پیش‌بینی جهش قیمت مسکن با ادامه دار شدن رکود ساخت‌وساز/ نگرانی از تکرار تجربه سال ۹۱- 93/10/20

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه نباید به سادگی از کنار کاهش آمارهای ساخت‌وساز در کشور عبور کرد، گفت: اگر وضعیت ساخت و ساز به همین شکل با افت همراه باشد جهش قیمت مسکن در سال ۹۴ قطعی است.
 بیت‌الله ستاریان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا کاهش آمار ساخت و ساز در کشور می‌تواند در سال 94 قیمت مسکن را تحت تأثیر قرار دهد، گفت: دولت‌ها در گذشته همواره تعمداً‌ رکورد بخش مسکن را ایجاد می‌کنند تا از لحاظ تبلیغات و ارائه آمار مناسب اعلام کنند که قیمت مسکن را ثابت نگه داشته‌اند که اتفاقاً این موضوع ضرر و زیان‌های زیادی را به اقتصاد کشور وارد می کند.

وی با تأکید بر اینکه نگه داشتن تعمدی رکود مسکن موجب کوچ سرمایه از بخش مسکن می‌شود، افزود: همواره سرمایه‌های خرد و کوچک هستند که وارد بخش مسکن می‌شوند و وقتی که رکود رخ می‌دهد سرمایه‌های خرد و تولیدکنندگان کوچک از این بازار فرار کرده و کوچ می‌کنند و همین می‌شود که می‌بینیم مرکز آمار اعلام می‌کند ساخت و ساز 50 درصد کاهش یافته است.

ستاریان خاطرنشان کرد: وقتی که سرمایه‌ها از بازار مسکن خارج می‌شوند و آمار ساخت و ساز کاهش می‌یابد نیاز و تقاضای انباشته مسکن افزایش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه با وضعیت به وجود آمده حداقل سالانه نیازمند تولید یک میلیون واحد مسکونی هستیم، گفت: در مقایسه‌ای که مرکز آمار انجام داده است تولید مسکن در سال‌ جاری نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است اما اگر همین آمارها نسبت به سال 91 مقایسه می‌شد کاهش تولید مسکن به بیش از 90 درصد می‌رسید.

ستاریان افزود:‌دولت‌ها همواره در یک دوره بازار مسکن را در رکود فرو می‌برند تا فرصت برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری داشته باشند.

جهش 145 درصدی قیمت مسکن بعد از جشن تساوی خانوار و مسکن

وی ادامه داد: در سال 90 وقتی دولت به خاطر رکودی که در بازار مسکن ایجاد کرد، جشن تساوی خانوار و مسکن را گرفت دیدیم که در سال 91 قیمت مسکن 145 درصد رشد کرد.

ستاریان با اشاره به اینکه اگر وضعیت عادی تولید مسکن را داشتیم باز هم چند میلیون کسری واحد مسکونی داریم، تصریح کرد: اگر با این وضعیت تولید مسکن ادامه یابد و وارد رونق نشویم بازار مسکن به شدت تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی افزود: دولت نباید فریب رکود بازار مسکن را بخورد و تصور کند اگر تولید مسکن کاهش یابد بازار مسکن از رکود خارج و خرید و فروش رونق می‌گیرد، همانند سال 91 در سال 94 هم باید شاهد جهش قیمت مسکن باشیم.

بر اساس آخرین مرکز آمار ایران که از اطلاعات پروانه‎های ساختمانی صادر شده از سوی شهرداری کشور در بهار 1393 اطلاع می‎دهد، در بهار سال 1393 تعداد 34هزار و 237 پروانه ساختمانی از سوی شهرداری‌های کشور صادر شده که به نسبت فصل گذشته حدود 45.5 درصد و به نسبت فصل مشابه سال گذشته حدود 38.4 درصد کاهش داشته است. از کل پروانه‌های صادر شده 3 هزار و 302 پروانه (9.6 درصد) مربوط به افزایش بنا و 30 هزار و 935 پروانه (90.4 درصد) مربوط با احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 46.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 40.3 درصد کاهش داشته است.

بر اساس این آمار تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادر شده برای احداث ساختمان در بهار سال 1393 بالغ بر 100 هزار و 219 واحد بوده که نسبت به فصل گذشته حدود 45.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 48.2 درصد کاهش داشته است.

همچنین براساس آخرین آمار مرکز آمار ایران تعداد 3 هزار و 522 پروانه ساختمانی توسط شهرداری تهران صادر شده است که نسبت به فصل گذشته حدود 2.9 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 50.5 درصد کاهش داشته است.

این تعداد پروانه حدود 10.3 درصد از کل پروانه های ساختمانی کشور را تشکیل می‌دهند. از پروانه‎های صادر شده در شهر تهران 19 پروانه (5 درصد) مربوط به افزایش بنا و 3 هزار و 503 پروانه (99.5 درصد) مربوط به احداث ساختمان بوده است که پروانه‌های صادر شده برای احداث ساختمان نسبت به فصل گذشته حدود 2.8 درصد و نسبت به فصل مشابه سال گذشته حدود 50.6 درصد کاهش داشته است.

۲۰ دی ۱۳۹۳ ۱۱:۱۱