دوازدهمین هم‌اندیشی مدیران گروه سرمایه‌گذاری مسکن برگزار گردید.

دوازدهمین هم‌اندیشی مدیران گروه سرمایه‌گذاری مسکن به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در شهر مقدس مشهد برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن؛ این هم‌اندیشی با حضور اعضای هیات مدیره شرکت گروه به همراه محمدرضا امینی، مدیر عامل و معاونان و مدیران هلدینگ و نیز مدیران عامل و معاونان شرکت‌های تابعه گروه سرمایه‌گذاری مسکن، صبح روز چهارشنبه، پنجم آبان ماه به میزبانی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق در مشهد مقدس آغاز گردید.

دوازدهمین م اندیشی مدیران گروه سرمایه گذاری مسکن آبان ماه 956
فرشچیان: تولید منطبق با نیاز بازار، مهم‌ترین اولویت شرکت است
در ابتدای این همایش احمد فرشچیان، رئیس هیات مدیره گروه سرمایه‌گذاری مسکن به عنوان اولین سخنران، ضمن اشاره به تغییر شرایط بازار مسکن از بدو تاسیس شرکت تاکنون، عملکرد شرکت را به سه دوره ده ساله تقسیم‌بندی کرد. ایشان دهه اول را دهه شکل‌گیری و توسعه فعالیت‌‌ها در سراسر کشور و دهه دوم را اوج فعالیت‌های شرکت و ورود به کلیه بازارهای دارای تقاضا برشمرد و گفت: «در نیمه دهه سوم فعالیت و در سال‌های اخیر، لزوم بازگشت به اهداف اولیه برای دستیابی هر چه بیشتر به اهداف، بیش از پیش اهمیت یافته است».
فرشچیان تولید منطبق با نیاز را مهم‌ترین اولویت شرکت دانست و گفت: «در صورت رعایت این موضوع، امکان بهبود فروش و به تبع آن بهبود گردش نقدینگی برای شرکت‌های گروه فراهم شده و نتیجه آن، توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌ها خواهد بود». وی افزود: «شرکت‌های گروه می‌توانند با بهره‌گیری از روابط حسنه شرکت با بانک، از امکانات و پتانسیل‌های موجود در بانک به منظور هم‌افزایی هر چه بیشتر استفاده نمایند».
امینی: اصلاح ساختار مالی، افزایش تولید و ورود به بازارهای جدید؛ برنامه‌های کلیدی گروه
محمدرضا امینی؛ مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن، به عنوان دومین سخنران، ضمن اشاره به نقش تعیین کننده شرکت هلدینگ در موفقیت‌های شرکت‌های تابعه، گزارشی از عملکرد گروه در سال مالی 1395 و اهم اهداف و برنامه‌های سال 1396 گروه ارائه نمود.
امینی تعامل گسترده با بانک مسکن را یکی از اهداف مهم گروه دانست و گفت: «تلاش داریم با بهره‌گیری از این تعاملات، ساختار مالی خود را اصلاح نموده و با جذب حداکثر تسهیلات متناسب با خط اعتباری از این بانک، هزینه‌های مالی گروه را کاهش دهیم». وی در ادامه همچنین ضمن تاکید بر این که تامین مالی بدون مدیریت مناسب پروژه‌ها کارساز نخواهد بود، از تقویت بخش فنی و به ویژه مدیریت پروژه‌های گروه به عنوان اولویت دیگری نام برد که با سرعت و تلاش ویژه‌ای در گروه در حال پیگیری است.
امینی با اشاره به تشکیل کمیته سرمایه‌گذاری به منظور تعریف پروژه‌های مناسب و پربازده، از برنامه گروه برای ورود به سه مگاپروژه خبر داد و گفت: «با این اقدام، افزایش تولید گروه محقق شده و از این طریق، کاهش قیمت تمام شده پروژه‌ها میسر خواهد بود». وی افزود: «در کنار تعریف پروژه‌های جدید، اقدامات گسترده‌ای به منظور حل و فصل مشکلات پروژه‌های پیشین گروه انجام شده و در حال انجام است که نتایج آن به زودی در قالب عملکرد شرکت‌ها نمود پیدا خواهد کرد».
نکته دیگری که امینی به آن اشاره نمود، بهبود نظام کنترل و ارزیابی شرکت‌ها بود. وی ضمن تاکید بر لزوم پایش مستمر عملکرد شرکت‌های گروه و با ارائه آمارهایی از عملکرد شرکت‌های تابعه و مجموعه هلدینگ، از مدیران عامل شرکت‌های تابعه خواست نهایت تلاش خود را به منظور رفع مشکلات موجود و توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌ها به کار گیرند.
مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن، در بخش دیگر سخنرانی خود، برنامه‌های آتی شرکت گروه را در چندین بخش تشریح نمود. امینی متنوع سازی سبد محصولات با تمرکز به تقاضای مسکن ویژه اقشار متوسط و دهک‌های میان درآمدی را نخستین برنامه گروه دانست و گفت: «با اجرای این برنامه، امکان افزایش حاشیه سود پروژه‌ها با افزایش میزان تولید و کاهش هزینه‌های سربار قابل دستیابی خواهد بود».
وی همچنین ورود به بازارهای جدید شامل بافت فرسوده، مگا پروژه‌ها و احداث مسکن مورد نیاز کارکنان سازمان‌ها و نهادهای معتبر را دیگر برنامه گروه دانست و در کنار آن، ورود به موسسات پس انداز و تسهیلات بانک مسکن در پنج استان کشور، تامین مالی شش پروژه‌ از طریق بازار سرمایه، استقرار و توسعه سیستم مدیریت پروژه در شرکت و بهبود سیستم بازاریابی و فروش پروژه‌ها را به عنوان دیگر برنامه‌های گروه برای توسعه فعالیت‌ها بر شمرد.

