جزئیات تازه‌ای از زمان و اقساط پرداخت وام 30 میلیون تومانی ساخت مسکن

رئیس اداره طرح و برنامه بانک مسکن جزئیات تازه‌ای از پرداخت وام 30 میلیون تومانی ساخت مسکن ،مدت دوره انتظار برای دریافت وام،اقساط وام و تعلق گرفتن این وام به چند نفر و مجتمع سازان را اعلام کرد و گفت:پرداخت اولین سری از این وام‌ها تا سقف 12 میلیون تومان نیمه دوم اسفند آغاز می شود.

فرید جلالی عزیز پور در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: تسهیلات 30 میلیون تومانی ساخت مسکن یک حساب جدید به نام حساب صندوق پس ‌انداز ساخت مسکن است و به 3 گروه از مشتریانی که قصد احداث مسکن دارند تعلق می‌گیرد.
وی افزود: گروه اول شامل افرادی است که قصد احداث واحد مسکونی ویلایی برای زمین خود دارند و گروه دوم نیز شامل افرادی است که چند نفر مالک یک زمین هستند خواهد بود.
وی ادامه داد: گروه سوم که می‌توانند از این حساب بهره‌مند شوند مجتمع سازان هستند که می‌توانند با افتتاح حساب به تعداد واحدهای مورد ساخت برای دریافت وام ساخت اقدام کنند.
جلالی عزیز پور با اشاره به اینکه متقاضیان وام 30 میلیون تومانی ساخت می توانند با واریز مبلغ بیشتری در این حساب مدت انتظار کمتری را طی کنند اظهار داشت:اولین سری از متقاضیانی که از 15 مهر ماه در حساب صندوق پس انداز ساخت مسکن سپرده گذاری کرده اند و تعداد آنها 1800 نفر بود می توانند 12 میلیون تومان وام ساخت دریافت کنند.

*حداکثر زمان انتظار برای دریافت وام 30 میلیون تومانی 42 ماه و حداقل 12 ماه

رئیس اداره طرح و برنامه بانک مسکن افزود: چنانچه متقاضی این وام بخواهد از حداکثر زمان مدت انتظار که 42 ماه است استفاده کند باید چهار میلیون و 300 هزار تومان نزد بانک سپرده‌گذاری کند.
وی ادامه داد:اما اگر متقاضی وام مزبور بخواهد حداقل زمان ممکن را برای دریافت وام سپری کند می‌تواند با سپرده‌گذاری 15 میلیون تومان در مدت 12 ماه 30 میلیون تومان وام ساخت مسکن دریافت کند.
وی خاطر نشان کرد: متقاضیانی که بخواهند 12 میلیون تومان وام ساخت دریافت کنند می‌توانند با سپرده‌گذاری یک میلیون و700هزار تومان بعد از 42 ماه این وام را دریافت کنند.

*شرایط پرداخت وام برای مجتمع سازان

جلالی عزیز پور خاطر نشان کرد: بعد از سپری شدن دوره انتظار و مشخص شدن امتیاز حساب صندوق و میزان تسهیلات، متقاضی می‌تواند درخواست خود را برای دریافت تسهیلات ارائه دهد.
وی ادامه داد: پرداخت تسهیلات به این متقاضی نیز در چارچوب مبانی قانونی عقد مشارکت مدنی است و سود این گونه تسهیلات مانند عقد فروش اقساطی که با نرخ کمتری اعمال میگردد نیز از تخفیفاتی برخوردار خواهد بود.
جلالی عزیز پور گفت: حداکثر مجوز تقسیط در حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن 25 میلیون تومان است و مجتمع ساز دارای حساب و یا افراد عادی دارای حساب صندوق می‌توانند از شرایط فروش اقساطی سهم‌الشرکه مشارکت مدنی بانک بمدت حداکثر 12 سال استفاده کنند.
وی ادامه داد: اگر خریدار فاقد این حساب باشد حداکثر تا 15 میلیون تومان از این تسهیلات به او واگذار می شود.
جلالی عزیز پور گفت:چنانچه خریداران واحدهای مسکونی که با استفاده از تسهیلات مشارکت مدنی با سپرده از محل امتیاز حسابهای صندوق پس انداز ساخت مسکن یک مجتمع ساز احداث می شود جزء بستگان نزدیک(پدر،مادر،همسر،فرزند،خواهر،برادر،پدر بزرگ،مادر بزرگ،نوه) مجتمع ساز باشند سهم الشرکه هر واحد تا سقف 25 میلیون تومان برای هر کدام از آنها به تنهایی ضمن رعایت سایر شرایط و ضوابط ذیربط و حداکثر به مدت 12 سال با نرخ عقود مبادله ای در تسهیلات با سپرده تقسیط می شود.

