12 صندوق زمین و ساختمان در مراحل نهایی دریافت مجوز/ آخوندی: فرآیند ایجاد نهاد مالی جدید زمان‌بر است93/10/3

در حالی که از تاسیس اولین صندوق زمین و ساختمان بیش از سه ماه می‌گذرد، 12 صندوق زمین و ساختمان در مراحل نهایی دریافت مجوز پذیره‌نویسی در بورس اوراق بهادار هستند.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان اگر چه با هدف تامین مالی پروژه‌ ساختمانی خاص و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس می‌شود اما متاسفانه زمانبر بودن ایجاد نهاد مالی جدید در ایران زمان بر است، احساس می شود که ایجاد سایر صندوق های زمین و ساختمان که تعداد آنها حدود 12 صندوق است به سال آینده موکول شود. 

پذیره‌نویسی اولین صندوق زمین و ساختمان تحت عنوان 12 صندوق زمین و ساختمان نسیم در شهریور ماه 1393 در بورس اوراق بهادار کشور صورت پذیرفت و به همین منظور 12 صندوق زمین و ساختمان نیز در مراحل نهایی دریافت مجوز پذیره‌نویسی در بورس اوراق بهادار هستند.

*آخوندی:ایجاد یک نهاد مالی جدید در کشور 11 سال طول می‌کشد 

پیشتر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم افتتاح اولین صندوق زمین و ساختمان(هشتم شهریور ماه)گفته بود: سابقه صندوق زمین و ساختمان به سال 82 برمی‌گردد و ایجاد یک نهاد مالی جدید در کشور 11 سال طول می‌کشد که نشان دهنده این است که پروسه ایجاد یک نهاد مالی جدید چقدر زمان‌بر است.

آخوندی با بیان اینکه بازار مسکن ایران سهم بسیار کوچکی در بازار سرمایه دارد، گفت: متأسفانه سهم مسکن در بازار سرمایه که یک سوم سرمایه ملی در این حوزه است بسیار ناچیز است.

به گفته وی، همچنین سهم حمل و نقل هم با وجود اینکه تولید ناخالص را دربرمی‌گیرد در قالب سرمایه کمتر از بازار مسکن است.

وی ادامه داد: این درحالی است که 25 درصد تخصیص منابع بانکی به بازار مسکن تعلق می‌گیرد.

آخوندی با بیان اینکه یکی از کارکردهای اصلی بازار سرمایه ارائه علامت‌های درست به سیاست گذاران و فعالان اقتصادی است گفت: متأسفانه بازار ساختمان و مسکن فاقد بازار رسمی است که افتتاح صندوق زمین و ساختمان می‌تواند نقطه شروع این بازار باشد.

وی ادامه داد: باید در بازار سرمایه تنوع وجود داشته باشد و باید به این سمت برویم که صندوق مستقلات را هم تصویب کنیم، چرا که صندوق مستقلات مکمل صندوق زمین و ساختمان است.

بنابراین گزارش، صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان با هدف تامین مالی پروژه‌ ساختمانی خاص و با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار تاسیس می‌شود و یکی از مزیت‌های این صندوق توجه به زنجیره عرضه و تقاضا از زمین تا فروش و بهره برداری و اجاره داری است و باید این زنجیره را به صورت کامل حفظ کنیم.

موضوع فعالیت صندوق سرمایه‌گذاری زمین و ساختمان جمع‌آوری وجوه از متقاضیان سرمایه‌گذاری و صندوق و ساخت پروژه ساختمانی مندرج در امیدنامه صندوق از محل وجوه یادشده و سپس فروش واحدهای ساختمانی پروژه و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه‌گذاران صندوق است.

* نقاط قوت:

گردآوری و هدایت پس‌اندازهای خرد و کلان در ساخت پروژه‌های ساختمانی (تامین منابع مالی مورد نیاز برای پروژه ساختمانی)

مشارکت سرمایه‌گذاران خرد در پروژه ساختمانی با هدف:

*بهره‌مندی سرمایه‌گذاران خرد از سود ناشی از ساخت و ساز.

*مصونیت سرمایه‌گذاران خرد از افزایش قیمت بخش مسکن.

*تقویت سمت عرضه از طریق گردآوری وجوه توسط صندوق و تخصیص به ساخت پروژه.

*نقاط ضعف:

*بروکراسی طولانی اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار.

*تعدد ارکان لازم برای تاسیس صندوق و نوع دخالت آنها در فرایند کار، بالا بودن هزینه‌ها

*یالا بودن هزینه های بالا سری و تاثیر آن بر افزایش قیمت تمام شده پروژه.

۳ دی ۱۳۹۳ ۰۸:۴۱