بخش زیادی از معوقات بانکی مربوط به سازندگان ساختمان‌های گران‌قیمت گرفتار در رکود است/ نامه‌نگاری درباره لیزینگ مسکن1/9/93

مشاور وزیر راه با بیان اینکه بخش زیادی از معوقات بانکی مربوط به سازندگان ساختمان‌های گران‌قیمت است، گفت: نامه‌ای را خطاب به بانک مرکزی تنظیم خواهیم کرد تا لیزینگ­‌ها را در خصوص لیزینگ مسکن در چارچوب برنامه­‌های‌شان آزاد بگذارند.
 

به گزارش خبرگزاری فارس، در جلسه هفته جاری هیأت مدیره کانون شرکتهای لیزینگ ایران، حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی میهمان صنعت لیزینگ ایران بود.

حسین عبده تبریزی در این جلسه با اشاره به اینکه صنعت لیزینگ پدیده جدیدی است و در ایران هم سازوکار خود را دارد، گفت: در چند سال اخیر بی­‌جهت برخی عوامل بازدارنده وارد این صنعت شده است که هیچ دلیل علمی و اقتصادی صحیحی پشتوانه آنها نبوده است.در بحث مسکن نیز هیچ دلیل علمی وجود ندارد که نهادی که می‌خواهد کار اجرایی انجام دهد را از فعالیت باز داریم و در این برهه از زمان با توجه به اینکه نرخ تورم رو به پایین است، اتفاقاً تحقق این امر می‌تواند کمک­ک‌ننده و اثرگذار باشد.

وی تأکید کرد: درحال حاضر، عملیاتی کردن لیزینگ مسکن می‌تواند به تقویت بازار رهن منجر شود و این بسیار خوب و از لحاظ اقتصادی اثرگذار است.

مشاور مدیریت و تأمین مالی وزیر راه و شهرسازی، شرایط رکودی حاکم بر کشور را از مشکلات صنعت لیزینگ برشمرد و گفت: بازپرداخت وام 25 درصد برای بخش مسکن می‌تواند مشکلات بازپرداخت را درپی داشته باشد و در این خصوص دولت می‌تواند همانند وام مسکن تفاوت سود را پرداخت کند و باید رایزنی های دقیق صورت پذیرد.

وی حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده را که به طور نادرست به لیزینگ‌ها تحمیل شده است، از پیش‌نیازهای بخش لیزینگ مسکن دانست و گفت: این امر یکی از مهمترین دلایل ضعیف شدن لیزینگ در کشور است.

عبده با اشاره به نامه‌ای که یک سال پیش به نهادهای تصمیم گیر در دولت در خصوص عملیاتی کردن لیزینگ مسکن در کشور نوشته‌اند، گفت: اتفاقی که در این مورد افتاد متأسفانه بعضی به دلایل غیرعلمی و کارشناسی صحیح عنوان کردند که اختصاص وام خرید به بخش مسکن تورم‌زا است و جهت گیری‌ها به سمت اختصاص وام ساخت مسکن بود درحالی که این تئوری زمانی مطرح شد که در دنیا میلیاردها نفر با وام خرید مسکن صاحب خانه شده‌اند و این بدین معنی است که یک تجربه صد ساله در دنیا نادیده گرفته شد و همان طور که ملاحظه کردید با حذف این مورد، تورم حل نشد بلکه بسیار بیشتر نیز شد و جز حاکم شدن رکود در بخش مسکن اتفاق دیگری نیفتاد.

وی با انتقاد از وام­های کلان ساخت که به برج سازی و یا واحدهای تجاری لوکس در کلان شهرها در آن زمان اختصاص یافت، گفت: کشور با حجم وسیعی از واحدهای خالی مواجه شد که از توان خرید مصرف کنندگان خارج است و در شرایطی که کشور با حجم زیاد متقاضی مواجه است، پول‌ها در بخشی هزینه شده است که کارایی ندارد.

