بازار سرمایه در تأمین مالی مسکن با جایگاه واقعی خود فاصله دارد/ لزوم تأسیس صندوق مستغلات08/06/93

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هنوز بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود در حوزه تأمین مالی مسکن نرسیده است گفت: زنجیره تأمین مالی از زمان راه‌اندازی صندوق زمین و ساختمان، بهره‌برداری و رفع باید تکمیل شده و باید صندوق مستغلات نیز راه‌اندازی شود.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی در جریان آیین افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان با اشاره به اینکه هنوز بازار سرمایه به جایگاه واقعی خودش در حوزه تأمین مالی علیرغم تلاش‌های دولت‌های قبل نرسیده است گفت: وزارت راه و شهرسازی در دو حوزه مأموریت دارد به طوری که در حوزه مسکن و حمل‌ونقل با وجود نقش 20 درصدی توسط نظام بانکی هنوز بازار سرمایه منابع چشمگیری برای این بخش‌های مهم تأمین نکرده است.

وی افزود: مهمترین عامل آن شاید این بود که کمتر به فکر تأمین مالی پروژه‌ها از طریق بازار سرمایه افتادیم.

آخوندی با بیان اینکه امیدواریم تشکیل صندوق زمین و ساختمان سرآغازی برای ایجاد بازار رسمی مسکن باشد گفت: همانطور که تغییر قیمت سهام علامت‌هایی را به نحوه سیاست‌گذاری می‌دهد در این بازار نیز با تشکیل ابزاری رسمی علامت‌های مهم را دریافت کنند.

*باید به سمت صندوق‌های مستغلات هم پیش برویم

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه برای تأمین مالی پروژه‌ها باید ابزارهای جدیدی تعریف شود گفت: حتماً باید به سمت صندوق‌های مستغلات هم پیش برویم چرا که مکمل صندوق زمین و ساختمان برای تکمیل زنجیره تأمین مالی از طریق بازار سرمایه صندوق مستغلات است که امیدوارم این امر در دستور کار سازمان بورس قرار گیرد.

وی گفت: پس از صندوق زمین و ساختمان، بهره‌برداری و اجاره‌داری زنجیره عرضه و تقاضا در بازار مسکن را تکمیل خواهد کرد.

آخوندی با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی سیاست‌های کاری خود را از طریق عرضه در بازار مسکن شروع کرده است گفت: راه‌اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان بازار سهام از جمله مفروضاتی است که از یک سال قبل برای فعال شدن عرضه مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه باید زنجیره عرضه و تقاضا را در بازار مسکن با هم ببینیم گفت: اگر در روند عرضه مشکلاتی ایجاد شود سمت تقاضا از تعادل خارج خواهد شد بنابراین عرضه و تقاضا باید متناسب با یکدیگر عمل کنند.

این وزیر دولت یازدهم با اشاره به لزوم افزایش نقش بازار رهن در تولید ناخالص داخلی گفت: بحث بازار رهن نکته بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه و بازار پول در گذشته بیشتر رقابت کرده‌اند تا اینکه مکمل یکدیگر باشند گفت: اکنون این اندیشه که این دو بازار در تکمیل یکدیگر عمل کنند در وزارت اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی ایجاد شده است.

آخوندی با اشاره به لزوم انتشار اوراق مبتنی بر دارایی‌ها و افزایش سرمایه بانکها گفت: افزایش توان تسهیلات‌دهی بانک‌ها تا 12.5 برابر میزان دارایی قدرت تأمین مالی را افزایش داده و اقدام بزرگی است که در بسته خروج غیرتورمی از رکود پیش‌بینی شده است.

آخوندی تأکید کرد: قاعدتاً باید در ادامه بازار رهن ثانویه را راه بیندازیم و بانکها با تنظیم مطالبات از محل واگذاری ساختمان و املاک و یا فروش اقساطی آنها گردش مالی بنگاه‌ها را افزایش دهد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار رهن ایران با توجه به ساختار جمعیتی آن اندازه کوچکی دارد گفت: وزارت اقتصاد، راه و شهرسازی، بانک مرکزی و سازمان بورس باید با هدفگذاری اندازه بازار رهن به توسعه آن کمک کند چرا که در دنیا بازار رهن به چندین برابر GDP تولید ناخالص داخلی می‌رسد.

وی گفت: در حوزه بازار رهن مطالعات محکمی صورت نگرفته و با توجه به مطالعاتی که در سال 86 در وزارت راه و شهرسازی انجام شده اندازه بازار رهن در ایران کمتر از 10 درصد در GDP است.

آخوندی با بیان اینکه جامعه ما جمعیت جوانی دارد تصریح  کرد: بر همین  اساس این جمعیت برای سکونت خود نیاز به حمایت جدی دارند.

وی گفت: این جمعیت باید از پس‌اندازهای آینده استفاده کنند و همچنین با استفاده از منابع مختلف رهنی برای آینده خود تصمیم بگیرند.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بزرگ شدن بازار رهن در اقتصاد ایران باید به عنوان یک استراتژی مدنظر قرار گیرد گفت: در بحث تأمین مسکن در وزارت راه و شهرسازی اصطلاحی مبنی بر خانه اولی‌ها وجود دارد که برای تأمین مالی آن به شکل جدی حمایت خواهد شد البته در حوزه خانه اولی‌ها فعلاً اقشار متوسط جامعه مدنظر قرار دارد و برای اقشار ضعیف برنامه و طرح‌های جداگانه‌ای قطعاً لحاظ خواهد شد.

وی با انتقاد از اینکه نظام آماری مشخصی از بازار رهن ایران وجود ندارد گفت: بانک مرکزی ایران و مرکز ‌آمار هیچ کدام از بازار رهن ایران آماری منتشر نمی‌کند و قطعاً برای توسعه این بازار باید آمارهای مشخصی منتشر شود.

آخوندی تأکید کرد: در زمینه تأمین مالی امکان راه‌اندازی صندوق و شرکت‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد و تأمین مالی از طریق این گونه ابزارها نیز انجام‌ پذیرد بنابراین این صندوق‌ها به صورت پروژه‌ای یا منطقه جغرافیایی کاربرد خواهند داشت.

وی در خصوص صندوق‌های زمین و ساختمان تأکید کرد: اگر شخصی در این صندوق سرمایه‌گذاری کند و واحدهای آن را خریداری کند نیازی به انتظار برای تکمیل پروژه نخواهد داشت و این اوراق قابل معامله در بازار سرمایه خواهد بود و هر لحظه امکان نقدشوندگی آن با توجه به پیشرفت پروژه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای هر 65 مترمربع یک اشتغال به صورت مستقیم و 0.8 به صورت غیرمستقیم ایجاد می‌کند گفت: پروژه‌هایی در حوزه ساخت‌وساز موفق بودند که از روش‌های تأمین مالی درستی استفاده کرده‌اند و در نهایت از معماری و ساخت خوبی نیز برخوردارند.

وی در پایان از دست‌اندرکاران راه‌اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان و توسعه ابزارهای تأمین مالی در این حوزه قدردانی کرد.

۸ شهریور ۱۳۹۳ ۱۴:۳۱