رمزگشایی از ماجرای برج سازی در بافت فرسوده

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به تشریح «دستور رئیس جمهور به وزیر راه و شهرسازی برای اجرای طرح برج سازی در بافت فرسوده» پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری بانک مسکن به نقل از مهر، هوشنگ عشایری در خصوص ابلاغ اخیر رئیس‌ جمهور مبنی بر صدور مجوز بلند مرتبه‌ سازی در بافت فرسوده گفت: چنین موضوعی از اساس صحت ندارد بلکه تاکید رئیس جمهور بر «توجه ویژه دولت به بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی» است و برای این موضوع چندین جلسه کارشناسی برای بررسی و تصویب طرح های نوسازی بافت فرسوده برگزار کرده ایم که به زودی آن ها را با نظر مقامات ارشد دولت نهایی خواهیم کرد. به هیچ وجه رئیس‌ جمهور دستورالعمل بلند مرتبه‌ سازی در بافت فرسوده را به وزیر ابلاغ نکرده است، بلکه همان تأکید بر انبوه‌ سازی بوده که برخی آن را به برج‌ سازی تعبیر کرده‌اند.

وی با بیان اینکه ما به تولید انبوه مسکن در بافت فرسوده کاملاً اعتقاد داریم، افزود: ولی تعداد طبقات ساخت و ساز در این مناطق کاملاً به ضوابط شهرسازی در هر منطقه و محله بستگی دارد. به طور مثال در بافت تاریخی اجازه ساخت بیش از دو طبقه داده نمی‌شود.

سرپرست شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: بر اساس طرح جامع مسکن قرار است سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی در تهران ساخته شود که سهم ساخت و ساز در بافت فرسوده سالانه ۴۰۰ هزار واحد است.

عشایری با بیان اینکه مجوز نوسازی بافت‌های فرسوده در سه سطح داده می‌شود، گفت: یک سطح آن سری‌ سازی است که در آن واحدها به صورت سری و مشابه در کنار هم ساخته می‌شوند. یک سطح دیگر آن، مجوز برای تجمیع ریزدانه‌ها است که در آن مالکان واحدهای مسکونی کوچک در بافت‌های فرسوده بعد از تجمیع می‌توانند واحدهای جدید بسازند و سطح سوم بلند مرتبه‌ سازی است که این سطح صرفاً در حاشیه شهرها و با توجه به استقبال ساکنان مناطق حاشیه‌ای، مجوز آن صادر می‌شود.

وی در خصوص جلسه مسوولان وزارت راه و شهرسازی با رئیس‌ جمهور در خصوص موضوع بهسازی و احیای بافت‌های فرسوده گفت: اخیراً دیداری با مسعود نیلی مشاور رئیس‌ جمهور داشته‌ایم و قرار است در هفته جاری نیز همراه با وزیر راه و شهرسازی دیداری با رئیس‌جمهور داشته باشیم.

۱۰ آبان ۱۳۹۶ ۱۵:۲۳