وی بخش زیادی از معوقات بانکی کشور را مربوط به ساختمان‌های گران قیمت برشمرد که به دلیل ناتوانی سازندگان در فروش آنها، توان بازپرداخت را نداشته‌اند و این یعنی اخلال شدید در اقتصاد کشور.

عبده تبریزی گفت: نامه‌ای را پیرو نامه­‌های قبلی خطاب به بانک مرکزی تنظیم خواهیم کرد تا لیزینگ­‌ها را در خصوص لیزینگ مسکن و در چارچوب برنامه­‌هایشان آزاد بگذارند و نیز مذاکراتی را با آقایان شاپور محمدی و طیب­‌نیا جهت خروج از این اوضاع ترتیب خواهیم داد، چون لیزینگ­‌ها باید با شناخت موانع خود ایده­‌هایشان را نیز در خصوص لیزینگ مسکن تدوین نمایند تا بتوانند به مراجع بالاتر ارائه ­دهند و مطمئناً این تجمعات در جهت نیل به­ همین هدف است.

وی با اشاره به عدم ارائه تسهیلات از طرف بانک مسکن به گروه اقشار با درآمد بالاتر که متقاضی خرید مسکن گران‌قیمت­‌تر هستند، گفت: بانک مرکزی می‌توانند ضمن تعیین سقف تسهیلات پرداختی لیزینگ­‌ها به آنها، در تأمین سرمایه آن نیز به لیزینگ­‌ها کمک کند چون این بخش نیازمند سرمایه زیادی است که باید لیزینگ­‌ها ساز و کار آن را جهت عملیاتی شدن تعریف کنند.

عبده با اشاره به تجربه‌ای که در بانک اقتصاد نوین و در سال 1380 در این خصوص به آن دست آورده، تصریح کرد: در آن مقطع، بازار خالی وام های 150 و 200 میلیونی را هدف قرار دادیم و به متقاضیان آن واگذار کردیم که موفق نیز بود؛ لیزینگ‌ها نیز می‌توانند با تفکیک برنامه‌های خود به 2 بخش چشم‌انداز بلندمدت و کوتاه مدت در خصوص لیزینگ مسکن، در هر قسمت برنامه جامعی را تدوین کنند.

مشاور وزیر راه افزود: لیزینگ­‌ها می‌توانند در بخش چشم‌انداز بلندمدت با ادعای اینکه چون نظام بانکداری مصرفی را خوب می‌شناسند و نیز از یک سری مزایا نسبت به بانک مسکن در ارائه تسهیلات به متقاضیان، برخوردارند خواستار ارائه تفاوت نرخ سود همچون بانک مسکن باشند، به عنوان مثال هر زمان که بنیاد مسکن می‌خواهد به کم­‌درآمدها وامی را درخصوص مسکن اختصاص دهد، لیزینگ می‌تواند کمک کنند و وام های کوچک و حتی ارزان‌تر از بانک مسکن را پرداخت کنند.

وی با اشاره به اینکه درحال حاضر نظام بانکی نیازمند این است که بازنگری اساسی در فعالیت‌های خود داشته باشد، افزود: این امر موجب می‌شود تا بار مشکلات بانک‌های دولتی و خصوصی نیز کاهش یابد و در پی آن تجدید ساختار جدی در بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری رخ می‌دهد تا بتوانند سلامت خود را به دست آورند و از قید کسری‌هایی که با آن مواجه‌­اند رها شوند.

عبده در مورد پیگیری لیزینگ مسکن در ارتباط موثر با وزارت مسکن و شهرسازی تأکید کرد و گفت: ما هم نامه‌­ای خطاب به بانک مرکزی از طرف وزیر راه و شهرسازی تنظیم می‌کنیم و با امضای شخص ایشان خواستار رسیدگی به مطالبات دست اندرکاران صنعت لیزینگ در خصوص لیزینگ مسکن خواهیم شد.

 

۱ آذر ۱۳۹۳ ۰۸:۱۹