امینی در بخش پایانی سخنرانی خود، ضمن اشاره به روابط گسترده گروه و بانک، از مدیران گروه خواست حداکثر تلاش خود را برای هم‌افزایی با بانک مسکن انجام دهند. وی با اشاره به انتصاب مدیران امور شعب استان‌های بانک مسکن در هیات مدیره شرکت‌های تابعه گروه، از این اقدام به عنوان فصلی نوین در روابط گروه با بانک نام برد و افزود: «امیدواریم با این اقدام، مقدمات استفاده هر چه بیشتر طرفین از پتانسیل‌های یکدیگر فراهم شود».

دوازدهمین م اندیشی مدیران گروه سرمایه گذاری مسکن آبان ماه 956
نادری: گزارشات قابل اتکا و بدون مشکل، مهم‌ترین انتظار معاونت مالی از شرکت‌های تابعه
در ادامه و پس از سخنرانی مدیر عامل، محمد مهدی نادری، معاون مالی و منابع انسانی گروه، فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده در این معاونت را تشریح نمود. نادری در صحبت‌های خود با اشاره به افزایش سرمایه شرکت‌های تابعه، بر جدیت گروه برای اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها تاکید کرد. وی با اشاره به تغییر حسابرسان قانونی در برخی از شرکت‌های گروه به منظور کاهش هزینه‌های حسابرسی و افزایش شفافیت، از شرکت‌های گروه خواست حداکثر تلاش خود را در راستای ایجاد حداکثر شفافیت تهیه گزارشات قابل اتکا و بدون بند حسابرسی معطوف سازند.
مروج: ارتقای کیفیت، افزایش راندمان و هم‌افزایی شرکت‌های گروه؛ مهم‌ترین اولویت‌های معاونت توسعه فناوری و ساخت
سخنران بعدی همایش، سید مسعود مروج، معاون توسعه فناوری و ساخت گروه بود. وی در صحبت‌هایش با اشاره به لزوم حفظ و ارتقای کیفیت پروژه‌های گروه، از رتبه‌بندی کیفی پروژه‌ها را به عنوان یکی از برنامه‌های این معاونت نام برد. مروج افزود: «دستیابی به نتایج مطلوب مالی، جز در سایه افزایش راندمان و بهینه‌سازی هزینه و زمان پروژه امکان‌پذیر نخواهد بود و در همین راستا، نظام جامع مدیریت پروژه در گروه در حال طراحی و استقرار است». مروج همچنین تشکیل کمیته فناوری و ساخت را به عنوان محفلی برای هم‌اندیشی و هم‌افزایی بخش فنی شرکت‌های گروه دانست و گفت: «امیدواریم با تکیه بر این اقدامات، امکان استفاده هر چه بیشتر از دانش روز و فناوری‌های نوین در گروه سرمایه‌گذاری مسکن فراهم شود».
صالحی: بهینه‌سازی سبد پروژه‌های گروه در دستور کار معاونت برنامه‌ریزی و امور شرکت‌ها
