وضعیت نگران کننده معماری در کشور/ شهرداری‌ها تمام فرصت‌های آینده زیست شهری را می‌فروشند21/02/93

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شهرداری‌ها تمام فرصت‌های آینده زیست شهری را به فروش می‌رسانند، گفت: دو نهاد شهرداری و دولت در امر نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مداخله می‌کنند اما هنوز ساکنان این بافت‌ها یک نظر جدی برای مشارکت در بهسازی بافت‌های فرسوده ندارند.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در هفدهمین سالگرد تأسیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: مردم علاقمند هستند دولت همواره در ساخت و ساز و یا هر پروژه‌ای مداخله کنند.

وی افزود: در هفده سال گذشته از تأسیس شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، قانون ساماندهی مسکن و بازسازی بافت فرسوده به خوبی دیده شده و به آن تاکید شده است اما هنوز به عنوان خواسته اجتماعی در نیامده است.

آخوندی اظهارداشت: هنوز بازسازی بافت‌های فرسوده به عنوان یک امر اجتماعی در نیامده است و باید اذعان کرد ساخت و ساز در حواشی شهرها راحت‌تر از داخل شهرها است.

وی با بیان اینکه گرایش به سمت بیرون شهر بیشتر ار داخل شهر است، تاکید کرد: سلیقه دولتمردان تغییر می‌کند بنابراین امید است بتوانیم بازسازی بافت فرسوده‌ را به امر اجتماعی تبدیل کنیم.

آخوندی خاطرنشان کرد: باید به نحوی ساکنان مناطق بافت‌های فرسوده در بازسازی و بهسازی مداخله کنند اما هنوز با این موضوع فاصله داریم و دلخوش به برخی اقدامات شده‌ایم.

وی با بیان اینکه دو نهاد شهرداری و دولت در بهسازی بافت‌های فرسوده مداخله می‌کنند، گفت: هنوز ساکنان بافت‌های فرسوده نظر جدی در خصوص بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده ندارند.

آخوندی گفت: برای رسیدن به هدف نیاز است که بین دولت ملی و دولت محلی رابطه‌ای ایجاد شود اما نباید دچار افراط و تفریط شد.

وی افزود: زمانی گفته می‌شد که شهرداری‌ها را باید به دولت داد و زمانی هم عنوان شد که شهرداری‌ها نباید از دولت بودجه بگیرند، برای این موضوع مثالی می‌توان آورد که شهرهایی هستند که فوق‌العاده فقیر هستند و بودجه‌ای نیز ندارند.

وی افزود: پس با این وضعیت بحث عدالت جغرافیایی و بحث رابطه رفع تعادل‌های جغرافیایی و حمایت از حکمروایی محلی هنوز در ایران شکل روشنی ندارد.

آخوندی گفت: از گذشته ، شهرداری‌ها از لحاظ حقوقی فقط می‌توانستند معابر را تحت تملک خود قرار دهند و فراتر از معابر حق تملک نداشتند.

وی افزود: اما زمانی بحث این شد که اگر یک طرح عمرانی و بهسازی شهری را که نیاز به مداخله است به طرح‌های عمرانی تبدیل کنیم آنوقت می‌توانیم آن را در قانون تملک بگنجانیم.

وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از وضعیت معماری در کشور، گفت: واقعاً وضعیت معماری نگران کننده است، متأسفانه افزایش تراکم در بازسازی بافت‌های فرسوده و تاریخی راه‌ حل درستی نبوده است چرا که باعث کاهش کیفیت زندگی شده است.

وی با بیان اینکه افزایش تراکم در بافت‌های فرسوده در بهترین حالت این بوده است که بگوییم خوب ساخته‌ایم، گفت: باید فکری به حال معماری نگران کننده در کشور کنیم.

وی با انتقاد از نظام درآمدی شهرداری‌ها گفت: در نظام درآمدی شهرداری‌ها متاسفانه تمام فرصتهای آینده زیست شهری به فروش می‌رسد تا به درآمد جاری برسد، اینها مسائلی است که باید بحث شود و بنده از آن هراسی ندارم.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۱۲:۰۰