 7850 میلیارد تومان برای این 348 هزار مسکن مهر تسهیلات در نظر گرفته شده است، گفت: تاکنون 6640 میلیارد تومان از این تسهیلات تخصیص یافته و 1210 میلیارد تومان یعنی 15 درصد باقی مانده که اگر آن را امسال به ما پرداخت کنند تمام واحدها به اتمام می‌رسد.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه در سال 93 بیشتر فعالیت ما روی روستاهای آسیب‌پذیر متمرکز است، گفت: در این زمینه طرح تحقیقاتی انجام شده و برنامه‌هایی را در این روستاها اجرا خواهیم کرد البته بهسازی و بازسازی مسکن روستایی داوطلبانه است و مردم باید خود برای این کار پیش‌قدم شوند.

تابش با اشاره به اینکه در مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ساخت 348 هزار واحد شروع شده است، اظهار کرد: فنداسیون 99 درصد این واحدها ریخته شده و از این تعداد تاکنون 260 هزار واحد تمام و به متقاضیان تحویل شده است.

به گفته وی، بقیه واحدهای مسکن مهر شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارند.

۲۰ فروردین ۱۳۹۳ ۰۸:۳۵
فارس |