نظام بانکی کشور وثیقه محور است/ مزایای روش تامین مالی ساختار یافته3/9/94

نظام بانکی کشور وثیقه محور است/ مزایای روش تامین مالی ساختار یافته3/9/94
مدیرعامل بانک مسکن با تاکید بر اینکه نیاز امروز کشور ما تامین مالی برای پروژه‌ها است، گفت: یکی از مشکلاتی که نظام بانکی کشور با آن مواجه است، وثیقه محوری است.

محمد‌هاشم بت‌شکن در پانزدهمین همایش سیاست‌های توسعه مسکن در ایران گفت: بانک مسکن برای تأمین مالی با تنگناهای بسیاری روبرو است که راهکارهای جدیدی دارد. این مدل از تامین مالی باید بدون اتکا به منابع بودجه‌ای از مدیریت دارایی‌ها موجود کشور باشد. امیدواریم بتوانیم این مدل را با تجاربی که در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد عملیاتی و پیاده کنیم.

*تامین مالی مگاپروژه‌ها از چهار روش

وی ادامه داد: در دنیا برای تامین مالی مگاپروژه‌ها از چهار روش سرمایه تودیعی سهامداران، وام و خطوط اعتباری بانکی، اوراق بدهی و منابع نهادهای بین‌المللی با تاکید خاص بر بانک‌های توسعه‌ای استفاده می‌شود که در زمینه اوراق بدهی کشور ما کمتر به آن پرداخته است.

مدیرعامل بانک مسکن با بیان اینکه طبق آمار جهانی در سال 2012 بیشترین سهم تامین مالی از طریق پرداخت وام بود که 80 میلیارد دلار رقم آن است، 10 میلیارد دلار اوراق قرضه و مابقی از محل حقوق صاحبان سهام بوده است و امروزه از روش های متخلفی در بانک‌های توسعه‌ای برای تامین نظر مشتریان استفاده می‌شود که ارائه وام‌های بلند مدت یکی از رایج‌ترین روش‌ها است.

بت‌شکن خدمات ارائه شده از سوی بانک‌های توسعه‌ای را متنوع عنوان کرد و گفت: این خدمات مالی در دو قالب بازار پولی و خدمات غیربانکی با استفاده از ابزارهای مختلف ارائه می‌شود و در واقع امروز یک محصول خاص برای همه نیازها ارائه نمی‌شود بلکه متناسب با نیازهای موجود از روش‌های گوناگون نیز بهره گرفته می‌شود.

وی با اشاره به روش تامین مالی ساختار یافته با مدیریت دارایی‌ها ادامه داد: بحث اصلی بانک‌های توسعه ای مشتری مداری و تامین مالی در این روش با ابزارهای گوناگون است. روش‌هایی که امروز در کشور با آن مواجه هستیم پاسخگوی نیاز کشور نیست و باید روش‌هایی طراحی شود که نیازها را پاسخگو باشد.

مدیرعامل بانک مسکن یکی از مزایای روش تامین مالی ساختار یافته را منحصر به فرد بودن دارایی‌ها برشمرد و ادامه داد: علاوه بر این انعطاف‌پذیری،  انتقال ریسک و کاهش هزینه‌های وام‌گیری دیگر مزایای این روش است.

بت شکن با تاکید بر اینکه نیاز امروز کشور ما تامین مالی برای پروژه‌ها است گفت: یکی از مشکلاتی که نظام بانکی امروز با آن مواجه است وثیقه محوری است، در روش تامین مالی ساختار یافته خود پروژه به عنوان وثیقه نزد بانک قرار می‌گیرد و سند دیگری نزد بانک قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: در روش تامین مالی ساختار یافته نرخ سود بالای بانکی نیز بسیار کاهش می‌یابد به طوریکه نرخ سود 24 درصد امروزی با اتکا به این روش و استفاده از منابع خارجی تا دو الی سه درصد کاهش می‌یابد و جریان نقدی آتی ناشی از اجرای پروژه است.

بت شکن ادامه داد: تلاش بانک مسکن این است که با مدیریت دارایی‌ها غیربازارپذیر به این دارایی‌ها ارزش اقتصادی و نقد بدهد که مجموعه اقدامات این بانک در همین جهت خواهد بود.

وی به اجرای این روش در شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: برای امسال در شهرهای جدید اقداماتی انجام شد و تسهیلاتی در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار گرفت که این تسهیلات شامل وام کوتاه‌ مدت، تهاتر، انتشار اوراق بهادار و استفاده از تسهیلات بین المللی است.

مدیرعامل بانک مسکن ادامه داد: برای مثال در شهر جدید پردیس بانک به دنبال این است که به تدریج تسهیلاتی را در اختیار شرکت عمران قرار دهد تا پروژه‌های زیربنایی به اتمام برسد که با تکمیل این پروژه‌ها خود به خود ارزش افزوده در زمین‌ها ایجاد و هر دو دارایی احیا می‌شود و سود و اصل تسهیلات نیز پرداخت خواهد شد که مازاد آن در اختیار شرکت عمران شهرهای جدید قرار می‌گیرد. این مدل در حال عملیاتی شدن و مجوزهای آن از بانک مرکزی در آستانه صدور است تا شهرهای جدید یک روش جدید تامین مالی را تجربه کنند.

۳ آذر ۱۳۹۴ ۰۸:۵۴