 در ادامه جلسه، مسلم صالحی، معاون برنامه‌ریزی و امور شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری مسکن، به تشریح اقدامات و اولویت‌های این معاونت پرداخت. صالحی با اشاره به مکانیزم‌های فعلی نظارت بر شرکت‌ها، از برنامه این معاونت برای توسعه این بخش خبر داد. وی همچنین ایجاد سبد مناسب و کاملی از پروژه‌ها را برای شرکت ضروری و حیاتی دانست و گفت: «به منظور ایجاد سبد کاملی از پروژه‌ها در گروه، اقداماتی به منظور مدیریت بهینه سبد پروژه‌ها در این معاونت و در تعامل با سایر واحدهای سازمان در حال انجام است تا از گردش مناسب نقدینگی در تمام ادوار رونق و رکود اطمینان حاصل شود». صالحی همچنین از بهبود مکانیزم تعریف پروژه‌ها، حفظ و توسعه برند گروه سرمایه‌گذاری مسکن و تدوین استراتژی‌های مناسب برای هلدینگ و شرکت‌های تابعه به عنوان اولویت‌های دیگر این معاونت نام برد.
پانل نخست: ارزیابی پروژه‌های سرمایه‌گذاری
نخستین پانل این هم‌اندیشی به موضوع ارزیابی پروژه‌های سرمایه‌گذاری اختصاص داشت. این پانل توسط آقایان نادری، مروج و فندرسکی (مدیر سرمایه‌گذاری گروه) ارائه گردید و مدرس هاشمی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن زاینده‌رود نیز به عنوان نماینده شرکت‌های تابعه به بیان نظرات دریافت شده از شرکت‌های تابعه پرداخت. در این بخش، شیوه‌نامه جدید تعریف پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسط اعضای پانل ارائه و نظرات حاضرین در جلسه به منظور بهبود و تکمیل این شیوه‌نامه اخذ گردید.
پانل دوم: داشبورد عملکرد شرکت‌های گروه
پانل دوم این همایش، به ارزیابی عملکرد شرکت‌های گروه اختصاص داشت. در این پانل که توسط صالحی، سعادتمند (مدیر توسعه بازار گروه) و رحیمی مقدم (مدیر طرح و برنامه گروه) ارائه گردید، وضعیت عملکرد و شاخص‌های مالی و تولید شرکت‌های تابعه در سال مالی 95 تشریح و مورد ارزیابی قرار گرفت. همچنین در بخش دیگری از این پانل، وضعیت روز پروژه‌های گروه و انطباق میان درصد پیشرفت و درصد فروش و نیز سهم دسته‌های مختلف پروژه‌ها از پورتفوی شرکت گروه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. همچنین در ادامه این پانل، نظرات حاضرین در جلسه به منظور رفع مشکلات و توسعه هر چه بیشتر فعالیت‌ها اخذ و در مورد آن‌ها بحث و تبادل نظر گردید.
پانل سوم: تامین مالی و هم‌افزایی با بانک مسکن سومین پانل این همایش که صبح روز پنجشنبه ششم آبان برگزار گردید، میهمانان ویژه‌ای از بانک مسکن داشت. در این بخش، علیرضا بلگوری (عضو هیات مدیره)، نادر قاسمی (مدیر امور اعتباری)، حسین حیدری (سرپرست اداره کل اعتبارات و تامین مالی)، ندا کسری کرمانشاهی (رئیس اداره کل تسهیلات تبصره‌ای) و فروغ جان آقایی (معاون اداره کل اعتبارات و تامین مالی)، میهمانانی بودند که از بانک مسکن در این پانل حاضر شده و به ارائه مطالب و پاسخگویی به سوالات مدیران گروه پرداختند. همچنین اکبر میرشفیعی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن پردیس، به نمایندگی از مدیران گروه در این پانل به بیان مطالب پرداخت.

