ساخت ۳۷ درصد مسکن کشور توسط تعاونی‌ها/ سیا‌ست‌ مسکن بدون تعاونی‌ها امکان ندارد17/06/93

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های مسکن کارکنان دولت با بیان اینکه ۳۷ درصد مسکن کشور توسط تعاونی‌ها ساخته شده است، گفت: سیاست‌های اجرایی در بخش مسکن بدون حضور و استفاده از بخش تعاون امکان‌پذیر نیست.
 

اسماعیل خاکفرجی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ضمن بزرگداشت هفته تعاون با بیان اینکه وضعیت تعاونی‌ها به وضعیت اقتصاد کشور برمی‌گردد، گفت: جای تأسف دارد که با وجود مجموعه اقداماتی که دولت انجام می‌دهد و تمامی عوامل اجرایی در حال تلاش هستند، همچنان با آسیب‌هایی مواجه هستیم.

مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی مسکن کارکنان دولت افزود: اطمینان دارم که در کشور از نظر قانونی مشکلی نداریم و آنچه که نیاز به اصلاح داشته باشد، با همت دولتمردان در حال بازنگری است.

وی گفت: اما متاسفانه برخی از مسئولان گوش شنوا ندارند و در بخش مسکن سیاست‌هایی از سوی برخی مسئولان شنیده می‌شود که بعدها مردم را با مشکلات بیشتری مواجه خواهد کرد.

خاکفرجی با بیان اینکه اعمال سیاست‌های اجرایی در بخش مسکن بدون حضور و استفاده از بخش تعاون امکان‌پذیر نیست، گفت: تاکنون و در طول سالیان گذشته به طور متوسط تعاونی‌ها‌ 37 درصد از مسکن کشور را ساخته‌اند.

وی ضمن ابراز گلایه از عدم توجه به تعاونی‌های بخش مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی، گفت: ما همه برنامه‌ها و طرح‌های این حوزه را آسیب‌شناسی کرده‌ایم و پیشنهاد داده‌ایم که زمین به قیمت کارشناسی به تعاونی‌ها داده شود، تا آنها تمام مراحل ساخت را خودشان انجام داده و مسکن را با قیمت تمام شده پائین‌تر در اختیار مردم قرار دهند.

این فعال بخش تعاون گفت:‌ متاسفانه تعاونی‌های بخش مسکن به دلیل بی‌توجهی در حال تعطیلی هستند، در حالی که این تعاونی‌ها بار پروژه‌های بزرگ ملی را در سال‌های گذشته به دوش کشیدند و اغلب کارمندان دولت و کارگران از طریق همین تعاونی‌ها خانه‌دار شدند.

وی افزود: البته تعاونی‌ها بدون نقص نیستند، اما تعاونی‌هایی وجود دارند که با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت در سال‌های گذشته مسکن ساخته‌اند و عملکرد موفق و مناسبی در این زمینه داشته‌اند.

وی تاکید کرد: انبوه‌سازان اگر سود مناسب در فعالیتشان نداشته باشند، به هیچ عنوان وارد پروژه‌ای نمی‌شوند، اما در عملکرد مالی تعاونی‌ها کسب سود تخلف محسوب می‌شود و قیمت تمام شده واحدها در نظر گرفته می‌شود.

به گفته وی، دریافت سود به جز هزینه‌های متعارف برای تعاونی‌ها تخلف است، با این وجود در وزارت راه و شهرسازی نگاه‌ها به سمت استفاده از انبوه‌سازان است، درحالی که تعاونی‌ها هم با کمک انبوه‌سازان کار را انجام می‌دهند.

وی ضمن تکذیب عدم نظارت بر فعالیت ساختمانی تعاونی‌های مسکن گفت: همه مراحل ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها با نظارت انجام می‌شود و در پروانه‌های صادره به این موضوع اشاره شده است.

۱۷ شهریور ۱۳۹۳ ۰۸:۳۰