جزئیات اعطای تسهیلات به بافت‌های فرسوده/ ۱۱۰ هزار واحد مسکونی تسهیلات نوسازی می‌گیرند20-10-94

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۴ بالغ بر ۱۱۰ هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی دریافت خواهند کرد، گفت: انبوه‌سازان برای بالا رفتن کیفیت ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده در اولویت هستند.

محمدسعید ایزدی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سئوال که تا پایان امسال چه تعداد تسهیلات برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده پرداخت خواهد شد گفت:در بسته خروج از رکود که به بانک ها نیز ابلاغ شد مقرر شد تا برای نوسازی 300 هزار واحد مسکونی در بافت های فرسوده تسهیلات 50 میلیونی برای کلان شهرها، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان به ازای هر واحد پرداخت شود.

وی با اشاره به اینکه از این تعداد تاکنون 37 هزار فقره تسهیلات پرداخت شده است،گفت: در نظر داریم تا پایان سال جاری بالغ بر  110هزار واحد مسکونی در محدوده بافت‌های فرسوده تسهیلات نوسازی دریافت کنند.

ایزدی خاطرنشان کرد: در برنامه تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده انبوه‌سازان در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند چرا که می‌خواهیم با این اقدام کیفیت ساخت و ساز افزایش یابد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون در 495 شهر محدوده‌های بافت فرسوده شناسایی شده و در 91 شهر محدوده‌های دیگر تحت عنوان سکونتگاه غیررسمی شناسایی شده،ادامه داد: در مجموع جمع مساحت این محدوده‌های هدف شامل محدوده‌های مراکز تاریخی شهرها، سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های میانی که پیرامون محدوده‌های مرکزی شکل گرفته و فرسوده محسوب می‌شوند بالغ بر 130 هزار هکتار اعلام شده است.

ایزدی افزود: وام نوسازی که برای اولین بار سقف آن برای کلانشهرها به 50 میلیون تومان رسیده ، برای شهرهای بالای 200 هزار نفر 40 میلیون تومان و برای سایر شهرها 30 میلیون تومان به ازای هر واحد نوسازی مشخص شده است. سود وام در واقع به استناد مصوبه و ابلاغیه بانک مرکزی برای دوران دوساله مشارکت 24 درصد و برای 10 ساله بعدی که دوران فروش اقساطی محسوب می‌شود 21 درصد معین شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: از این 24و 21 درصد، دولت موظف است 10 درصد را پرداخت کند لذا وامی که مردم دریافت می‌کنند 14 درصد برای دو ساله اول و 11 درصد برای 10 سال بعدی خواهد بود.

وی تصریح کرد:البته یک مصوبه اخیر هم اعلام شده که در صورتی که ساکنین و متقاضیان نوسازی مبحث 19 مبنی بر صرفه جویی در مصرف انرژی را رعایت کنند میزان سهم دولت به 12 درصد افزایش پیدا می‌کند.

ایزدی در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: وام دوم، وام ودیعه مسکن است که به ازای هر واحد نوسازی برای دوران نوسازی 20 میلیون برای کلانشهرها، 15 میلیون برای شهرهای بالای 200 هزار نفر و 10 میلیون تومان برای سایر شهرها پرداخت خواهد شد.

وی افزود: اولین شرط اصلی برای دریافت وام طبق مصوبه بانک مرکزی واقع شدن ملک در محدوده بافت فرسوده است که داشتن پروانه ساختمانی و احراز مالکیت ملک نیز دومین و سومین شرط آن به شمار می‌رود.

۲۰ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۳۴