دوازدهمین م اندیشی مدیران گروه سرمایه گذاری مسکن آبان ماه 956
در این جلسه که بیش از دو ساعت به طول انجامید، بلگوری ضمن اشاره به پیشینه ارتباطات بانک و شرکت، اظهار داشت: «همکاران من در بانک مسکن آماده هستند حداکثر تعاملات را با شرکت‌های تابعه گروه داشته باشند». وی با اشاره به این که گروه در کنار روابط مبتنی بر مالکیت، مشتری خوبی برای بانک است، افزود: «شعب بانک آماده تعامل با شرکت‌های گروه هستند و امیدواریم با اقدامات انجام شده اخیر، امکان بهره‌مندی دو جانبه از پتانسیل‌های طرفین فراهم گردد».
قاسمی نیز با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این خصوص، از مدیران گروه سرمایه‌گذاری مسکن خواست حداکثر تعاملات را با بانک مسکن داشته باشند. وی گفت: «طی سال‌های اخیر، سعی شده است با بهبود هر چه بیشتر این روابط، بسیاری از مشکلات و مسائل فی‌مابین حل و فصل شود و در این مسیر نیز اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته است».
شایان ذکر است حیدری، کرمانشاهی و جان‌آقایی نیز در این پانل به بیان مطالب پرداخته و با اشاره به توانمندی بانک، به سوالات مطرح شده توسط مدیران عامل و معاونین مالی شرکت‌های گروه پاسخ دادند.
پانل چهارم: منابع انسانی
چهارمین پانل این همایش به موضوع منابع انسانی شرکت‌های گروه اختصاص داشت. این پانل توسط علیجانی (مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن تهران)، صالحی، رحیمی مقدم و فراهانی (مدیر منابع انسانی گروه) ارائه گردید. در این پانل ضمن ارائه شاخص‌های منابع انسانی شرکت‌های گروه، در خصوص روش‌ها و راهکارهای بهبود وضعیت منابع انسانی در سطح شرکت‌های گروه بحث و تبادل نظر گردید.
امینی در جمع‌بندی همایش: هم‌افزایی میان شرکت‌های تابعه، گروه و بانک؛ راهکار رشد و توسعه فعالیت‌ها
در خاتمه همایش و پس از بیان نکاتی توسط اعضای هیات مدیره گروه، امینی به جمع‌بندی نکات ارائه شده در همایش پرداخت. وی با اشاره به مطالب ارائه شده در خصوص ارزیابی پروژه‌ها، از شرکت‌های گروه خواست ضمن تعریف پروژه‌های مناسب، از روش‌های مناسب تامین مالی برای این پروژه‌ها استفاده نمایند. وی افزود: «علاوه بر استفاده مناسب از روابط و تعاملات با بانک مسکن، استفاده از روش‌های تامین مالی مبتنی بر بازار سرمایه از جمله اقداماتی است که مورد توجه قرار گیرد و در این راستا، هدف ما تعریف حداقل یک صندوق در هر شرکت است».
مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن همچنین خواهان افزایش انضباط مالی در شرکت‌های تابعه گردید تا از این منظر، هزینه‌های اضافی به گروه تحمیل نگردد. وی ضمن تقدیر از حضور مدیران ارشد بانک مسکن در جلسه، از مدیران شرکت‌های تابعه خواست با بهره‌گیری از مطالب ارائه شده در جلسه، از این فرصت حداکثر استفاده را ببرند. امینی همچنین بر تقویت مدیریت پروژه، استفاده از روش‌های نوین بازاریابی و فروش، توسعه صنعتی‌سازی و تعریف پروژه‌های منطبق با نیاز بازار، تاکید نمود.
در حاشیه این همایش، جلسات و دیدارهای رسمی و غیر رسمی دیگری نیز میان مدیران گروه صورت گرفت که از آن جمله می‌توان به جلسه هماهنگی معاونین مالی شرکت‌های گروه به منظور هماهنگی هر چه بیشتر اشاره نمود. شایان ذکر است این همایش، هر چهار ماه یک بار، به میزبانی یکی از شرکت‌های تابعه گروه برگزار و در آن مطالب مختلفی مورد بحث و تحلیل و بررسی قرار می‌گیرد.

دوازدهمین م اندیشی مدیران گروه سرمایه گذاری مسکن آبان ماه 956

۹ آبان ۱۳۹۵ ۱۰:۰۵