تضمین ۱۰۰ میلیون تومان در مرحله اول مسکن قسطی/ پیشنهاد نرخ کارمزد ۵ درصد به بانک مرکزی16/9/94

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان اینکه این بانک در مرحله آغاز به کار مسکن قسطی فعلا تا ۱۰۰ میلیون تومان را تضمین می‌کند گفت: بانک مسکن نقشی در توافق فروشنده و خریدار مسکن و میزان اقساط ندارد.

محمدحسن مرادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس گفت: بانک مسکن یک سال است که استارت طرح فروش مسکن قسطی را زده است و این طرح برای آغاز در مراحل پایانی قرار دارد و منتظر تعیین نرخ کارمزد از سوی بانک مرکزی است.

وی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن مسکن قسطی انتظار آن هم نمی‌رود که اتفاق خاصی در بخش مسکن رخ دهد، گفت: اولاً که انبوه‌سازان باید حاضر به فروش قسطی مسکن شوند چرا که همه حاضر به پذیرش این موضوع نیستند و خریدار هم توانایی پرداخت اقساط را در کوتاه‌مدت (3 ساله) داشته باشد.

وی با ذکر مثال که اگر خریدار مسکن ملکی را که مثلا 240 میلیون تومان باشد باید 140 میلیون تومان آنرا به فروشنده نقد پرداخت کند و 100 میلیون تومان آنرا اقساطی پرداخت کند گفت:با این شرایط اگر خریدار بخواهد در 3 سال اقساط 100 میلیونی را بازپرداخت کند باید ماهانه حداقل 3 میلیون تومان اقساط بدهد و این موضوع از توان هر فردی برنمی‌آید.

مرادی تأکید کرد: بانک مسکن هیچ مشکلی از پرداخت اقساط توسط خریداران در هر چند سالی توافق بشود ندارد چرا که هر توافقی که میان فروشنده و خریدار مسکن به دست بیاید و اگر انبوه‌ساز اعلام کند که می‌خواهد بازپرداخت 20 ساله باشد بانک مسکن هیچ مشکلی ندارد.

وی با اشاره به اینکه نقش بانک مسکن در این طرح این است که آن مبلغی را که خریدار مسکن می‌خواهد پرداخت کند اعتبارسنجی می‌کند که آیا خریدار توان پرداخت را دارد یا نه گفت: اگر خریدار توان پرداخت را داشت ضمانت آن را می‌پذیرد و اما با این شرایط خیلی بعید است که انبوه‌سازان بخواهند بلندمدت بازپرداخت اقساط را بپذیرند پس برای این قشر هدف، طرح فروش قسطی مسکن قشر محدودی خواهند بود.

*بانک مسکن حداقل در شروع بیشتر از 100 میلیون تومان را نمی‌تواند ریسک کند و ضمانت کند

مرادی در پاسخ به این سؤال که پس در این میان هیچ وامی قرار نیست پرداخت شود، گفت: بله همین طور است و توافقی که میان فروشنده و خریدار به دست خواهد آمد آن توافق را بانک مسکن تضمین خواهد کرد اما بانک مسکن حداقل در شروع بیشتر از 100 میلیون تومان را نمی‌تواند ریسک کند و ضمانت کند.

وی با تأکید بر اینکه بانک مسکن تا 100 میلیون تومان را برای شروع مسکن قسطی حاضر است تضمین کند، اظهار داشت: باید منتظر ماند و بازخورد طرح را دید اگر مشکلی به وجود نیامد می‌توان این 100 میلیون تومان تضمین را نیز افزایش داد.

مرادی اضافه کرد: بانک مسکن در این طرح ضمانت می‌دهد که به عنوان مثال اگر خریدار مسکن آن اقساط مورد توافق با فروشنده مسکن (انبوه‌سازان) را پرداخت نکرد بانک مسکن پرداخت می‌کند و از خریدار که مسکن در رهن بانک است آن را دریافت می‌کند و به فروشنده ملک می‌دهد.

* پیشنهاد بانک مسکن در تعیین و دریافت نرخ کارمزد 5 درصد است

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با تأکید بر اینکه پیشنهاد بانک مسکن در تعیین و دریافت نرخ کارمزد 5 درصد است گفت: به هر حال اگر بانک مرکزی این کارمزد را تعیین کند طرح فروش مسکن قسطی اجرایی می‌شود.

مرادی در پاسخ به این سؤال که می‌توان نتیجه گرفت که این طرح چندان نمی‌تواند مسکن را از رکود خارج کند، گفت: به هر حال این موضوع بستگی به استقبال فروشنده‌های مسکن از این طرح دارد چرا که بسیاری از واحدهای مسکونی که به فروش نرفته است لوکس است که آن واحدها هم 100 میلیون تومان کمک چندانی به فروش این واحدهای مسکونی نخواهد کرد.

مرادی تأکید کرد: به هر حال باز هم می‌گویم میزان بازپرداخت و اقساط بستگی به توافق فروشنده (انبوه‌ساز) و خریدار دارد اما قطعاً با این وضعیت کنونی بازار مسکن تصور نمی‌شود که انبوه‌ساز قبول کند که اقساط را 20 ساله تعیین کند چون دوست دارند که پول خود را در کوتاه‌مدت اخذ کرده و کار جدیدی شروع کنند.

۱۶ آذر ۱۳۹۴ ۱۵:۴۶