شرط پرداخت وام مسکن به انبوه‌سازان اعلام شد

وزیر راه و شهرسازی به طور تلویحی پرداخت تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان را مشروط به افتتاح حساب در بانک مسکن اعلام کرد و گفت:‌ سیاست ما این است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود.

عباس آخوندی در نشست با انبوه‌سازان اظهار کرد:‌ سیاست ما این است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود، در این راستا فرآیند مدنظر انبوه‌سازان برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که قطعا پس از ساخت واحدهای جدید نمی‌توانیم مردم را مجبور به انتقال از یک خانه به خانه دیگر کنیم.

وی درباره مشکلات انبوه‌سازان در اخذ وام از بانک و امکان انتقال آن افزود: بدون شک باید در این مسیر از یک الگوی ذهنی و حقوقی مشخص تبعیت کرده و آن را به طور واضح در متن قانون پیشنهادی خود در این حوزه به کار گیریم.

وی تصریح کرد: به تصور من ذکر اختیار سازنده برای انجام پیش‌فروش واحد‌های احداثی در زمان عقد قرارداد با بانک مسکن امری ضروری است که باید در مرحله اول انجام شود، از سویی دیگر سازنده نیز برای کنترل هرچه بهتر فرآیند اجرا از سوی بانک، ضمن باز کردن حسابی امانی در این بانک تمامی اجاره‌بها و پول پیش‌فروش را در این حساب واریز کرده تا بانک از هزینه شدن تسهیلات پرداختی و پول پیش‌فروش در روند احداث واحدها اطمینان حاصل کند، امری که به عقیده من در صورت تحقق بسیاری از مشکلات موجود در این حوزه را رفع کرده و الگوی ذهنی خوبی در این فرآیند است.

وی همچنین با بیان این‌که در سایر کشورها تعداد زیادی از انواع نهادهای گوناگون در مسیر اجرای فرآیند پیش‌فروش ساختمان مشغول به کار هستند که صندوق تضمین یکی از آن‌ها به شمار می‌رود،‌ گفت: تصور کنید که پس از عقد قرارداد، پیش‌ فروشنده فوت کرده  یا ورشکست شود در این زمان تکلیف پیش‌ خریدار چه خواهد بود؟ بحثی که متأسفانه ما در ایران به آن توجهی نمی‌کنیم در حالی که وجود آن امری ضروری محسوب می شود. قطعا فرآیند پیش‌فروش ساختمان به تضامینی برای خریدار و فروشنده احتیاج دارد که اهل حرفه، خود باید حدود آن را پیدا کرده و آن را محقق سازند چرا که بدون شک این امر باعث ایجاد اعتبار فروشنده شده و به سود آن خواهد بود.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: با توجه به سوابق سایر کشورها سازنده‌ها خود با واریز کردن درصدی صندوق‌های تضمین را ایجاد و تنها کارکردهای اصلی ساختمان را مشمول استفاده از آن می‌کنند که قطعا برای ارزیابی اقدامات آن‌ها امری بسیار مفید خواهد بود.

آخوندی  با تأکید بر اهمیت اهداف و برنامه‌های انبوه‌سازان برای ورود به بافت فرسوده و حاشیه‌ای اعلام کرد:تا کنون نگاه دولت و انبوه‌سازان به این موضوع در راستای ساخت واحدهای مسکونی جدید بوده و توجهی به واحدهای موجود نشده است. سیاست ما این  است که دیگر ساختمان جدیدی به بافت فرسوده اضافه نشود، در این راستا فرآیند مدنظر شما به عنوان انبوه‌ساز برای ما بسیار حائز اهمیت است چرا که قطعا پس از ساخت واحدهای جدید نمی‌توانیم مردم را مجبور به انتقال از یک خانه به خانه دیگر کنیم.

وی بیان کرد: هم‌اکنون چندین مدل برای ورود به بافت‌های فرسوده و حاشیه‌ای در کشور وجود دارد که تهیه یک قطعه زمین در بافت به عنوان ذخیره ساختمان یکی از آن‌ها به شمار می‌رود، در این مدل قطعه ذخیره با قطعه مجاور معاوضه شده و بدین طریق روند ساخت و ساز تداوم پیدا می کند.در مدلی دیگر دولت پول خرید خانه را به انبوه‌ساز داده و سازنده پس از ساخت، واحدها را به مالکان واگذار و مازاد را می‌فروشد که احساس امنیت در این مدل تا حد زیادی دیده می‌شود.

 

 

۲۱ آبان ۱۳۹۶ ۱۱:۰۲
تسنیم |