اوراق ۱۰۰ هزار تومانی وام مسکن برای اقشار ضعیف صرفه اقتصادی دارد06/07/93

عضو شورایعالی بورس با تاکید بر اینکه دولت پولی بابت اوراق تسهیلات مسکن نمی‌پردازد، گفت: این اوراق که با نرخ ۲۲ و ۲۳ درصد توسط مردم خرید و فروش می‌شود، صرفه اقتصادی دارد.
 

حسین عبده‌تبریزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ با اشاره به تشکیل صندوق‌های زمین و ساختمان که با هدف تامین مالی بازار مسکن راه‌اندازی شده است، اظهار داشت: اگر صندوق زمین و ساختمان موفق عمل کند،‌ اقدام به راه‌اندازی دیگر صندوق‌های پروژه از جمله در بخش نفت خواهیم کرد.

وی در مورد نقش اولین صندوق زمین وساختمان در تامین مالی بخش مسکن گفت:‌ صندوقی که راه‌اندازی شده در اندازه‌ای کوچک است و در مورد تامین مالی آن نسبت به کل بازار حجم پایینی دارد.

عضو شورای‌عالی بورس و اوراق بهادار درباره دلایل افزایش قیمت اوراق تسهیلات مسکن و ذکر نکاتی درباره آن که مورد سوال خبرنگار فارس بود، گفت: علت این که روی اوراق تسهیلات مسکن فشار نمی‌آوریم، این است که دولت در این زمینه پولی نمی‌دهد، بلکه مردم خودشان با سپرده‌گذاری در بانک مسکن عده‌ای را صاحب امتیاز وام می‌کنند.

عبده‌تبریزی تاکید کرد: این افراد حاضر نیستند با نرخ 13 یا 14 درصد اوراق خود را در فرابورس بفروشند، بنابر این آنها معتقدند که باید سود 21 و 22 درصدی عایدشان شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: افرادی که در سپرده‌گذاری بانک مسکن سرمایه‌گذاری می‌کنند، نمی‌خواهند خانه‌ای را خریداری کنند، بلکه امتیاز اوراق را با نرخ‌های بالا در فرابورس عرضه می‌کنند.

وی در پایان با اشاره به اینکه این اوراق بین اقشار ضعیف جامعه صرفه اقتصادی دارد گفت: همین که مسئله‌ای را  اوراق تسهیلات مسکن حل کرده، نشان از صرفه اقتصادی آن دارد.

به گزارش فارس اوراق امتیاز تسهیلات خرید مسکن در فرابورس به 100 هزار تومان هم رسید، در حالی که این اوراق در سال 92 در محدوده 35 هزار تومان هم معامله می‌شد.

به این ترتیب متقاضیان بابت هر 500 هزار تومان وام مسکن باید 100 هزار تومان بپردازند، یعنی برای وام 45 میلیون تومانی باید حدود 9 میلیون تومان هزینه شود.

۶ مهر ۱۳۹۳ ۱۱:۴۵