نرخ سود قانونی کمتر وجه تمایز بانک‌های تخصصی و توسعه ای است 19/8/93

مدیر عامل بانک مسکن گفت: نرخ سود قانونی کمتر، اعطای 90درصد تسهیلات در بخش مربوطه، تعیین سقف و نرخ تسهیلات در بخش‌های تخصصی و ابزارهای خاص تجهیز و تخصیص منابع وجه تمایز بانک‌های تخصصی و توسعه‌ای هستند.
 

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، محمدهاشم بت شکن در سمینار قوانین و مقررات مرتبط با سیاستگذاری ،نظارت و اداره بانک ها که در وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد با اشاره به پیش نویس طرح تحول نظام بانکی که مقرر شده تا بانک ها به چهارگروه بانک تجاری،قرض الحسنه،تخصصی-توسعه ای و جامع تقسیم شود افزود:نرخ سود قانونی کمتر،اعطای 90درصد تسهیلات در بخش مربوطه ،تعیین سقف و نرخ تسهیلات در بخش های تخصصی و ابزارهای خاص تجهیز و تخصیص منابع وجه تمایز بانک های تخصصی و توسعه ای هستند.

بت شکن اهداف بانک های تخصصی – توسعه ای در بخش های خرد و کلان را تشریح کرد و بااشاره به امکان پیاده سازی واقعی عقود با ماهیت اسلامی،تکمیل چرخه زنجیره ارزش میان تامین کننده مالی ،سازنده و خریدار، وجود شرکت های ابزاری در راستای عملیات توسعه ای ،تجهیز منابع از طریق سرمایه ،وجوه اداره شده و سپرده های تعهدی و بدنه کارشناسی متخصص به عنوان ویژگی های متمایز بانک های تخصصی به بیان ابزارهای تجهیز و تخصیص در بانک های تخصصی پرداخت.

وی در ادامه به بیان مفهوم شناسی نظارت پرداخت و حساب سپرده تعهدی صندوق پس انداز مسکن ،ماهیت ،نرخ سود سپرده و دوره انتظار،تسهیلات اعطایی خرید و ساخت ،سقف مبلغ،نرخ سود تسهیلات و سررسید،سپرده قانونی کمتر از10 درصد و سود سپرده های عادی و تفاوت در نرخ را از جمله مصادیق اعمال نظارت و کنترل متفاوت در بانک مسکن عنوان کرد.

مدیرعامل بانک مسکن مطالبی نیز در خصوص بازرسی و اهداف آن در بانک های تخصصی –توسعه ای ارایه کرد و آیین نامه ها و دستورالعمل های متفاوت ،برنامه های عملیاتی و شاخص های سودآوری متفاوت و شاخص های ارزیابی عملکرد متفاوت را از ابعاد حسابرسی داخلی در این بانک ها خواند.

وی با اشاره به تصمیم کمیته بال افزود:بحران مالی بین المللی موجب شد تا کمیته بال روشی برای سنجش بانک ها با اهمیت سیستمی بین المللی اتخاذ کند تا مقامات مالی کشورها ملزم شوند چارچوبی را برای بانک های داخلی از نظر اهمیت سیستمی ارایه نمایند.

بت شکن اندازه ،به هم پیوستگی ،اهمیت زیرساختی و پیچیدگی را از ابعاد بانک های حائز اهمیت سیستمی عنوان کرد و به تشریح این ابعاد در بانک مسکن پرداخت.

*بانک مسکن از نظراندازه بزرگترین پرتفوی تسهیلات را دارد

وی گفت:بانک مسکن از نظراندازه بزرگترین پرتفوی تسهیلات داشته و از نظر انحصاری بودن تنها بانک تخصصی مجاز به اعطای تسهیلات خرید واحدهای مسکونی ، از نظر اهمیت زیرساختی دارای تاثیراتی بر اقتصاد کلان،اقتصاد کشور ،اقتصاد بانک و اقتصاد خانوار و از نظر پیچیدگی دارای پیوند بازار پول و سرمایه از طریق انتشار mbs ،حق تقدم تسهیلات مسکن ،صندوق ساختمان است.

۱۹ آبان ۱۳۹۳ ۱۰:۱۰