حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد ابلاغ می‌شود/ بانک مسکن برای بافت‌های فرسوده راهکار ویژه بدهد20/3/94

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ می‌شود، گفت: باید نام بانک مسکن را بانک توسعه‌ای بگذارند و از این بانک می‌خواهم راه‌کارهای جدیدی برای تامین منابع مالی برای توسعه طرح‌های جدید احیای بافت‌های فرسوده ارائه کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، عباس آخوندی امروز در مراسم افتتاح حساب پس‌انداز خانه یکم در ساختمان مرکزی بانک مسکن در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، مبنی بر اینکه حساب امانی پیش‌فروش مسکن از چه زمانی آغاز می‌شود گفت: حساب امانی پیش‌فروش مسکن تا پایان خرداد ماه از سوی بانک مسکن به شعب ابلاغ می‌شود و متقاضیان می‌توانند با مراجعه به شعب بانک مسکن حساب امانی پیش‌فروش مسکن را افتتاح کنند.

وی با اشاره به اینکه بانک مسکن را بانک توسعه‌ای بنامیم، گفت: برای ایجاد شهرهای جدید نیازمند اعتبار خاص برای توسعه هستیم، بنابراین نباید مثل گذشته به طور اشتباه بدون نظام مالی و بانکی مشخص به دنبال توسعه شهرهای جدید برویم پس از بانک مسکن باید بخواهیم راه حل پولی و مالی برای توسعه طرح‌های جدید ارایه کند.

آخوندی ادامه داد: بانک مسکن باید در بحث بهسازی بافت‌های فرسوده نیز راهکار ارایه دهد، چرا که ما انتظار داریم بانک مسکن در این حوزه راه حل ویژه‌ای ارایه کند و نباید به راه حل عمومی اکتفا کند.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک مسکن همین ابتکار را باید در بافت‌های ناکارآمد شهری به کار ببندد، چرا که شرایط ما در بافت‌های ناکارآمد شهری شرایط خاصی است.

آخوندی تصریح کرد: هر کدام از این مشکلات (توسعه شهرهای جدید، بافت‌های فرسوده و بافت‌های ناکارآمد شهری) دارای مشکلات خاصی هستند، پس بانک مسکن می‌تواند برای هر کدام از این مشکلات راه کار ارایه دهد.

وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه مردم باید به سیستم بانکی اعتماد داشته باشند تصریح کرد: همه برنامه‌های بخش مسکن را نمی‌توان در یک دوره فشرده وارد بازار کرد لذا فاصله معقولی برای اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های این بخش مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه تقاضاهای بخش مسکن متنوع و برای گروه های مختلف طرح‌های مناسبی ارائه شده است بیان کرد: باید یک حرکت پایدار در این مسیر داشته باشیم و نمی‌توان حرف‌های لحظه ای در این بخش زد.

آخوندی همچنین به سه معضل نظام بانکی کشور اشاره و اظهار کرد: همواره به دو موضوع در بخش بانکداری معتقد هستم؛ نخست اینکه پول بانک بودجه دولت نیست و این تسهیلات تکلیفی، خیانت در امانت است چراکه پول بانک از سپرده‌های مردم است.

وی افزود: شاید ظاهر پرداخت تسهیلات تکمیلی، دلنشین و ظاهرا به سود اقشار کم درآمد باشد اما بانک باید از پول مردم بهترین بهره برداری را در جهت رشد اقتصادی داشته باشد.

آخوندی موضوع دوم در بانکداری را برقراری تعادل میان رشد اقتصادی و کنترل تورم دانست و خاطر نشان کرد: در اقتصاد کلان همواره بر وجود این تعادل تاکید می‌شود و نمی‌توان هر کدام از این دو مولفه را جایگزین دیگری کرد.

وی با انتقاد از اقدامات دولت قبل که منابع بانکی را گرفتار و زمین گیر کرد گفت: بانک‌ها در دولت گذشته از جهات مختلف مانند عدم کفایت سرمایه، ورود به تنگنای مالی، کاهش قدرت وام دهی و غیره دچار مشکل شدند که باید اصلاح شود.

وی با گرامیداشت یاد و خاطره روسای سابق بانک مسکن مانند مرحوم ابتهاج اقتصاد دان بزرگ کشور و مرحوم به‌نیا مبتکر مفهوم رهن در ایران گفت: باید به تجربه گذشتگان با استفاده از بانکداری بدون ربا برگردیم؛ تجربه‌ای که سبب شد میلیون‌ها نفر در ایران خانه‌دار شوند.

وی به رونمایی از حساب صندوق پس انداز یکم در مراسم امروز بانک مسکن اشاره کرد و گفت: امروز توانستیم اعلام کنیم که برای اقشار متوسط و خانه اولی‌ها راه حل ساده‌ای برای خانه‌دار شدن ایجاد کرده‌ایم و هر فرد با مقداری پس انداز و مقداری وام می‌تواند خانه‌دار شود. این مدل را باید برای گروه‌های درآمدی مختلف ایجاد کرد زیرا تقویت بانک مسکن توسعه اشتغال و خروج از رکود را در پی دارد.

۲۰ خرداد ۱۳۹۴ ۰۹:۴۷