ضوابط بلندمرتبه سازی در حال تدوین است/ با اساس بلندمرتبه سازی مخالفت نمی‌کنیم93/10/8

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با بیان اینکه اگر چه قبول داریم بلندمرتبه سازی در کشور بدون ضابطه بوده اما با نگاه تخصصی نمی‌توان با اساس بلندمرتبه سازی مخالفت کرد،گفت: در شورای عالی شهرسازی ضوابط بلندمتربه سازی تهیه و تدوین می شود.
 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، پیروز حناچی با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران حاضر در باغ نگارستان گفت: حتما تعجب می کنید که آیا ما از بلندمرتبه سازی حمایت می کنیم یا خیر، اما باید موضوعی را به استحضار شما برسانم،همین محلی که شما در آن حاضر شده اید یعنی عمارت نگارستان قرار بود در دهه 70 تخریب و 3 برج بزرگ در آن احداث شود اما مرحوم حسن حبیبی از این اقدام جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس مبانی عقلی و با نگاه تخصصی نمی توانیم با اساس بلندمرتبه سازی مخالفت کنیم، ادامه داد: در شهرهای بزرگ وقتی زمین کم می شود تراکم در برخی مناطق شهر بالا می رود و با بالا رفتن تراکم، واحدهای تجاری مورد توجه بیشتری قرار می گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه چون بلندمرتبه سازی در کشور قاعده مند نبوده همواره اتفاقات و حوادثی غیرقابل پیش بینی رخ داده است،گفت:سوال اینجاست که آیا ما در کشور می توانیم بلندمرتبه سازی را انجام دهیم و آیا ما مجاز هستیم که در زمان ساخت وارد مرز همسایگان خود شویم پس نتیجه می گیریم بی توجهی به این مسائل و قائده مند نبودن بلندمرتبه سازی چه مشکلاتی ایجاد می کند.

حناچی با اشاره به اینکه برای 80 پروژه بلند مرتبه سازی پروانه ساختمانی صادر شده است، در حالی که هیچ کدام روی پهنه بلندمرتبه سازی نیست تصریح کرد:برای برخی از این پروژه ها که مراحل کار آغاز شده نمی توان کاری کرد اما برخی از پروژه هایی که هنوز آغاز نشده جلوی کار آنها را می گیریم.

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری با تاکید بر اینکه هدف ما این نیست که نظام مدیریت شهری قفل شود تاکید کرد: بخش هایی که ریشه قوانین حقوقی داشته متوقف شده است و در بخش خدمات عمومی با حساسیت بسیار بالا رصد می کنیم و اگر گزارش تغییرات پهنه های وسیع استخراج شود پیگیری هایی انجام می شود.

* تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی و جلوگیری از ساخت و ساز در شمال تهران

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تدوین ضوابط بلندمرتبه سازی و جلوگیری از ساخت و ساز در شمال تهران، و تبدیل کاربری های خدماتی به مسکونی، گفت: بخشی از این ساخت و سازها مربوط به کمیسیون ماده 5 است و در حال حاضر این کمیسیون متوقف شده تا ضوابط بلندمرتبه سازی ابلاغ شود و رعایت پهنه های بلندمرتبه سازی در طرح جامع حتما جزو الزمات است.

حناچی تصریح کرد:بخشی از اینها مربوط به ضوابط باغات بوده زیرا بخش عمده ای از باغات شهر تهران به قطعات نسبتا بزرگ که بیش از 3 هزار مترمربع بودند شامل می شود که این ضوابط هم اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از این‌ها مربوط به تغییرات پهنه‌ها است که در دبیرخانه شورای عالی در حال بررسی است و حجم وسیعی دارد، گفت: اما پروژه هایی که شروع شده و پروانه ساخت گرفته اند را نمی توانیم از ادامه ساخت جلوگیری کنیم و در برخی موارد به صورت رندوم به سراغ این پروژه ها رفتیم که توجیه نداشتند یا مستقیم بخش خدمات عمومی را نشانه گرفته بودند.

وی تاکید کرد:در یک سال گذشته در دبیرخانه شورای عالی شهرسازی دنبال این موضوع رفتیم که بخشی از مواد کمیسیون ماده 5 متوقف شود تا ضوابط بلندمرتبه سازی رعایت شود.

حناچی با اشاره به برگزاری نخستین کنفرانس بلندمرتبه سازی در 19، 20 و 21 دی ماه امسال، گفت: همانطور که گفتم با نگاه تخصصی نمی توانیم با موضوع بلندمرتبه سازی مخالف باشیم،  بنابراین باید بلندمرتبه سازی در مناطقی که توجیه دارد و بر روی گسل نیست صورت گیرد و ضابطه مند باشد.

وی همچنین به در نظرگرفتن حقوق شهروندی در بلندمرتبه سازی اشاره کرد و گفت: تلاش کنفرانس این است که ضمن آنکه بلندمرتبه سازی را نفی نمی کند بتواند به سمت اصولی بلندمرتبه سازی حرکت و ضوابط بلندمرتبه سازی را در طرح های توسعه و عمران مورد توجه قرار دهد.

۸ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۱۱