* نرخ سود فروش اقساطی برای دارندگان حساب یک درصد کمتر

رئیس اداره طرح و برنامه بانک مسکن گفت: نرخ سود فروش اقساطی برای دارندگان حساب پس‌انداز صندوق ساخت مسکن یک درصد کمتر از نرخ سود عقود مبادله‌ای است.
وی افزود: در حال حاضر نرخ سود عقود مبادله ای 12 درصد است که بر این اساس نرخ فروش اقساطی 11 درصد برای دارندگان حساب صندوق پس انداز مسکن اعمال می شود.

*تلفیق وام 18 میلیونی خرید و 30 میلیونی ساخت تا سقف 30 میلیون

جلالی عزیز پورگفت: تلفیق وام 18 میلیونی حساب صندوق پس انداز مسکن و 30 میلیون تومانی ساخت مسکن نیز با افتتاح حساب جدید و کسب امتیاز لازم میسر است.
وی افزود: به عنوان مثال فردی که دارای امتیاز وام بر اساس ضوابط صندوق پس انداز مسکن (وام خرید مسکن)است و قصد استفاده از تسهیلات ساخت حساب جدید را داشته باشد می‌تواند با افتتاح حساب جدید ساخت و کسب امتیازات لازم از مجموع امتیاز در حساب جهت ساخت مسکن و حداکثر تا 30 میلیون تومان بهره مند شود.

* مزیت‌های حساب ساخت مسکن نسبت به سایر وام ها

وی تاکید کرد: مزیت افتتاح حساب صندوق پس‌انداز ساخت مسکن بر سایر روش های تامین مالی ساخت مسکن از سیستم بانکی این است که پرداخت امتیاز مکتسبه این حساب از سوی بانک در صورت واجد شرایط بودن دارنده حساب قطعی است بنابراین فرد دارنده حساب می‌تواند بر روی دریافت وام و ساخت مسکن برنامه‌ریزی قطعی انجام دهد.
رئیس اداره طرح و برنامه بانک مسکن در ادامه گفت: نرخ سود کمتر در مقایسه با تسهیلات بدون سپرده و مدت طولانی بازپرداخت صندوق پس‌انداز ساخت مسکن (4 سال بیشتر) نسبت به سایر تسهیلات را باید جزء مزیت‌های این حساب عنوان کرد.

* میزان اقساط وام 30 میلیونی ساخت

جلالی عزیزپور به میزان اقساط وام 30 میلیونی ساخت اشاره کرد و گفت: میزان اقساط وام 30 میلیونی ساخت به دو روش پلکانی و ساده است یعنی اگر اقساط این وام ( بنا به تقاضای مشتری بانک) به روش پلکانی باشد برای سال اول ماهانه 300 هزار تومان( در 12سال) و اگر روش بازپرداخت ساده باشد ماهانه 370 هزار تومان است.
وی با بیان اینکه در روش پلکانی هر سال 5 درصد به میزان اقساط وام سال قبلی افزوده می‌شود گفت: چنانچه متقاضی بخواهد 15 میلیون تومان وام دریافت کند و روش بازپرداخت را نیز پلکانی تعیین کند سال اول باید 150 هزار تومان قسط پرداخت کند و سال دوم با 5 درصد افزایش باید ماهانه 172 هزار تومان اقساط پرداخت کند و برای سالهای بعد نیز با همین نرخ افزایش خواهد یافت.
به گفته وی، میزان اقساط وام به روش ساده برای تسهیلات 15 میلیون تومانی ساخت ماهانه 185 هزار تومان است.

* پرداخت 30 میلیون تومان با 30 درصد پیشرفت فیزیکی ساختمان

جلالی عزیز پور در خصوص چگونگی پرداخت وام 30میلیونی ساخت مسکن گفت: پرداخت وام 30 میلیونی ساخت مسکن بر اساس مراحل پیشرفت فیزیکی ساختمان و از مرحله اسکلت بندی ساختمان خواهد بود.
وی افزود: زمانی که ساختمان مورد نظر به مرحله اسکلت بندی رسید بانک اقدام به اعطای اولین مرحله وام ساخت می‌کند و همین طور با ادامه پیشرفت کار این تسهیلات را پرداخت می‌کند.

۱۳ اسفند ۱۳۸۷ ۰۶:۳۱
خبرگزاری فارس |