افزایش وام مسکن روستایی تا ۱۵ روز دیگر ابلاغ می‌شود/بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به بانک ها از بابت یارانه سود09/07/93

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: رئیس کل بانک مرکزی قول داد تا ۱۵ روز دیگر افزایش سقف وام ساخت مسکن روستایی به ۱۵ میلیون تومان به بانک‌ها ابلاغ شود.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌علیرضا تابش در جمع خبرنگاران، گفت: از سال 84 تاکنون و بر اساس مصوبه دولت 12 هزار و 300 میلیارد تومان تسهیلات با سود 5 درصد از سوی بانک‌ها برای ساخت مسکن روستایی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس یک میلیون و 628 هزار مسکن روستایی با بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات عقد قرارداد شد و از این تعداد یک میلیون و 429 هزار مسکن روستایی با این تسهیلات احداث و نوسازی شده‌اند.

رئیس بنیاد مسکن ادامه داد:بانک مرکزی سهمیه بانک های عامل را برای پرداخت وام مسکن روستایی ابلاغ کرده و آنها هم در حال تهیه سهمیه استانی با کمک بنیاد مسکن هستند.

*بدهی ۱۳۰۰ میلیارد تومانی دولت به بانک ها از بابت یارانه سود

تابش در خصوص ابلاغ افزایش سقف تسهیلات مسکن روستایی به 15 میلیون تومان، گفت:‌ روز گذشته در جلسه‌ای که با سیف رئیس کل بانک مرکزی داشتیم، قول داد این مصوبه دولت تا 15 روز آینده به بانک‌های عامل ابلاغ شود تا پرداخت این تسهیلات نیز برای نوسازی و احداث 200 هزار مسکن روستایی آغاز شود.

تابش در خصوص بدهی دولت به بانک ها از بابت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی گفت:هم اکنون دولت حدود 1200 تا 1300 میلیارد تومان بابت یارانه سود تسهیلات مسکن روستایی به بانک ها بدهکار است.

تابش ادامه داد: روال کار این گونه است که دولت این مبلغ را در اختیار ما قرار می دهد و ما نیز آنرا به بانک ها پرداخت خواهیم کرد.

*دو میلیون و 400 هزار واحد مسکن روستایی در کشور احداث می شود/۵۱۷ هزار کمبود مسکن روستایی

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران با بیان اینکه از سال 1394 تا 1405 در مجموع دو میلیون و 400 هزار واحد مسکونی روستایی در کشور احداث می شود،گفت: از این تعداد واحد مسکن روستایی، یک میلیون و 637 هزار واحد آن احیای بافت های فرسوده روستایی خواهد بود و مابقی آن به احداث واحدهای مسکونی جدید اختصاص می یابد.

تابش ادامه داد: به منظور اجرای طرح جامع بهسازی و نوسازی مسکن روستایی از سال 84 تاکنون، سالانه 200 هزار واحد مسکونی در روستاهای کشور بهسازی و نوسازی شده اند و این روند با افزایش میزان تسهیلات مسکن روستایی در سال 93 نیز ادامه پیدا می کند.

تابش خاطر نشان کرد: تا سال 1405 این طرح ادامه می یابد و در صورت تکمیل انباشت کمبود مسکن در روستاها که در حدود 500 هزار واحد است را تامین می کنیم.

وی افزود: نیاز مسکن ناشی از افزایش خانوارها را در طول این سال ها هم تامین می شود ضمن آنکه تا پایان 1405، 70 درصد از واحد های کم دوام بهسازی و نوسازی خواهد شد.

تابش تصریح کرد: براساس سرشماری سال 91 پنج میلیون و 173 هزار واحد مسکونی در روستاها بوده است که در سال 93 این رقم به پنج میلیون 890 هزار واحد رسیده است.

وی گفت:با توجه به تعداد خانوار و تعداد واحد مسکونی در روستاها حدود ۵۱۷ هزار مسکن روستایی کمبود داریم که تلاش می شود این تعداد کمبود تا سال ۱۴۰۵ تامین شود.

۹ مهر ۱۳۹۳ ۱۴:۰۶