ساخت ۳۷۴ هزار مسکن در شهرهای زیر ۲۵ میلیون نفر سال ۹۳/ بازسازی ۱،۴ میلیون مسکن روستایی94/1/22

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اقدامات این نهاد برای تهیه مسکن اقشار نیازمند، گفت: در دو برنامه چهارم و پنج توسعه ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن پیش‌بینی شد که تاکنون یک میلیون و 641 هزار واحد ساخته و تحویل مردم شده است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حجة الاسلام محمد علی رضایی در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران، با اشاره به فرمان امام خمینی (ره) در 21 فروردین ماه 1385 برای تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و حساب 100، اظهارداشت: معمولا سه نوع متقاضی مسکن وجود دارد؛ افرادی که با دلیل توانمند مالی به هر قیمتی که بخواهند می‌توانند مسکن تهیه کنند، افرادی که با امکانات خود و تسهیلات صاحب خانه می‌شوند و عده‌ای که امکانات مالی ندارند و باید دولت از آنها حمایت کند.

وی افزود: هدف امام (ره) از تاسیس بنیاد مسکن کمک به قشر سوم است و ساختن مسکن جزو بهترین آثار ماندگار است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه این نهاد خدمات بسیاری به جامعه شهری و روستایی ارائه کرده است، گفت: بنیاد مسکن مسئول اجرای طرح‌های مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر است و در همین زمینه سال گذشته حدود 347 هزار و 150 واحد از مسکن مهر در شهرهای زیر 25 هزار نفر را بنیاد مسکن آماده و تحویل مردم داده که مردم در آن ساکن هستند.

وی تصریح کرد: در کنار بنیاد مسکن، خیرین حدود 38 هزار واحد مسکونی ساخته‌اند و همچنان فعال هستند و در این راستا بیش از یک میلیون و 917 هزار متر مربع زمین به خیرین واگذار شده است.

حجة الاسلام رضایی با اشاره به کارهای واگذار شده به بنیاد مسکن از جمله بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل، زلزله و جنگ، اظهارداشت: بنیاد مسکن بیش از یک میلیون و 360 هزار واحد مسکونی را در سراسر کشور بازسازی کرده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: هر وقت حادثه‌ای پیش می‌آمد عده زیادی از مردم در برخی روستاها جان می‌دادند به خاطر اینکه خانه‌های روستایی دوام نداشت به طوری که از مجموع 5 میلیون و 300 هزار واحد مسکن روستایی حدود دو میلیون و 400 هزار واحد بی‌دوام و ناقص بوده است.

وی افزود: در دو برنامه چهارم و پنج توسعه ساخت سالانه 200 هزار واحد مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن پیش‌بینی شد که تاکنون یک میلیون و 641 هزار واحد ساخته و تحویل مردم داده شده است.

حجة الاسلام رضایی با قدردانی از همکاری دولت گذشته و دولت یازدهم برای ساخت مسکن روستایی گفت: در طول اجرای این دو برنامه سالانه 200 هزار واحد مسکونی ساخته شد و در سال‌های بعد هم ادامه خواهد داشت.

وی کار دیگر بنیاد مسکن را اجرای طرح‌های هادی روستایی عنوان کرد و افزود: روستاها برای رفت و آمد با مشکل مواجه بودند و به همین دلیل طرح جامع برای روستاها تصویب شد. از مجموع 37 هزار روستای بالای 20 خانوار برای 35 هزار روستا طرح‌های هادی تهیه شده و برای 14 هزار و 282 روستا تاکنون این طرح‌ها به اجرا درآمده است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی صدور سند برای خانه‌های روستایی را از دیگر اقدامات بنیاد مسکن عنوان کرد و گفت: در تفاهم انجام شده بین بنیاد مسکن و سازمان ثبت و اسناد، بنا شد برای خانه‌های روستایی سند صادر شود. از مجموع 5 میلیون و 300 هزار  واحد برای 2 میلیون و 790 هزار خانه سند صادر شده است، البته صدور سند در شهر‌های زیر 25 هزار نفر هم در حال انجام است.

وی اظهارداشت: کار دیگر بنیاد مسکن ترتیب ناظر برای نظارت بر ساخت و ساز روستایی‌ها نبود که تاکنون 10 هزار و 499 ناظر فنی روستایی در 1288 دفتر طراحی فعال شده‌اند و بر ساخت و ساز در روستاها نظارت می‌کنند.

به گفته رضایی همچنین شرکت بتن‌سازی با هدف تهیه مصالح استاندارد برای روستاها راه‌اندازی شده است، این شرکت تاسیس شد تا مصالحی که در ساخت و سازهای روستایی استفاده می‌شود از کیفیت مناسب برخوردار باشند

۲۲ فروردین ۱۳۹۴ ۰۸:۵۹