درصدد ارتقای کیفی بتن‌های تولیدی در کشور هستیم7/4/93

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی کشور گفت: با اجرای پروژه بتن 1404 درصدد ارتقای کیفی بتن‌های تولیدی در کشور هستیم و امیدواریم تا سال 1404 مقاومت بتن‌های تولیدی در کشور به میزان بسیاری ارتقا یابد.
 

محمدرضا شکرچی‌زاده در حاشیه سفر به اصفهان برای اجرای پروژه‌های راه و شهر‌سازی در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه صنعت بتن در کشور یکی از صنایع بسیار مهم محسوب می‌شود، اظهار کرد: سالانه بیش از هفت، هشت میلیارد دلار را صنعت بتن به خود اختصاص می‌دهد.

وی با بیان اینکه اما متاسفانه کیفیت بتن به صورت عام در کشور کیفیت قابل قبولی نیست، اضافه کرد: مقاومت بتن یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های بتن است، اما اغلب بتن‌هایی که در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای مقاومت 200 یا 250 کیلو‌گرم بر سانتی‌متر مربع است.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی کشور تصریح کرد: اما ما می‌توانیم در بسیاری از سازه‌ها از مقاومت‌های بیشتری استفاده کنیم و با افزایش مقاومت می‌توانیم سطح مفید را در ساختمان‌ها افزایش بدهیم.

وی با تاکید بر اینکه همچنین به دنبال این موضوع می‌توانیم در مصرف سیمان صرفه‌جویی کنیم و عمر مفید سازه‌ها را افزایش بدهیم، ادامه داد: در کشور و در دانشگاه‌ها از نظر علمی، نظری و تئوری با مشکلی مواجه نیستیم، اما از نظر اجرایی رایج نیست.

شکرچی‌زاده تأکید کرد: کاری که در حال حاضر در دستور کار وزارت راه و شهر‌سازی قرار گرفته، این بوده که آرام، آرام تا سال 1404 ما بتوانیم تولید، طراحی و اجرای سازه‌های بتنی را تا 500 کیلو‌گرم بر سانتی‌متر مربع و به میزان دو برابر افزایش بدهیم.

وی با اشاره به اینکه سند جامعی تحت عنوان سند جامع بتن 1404 در این زمینه تهیه شده است، افزود: کمیته‌های مختلفی در این مجموعه ایجاد شده است و در این کمیته‌ها به مباحث مختلفی از حیث طراحی، اجرا، نگهداری و مواد اولیه توجه می‌شود و درصدد اجرا و عملیاتی شدن این موضوع به صورت جامع در سطح کشور هستیم.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی کشور گفت: استان اصفهان از سال‌های گذشته با همتی که سازمان نظام مهندسی، اداره کل راه و شهر‌سازی و دانشگاه‌ها و نمایندگی انجمن بتن داشته‌اند، اقدامات خوبی در این راستا انجام داده‌اند.

وی با تأکید بر اینکه بستر‌های اولیه و مناسب برای اجرای پروژه بتن 1404 در اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: با اجرای این پروژه در اصفهان یک آسیب‌شناسی در زمینه پایین بودن کیفیت بتن در برخی از پروژه‌ها صورت می‌گیرد.

شکرچی‌زاده با بیان اینکه در قالب عملیاتی شدن این پروژه میزان قابل توجهی صرفه‌جویی صورت می‌گیرد، ادامه داد: به دنبال این موضوع ما می‌توانیم گام موثری را در راستای توسعه پایدار در کشور برداریم.

وی با اشاره به اینکه در کشور‌های منطقه کیفیت بتن به میزان بسیاری رشد کرده است، تصریح کرد: قرار است در سال 1404 از نظر پیشرفت کیفیت بتن به پای این کشور‌ها برسیم.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی کشور اضافه کرد: به عنوان مثال در برج‌العربی دبی مقاومت بتنی که استفاده شده در برخی از ساز‌ها یک‌هزار کیلو‌گرم بر سانتی‌متر مربع بوده، اما این مقاومت در سازه‌های مهم در کشور حدود 300 کیلو‌گرم بر سانتی‌متر مربع طراحی شده است.

وی با بیان اینکه خوشبختانه در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی دانش افزایش کیفیت و مقاومت سازه‌های بتنی وجود دارد، تاکید کرد: مهم این است که درخواست و دغدغه‌ای را به صورت عمومی ایجاد کنیم و مردم را نسبت به کیفیت بتن حساس کنیم.

شکرچی‌زاده با تأکید بر اینکه به دنبال محقق شدن این موضوع تولید‌کنندگان بتن نیز به سوی کیفی شدن بتن تولیدی حرکت می‌کنند و کیفیت بتن‌های تولیدی در کشور افزایش می‌یابد، افزود: تولید بتن اثرات زیست محیطی مهمی دارد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای پروژه بتن 1404 میزان سیمان مصرفی برای واحد بارگذاری کاهش می‌یابد و افزایش مقاومت بتن تولیدی منجر به افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌شود، گفت: در بسیاری از کشور‌ها ارتقای کیفی بتن در دستور کار قرار گرفته است.

معاون وزیر راه و شهر‌سازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهر‌سازی کشور اظهار کرد: در کشور ایران در دهه‌های گذشته به صورت موردی اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته، اما در سطح عمومی اقدام مؤثری در راستای ارتقای کیفی بتن‌ها انجام نشده است.

وی با بیان اینکه این پروژه برای نخستین بار به صورت آزمایشی در اصفهان اجرا می‌شود، ادامه داد: اما پس از کسب تجربیات اصفهان در این زمینه درصدد اجرای این پروژه در سراسر کشور هستیم و پیش‌بینی می‌شود که ارتقای کیفی بتن‌های تولیدی به صورت آرام، آرام در سراسر کشور صورت بگیرد.

۷ تیر ۱۳۹۳ ۰۸:۴۲