جزئیات وام ۷۰ میلیون تومانی خرید مسکن/ جزئیات پرداخت اقساط به روش ساده و پلکانی/ کاهش یک و نیم درصدی نرخ سود22/9/94

عضو هیأت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه جزئیات واحدهای مسکونی مشمول وام ۷۰ میلیونی مسکن مشخص شد و نرخ سود این تسهیلات از محل اوراق یک و نیم درصد کاهش یافت، گفت: پرداخت تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق، دی‌ماه اجرایی می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ابوالقاسم رحیمی انارکی در جمع خبرنگاران با بیان این که پرداخت تسهیلات 60 میلیونی خرید مسکن از محل اوراق از دی ماه اجرایی می‌شود، گفت: واحدهایی شامل وام 60 میلیون تومانی (در تهران) خواهند شد که حداکثر 20 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سقف این وام 60 میلیون تومان است و متقاضیان می‌توانند 10 میلیون تومان وام جعاله نیز دریافت کنند گفت: ساختمان‌هایی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد تنها می‌توانند از سقف وام 35 میلیون تومانی استفاده کنند.

رحیمی انارکی ادامه داد:براساس مصوبه شورای پول و اعتبار سقف تسهیلات مسکن در تهران با احتساب 10 میلیون تومان وام جعاله به 70 میلیون، سقف تسهیلات مسکن در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر با احتساب 10میلیون جعاله به 60 میلیون تومان و سقف تسهیلات مسکن در سایر ‌شهرها با احتساب 10 میلیون جعاله به 50 میلیون تومان افزایش می‌یابد.

رحیمی انارکی افزود: روش تقسیط وام 60 میلیونی برای تهران به اضافه 10 میلیون جعاله به روش ساده، پلکانی و پلکانی دوره‌ای است که مدت بازپرداخت حداکثر 12 سال است.

*نرخ سود اوراق 60 میلیونی مسکن 18،5 درصد شد

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه با کاهش نرخ سپرده قانونی که هفته گذشته شورای پول و اعتبار آن را مصوب کرد چه میزان منابع آزاد می‌شود و اینکه آیا به نفع بانک و یا متقاضیان اوراق خواهد بود، گفت: با کاهش نرخ سپرده قانونی از 10 درصد به 2 درصد باعث شد تا نرخ سود اوراق حق تقدم یک و نیم درصد کاهش یابد و به 18.5 درصد برسد، چرا که تسهیلات بدون سپرده برای سایر بانک‌ها 21 درصد و برای بانک مسکن 20 درصد است حال با این مصوبه نرخ سود به 18.5 درصد کاهش می‌یابد.

عضو هیأت مدیره بانک مسکن افزود: با این مصوبه منابعی حدود 10 هزار میلیارد ریال آزاد می‌شود و اولین نتیجه مثبت آن کاهش نرخ سود تسهیلات است که به 18.5 درصد رسیده و هم به منافع گیرندگان و هم به نفع بانک است.

به گفته وی ماهانه یک میلیون امتیاز به ارزش 5 هزار میلیارد ریال تسهیلات منتشر خواهد شد.

*اقساط وام 60 میلیونی به روش ساده ماهانه یک میلیون و 40 هزار تومان

رحیمی انارکی به اقساط این وام اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای وام 40 میلیون تومانی به روش ساده حدود 693 هزار تومان و به صورت پلکانی ساده اقساط با 578 هزار تومان شروع می‌شود. برای 50 میلیون تومان وام قسط ساده ماهانه 866 هزار تومان و به روش پلکانی دوره‌ای 5 سال اول 770 هزار تومان، 5 سال دوم 932 هزار تومان و دو سال آخر یک میلیون و 120 هزار تومان است.

وی گفت: برای وام 60 میلیون تومانی به روش ساده ماهانه یک میلیون و 40 هزار تومان، پلکانی دوره‌ای در 5 سال اول 932 هزار تومان، 5 سال دوم یک میلیون و 120 هزار تومان و دو سال آخر یک میلیون و 340 هزار تومان و در پلکانی سالیانه اقساط ماهانه باید از 867 هزار تومان شروع می‌شود.

*محدودیت های فروش اوراق مسکن/متقاضیانی که نمادهای مربوط به قبل از آبان‌ماه 94 را خریداری کرده باشند تا 2 ماه حق فروش ندارند

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با بیان اینکه اوراق حق تقدم مهرماه 94 حداکثر تا سقف 35 میلیون تومان می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند،ادامه داد: متقاضیانی که نمادهای مربوط به قبل از آبان‌ماه 94 را خریداری کرده باشند تا 2 ماه حق فروش ندارند.

به گفته وی، علاوه بر این محدودیت جدیدی را برای جلوگیری از افزایش نرخ اوراق در نظر گرفته‌ایم که شامل نمادهای تسه آذرماه 94 به بعد می‌شود که این نمادها تا 4 ماه حق فروش نخواهند داشت.

رحیمی انارکی با تاکید بر اینکه این اقدامات با هدف جلوگیری از سفته‌بازی در اوراق انجام می‌شود، خاطر نشان کرد: برای نمادهای قبلی همچنان محدودیت 90 برگه‌ای را اعمال می‌کنیم و برای نمادهای جدید حداکثر محدودیت به 140 برگه یعنی 70 میلیون تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه محدودیت اوراق نمادهای جدید مشمول حال کسانی که می‌خواهند مجتمع سازی کنند نمی‌شود، گفت: این متقاضیان می‌توانند بیش از محدودیت‌ها اوراق خریداری کنند اما به این شرط که به شعبه مراجعه کرده و تشکیل پرونده دهند و درخواست تسهیلات را ارائه کنند.

رحیمی انارکی افزود:درخواست تسهیلات همان روز به معاونت سپرده ممتاز ارجاع و آنها این درخواست را به فرابورس اعلام می‌کنند، نکته مهم این است که خریدار باید در همان روز نسبت به خرید اوراق اقدام کنند وگرنه از معامله همان روز حذف خواهند شد.

* اجرایی شدن وام 60 میلیونی از محل اوراق حق تقدم از اول دی‌ماه

وی با بیان اینکه اجرایی شدن وام 60 میلیونی از محل اوراق حق تقدم از اول دی‌ماه خواهد بود گفت: ساختمان‌هایی که حداکثر 20 سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد می‌توانند از سقف تسهیلات جدید بهره‌مند شوند، همچنین ساختمان‌هایی که بیش از 20 سال و حداکثر 25 سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته باشد می‌توانند در تمام مناطق شهری از سقف 35 میلیون تومانی تسهیلات استفاده کنند البته این بدون احتساب تسهیلات 10 میلیون تومانی جعاله است.

عضو هیئت مدیره بانک مسکن با تاکید بر اینکه وام‌های جدید مشمول ساختمان‌هایی که بیش از 25 سال از صدور پروانه ساختمانی آنها گذشته نمی‌شود، گفت: هیچگونه تسهیلاتی به این ساختمان‌ها پرداخت نمی‌کنیم.

۲۲ آذر ۱۳۹۴ ۱۴:۳۲