شروط تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای/ نیاز به افزایش سرمایه تا ۱۰هزار میلیارد تومان94/3/24

شروط تبدیل بانک مسکن به بانک توسعه‌ای/ نیاز به افزایش سرمایه تا ۱۰هزار میلیارد تومان94/3/24
مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه تبدیل این بانک به بانک توسعه‌ای نیازمند افزایش سرمایه ۳۲۰۰ میلیارد تومان به ۱۰ هزار میلیارد تومان است، گفت: اگر دولت بخواهد بانک توسعه ای داشته باشد باید ساز و کارها و منابع مالی را نیز فراهم کند.

محمدهاشم بت‌شکن در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که آیا بانک مسکن را می‌توان یک بانک توسعه‌ای دانست و آیا می‌توان گفت که هم اکنون این شرایط را دارد، گفت: بانک توسعه‌ای یعنی اینکه بتواند ابزار اعمال سیاست‌های دولت در بخش شود و این کارکرد را داشته باشد که مشکلات و مسائل متقاضیان اعم از خریداران، سازندگان، انبوه‌سازان و شرکت‌های پیمانکاری را به سیاست‌گذاری دولت منتقل کند.

وی ادامه داد: این‌ها ویژگی‌های یک بانک توسعه‌ای است بنابراین اگر دولت بخواهد چنین بانکی داشته باشد باید ساز و کارهای مالی و منابع مالی را نیز باید فراهم کند.

بت شکن تاکید کرد:یک بانک توسعه‌ای سرمایه بسیار بالایی دارد یعنی اینگونه نمی‌تواند باشد که دولت بگوید من می‌خواهم امکان اعمال سیاست‌های خود را داشته باشم ولی شرایط آن را فراهم نکنم.

وی ادامه داد: در حال حاضر سرمایه بانک مسکن 3200 میلیارد تومان است پس اگر می‌خواهند به معنای واقعی بانک توسعه‌ای باشد سرمایه آن باید به قدر کافی باشد.

*نسبت کفایت سرمایه بانک توسعه ای باید بالاتر از 12 درصد باشد

مدیر عامل بانک مسکن گفت:پس اگر نسبت کفایت سرمایه باید 12 درصد باشد حتما سرمایه بانک توسعه‌ای باید خیلی بالاتر از این نسبت باشد، بنابراین بانک مسکن روی سرمایه 10 هزار میلیارد تومان فکر می‌کند.

به گفته وی، از آن طرف یک بانک توسعه‌ای وقتی می‌تواند بانک توسعه‌ای باشد که منابع بلندمدت در دست داشته و در اختیار آن قرار گیرد.

بت شکن ادامه داد: بانک توسعه‌ای یعنی اینکه در جاهایی که رقابت و بازار رونق ندارد بانک توسعه‌ای وارد شود، یعنی جایی که بخش خصوصی به دلیل سودآوری پایین و یا هر دلیل دیگری ورود نمی‌کند بانک توسعه‌ای باید ورود کند.

وی خاطر نشان کرد:پس بانک توسعه ای باید امکان تأمین منابع مالی ارزان قیمت و سرمایه بالا داشته باشد و از سوی دیگر باید بانک مرکزی خطوط اعتباری بدهد تا بتواند کار توسعه‌ای انجام دهد.

پیشتر آخوندی وزیر راه و شهرسازی گفته بود که بانک مسکن باید بانک توسعه ای باشد تا بتواند سیاست های توسعه ای کشور را اجرا کند و در نهایت این بانک ابزاری برای توسعه اقتصاد ایران در بخش مسکن باشد.

وی افزود:ما به دنبال این هستیم که بانک مسکن به یک بانک توسعه ای تبدیل شود و مجرایی برای اعمال سیاست های دولت در بخش مسکن باشد.

۲۵ خرداد ۱۳۹۴ ۱۴:۰۹