نخستین صندوق زمین و ساختمان افتتاح شد

مدیرعامل بانک مسکن گفت: صندوق های زمین و ساختمان راهکار مناسبی را ایجاد کرده و ریسک مشارکت کنندگان را کاهش داده است.

به گزارش ایران اکونومیست، محمدهاشم بت شکن در مراسم افتتاح پروژه صندوق زمین و ساختمان نسیم اظهارداشت: صندوق‌های زمین و ساختمان ابزار جدیدی هستند و بانک مسکن به عنوان نهاد توسعه‌ای بخش ساختمان در این نهادسازی مالی کمک کرده است.
 
وی افزود: در حالت انفرادی بسیاری از ساخت و سازهای شخصی به صورت مشارکت انجام می‌شود اما به شکل عمومی در این زمینه موفق نبوده‌ایم و نمونه آن پروژه هایی است که به سرانجام نرسید.
 
وی ادامه داد: یونیت های صندوق زمین و ساختمان در فرابورس قابل معامله است و هر زمان مشارکت کننده به پولش نیاز داشته باشد می تواند اقدام به فروش آنها کند. مدیرعامل بانک مسکن تاکید کرد: ریسک دیگر در زمینه مشارکت در ساخت ساختمان، قیمت گذاری بود که صندوق‌های زمین و ساختمان این مشکل را برطرف کرده است.
 
مدیرعامل بانک مسکن خاطرنشان کرد: ریسک مهم دیگر در این زمینه نحوه خروج از پروژه بود که در صندوق‌های زمین و ساختمان استراتژی خروج از پروژه به شکل مناسبی طراحی شده است.
 
وی گفت: با توجه به ویژگی های مشخصی که پروژه‌های صندوق زمین و ساختمان دارد برای اولین بار موضوع ضمانت را بر روی فاکتورهای اصلی ساختمان می‌توانیم برای خریداران ارائه کنیم که اطمینان خاطری برای آحاد مردم خواهد بود.
 
بت شکن افزود: همچنین با توجه به اینکه رییس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی برای احیای بافت فرسوده تاکید زیادی دارند در کنار صندوق‌های زمین و ساختمان که راه‌اندازی شده دو نهاد توسعه‌گر نیز باید راه اندازی شود که در اینصورت بخشی از نهاد سازی مالی و بانکی شکل خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: بانک‌ها با تجهیز و استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای بافت فرسوده می‌توانند نسبت به تامین مالی بلند مدت و ارزان قیمت متقاضیان بافت فرسوده اقدام کرده و با نرخ تک رقمی برای یک دوره ۱۵ تا ۲۰ ساله تسهیلات دهند.

 

۲۶ آذر ۱۳۹۶ ۱۰:۴۸
ایران اکونومیست |