مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز برگزار شد

در مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای بزرگترین پروژه بازآفرینی شهری تبریز از 14 طرح ارسال شده به دبیرخانه مسابقه رونمایی و سه طرح برگزیده معرفی گردیدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن؛ این مراسم روز شنبه 15 اردیبهشت ماه با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمد سعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، رحیمی انارکی مدیر عامل بانک مسکن، محمد هاشم بت شکن مشاور وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین امینی (مدیر عامل شرکت گروه سرمایه گذاری مسکن) به همراه اعضای هیات مدیره، معاونین، مدیران و مدیران عامل شرکت‌های تابعه گروه، هیات داوران و جمعی از بزرگان صنعت ساختمان و معماری در مجتمع پردیس فرمانیه بانک مسکن برگزار گردید.

مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز برگزار شد  

در ابتدای این مراسم شرکت کنندگان از طرح‌ها بازدید و به توضیحات معماران شرکت کننده در مسابقه گوش فرا دادند. پس از بازدید از طرح های برتر معماران برای اجرای پروژه بازآفرینی شهر تبریز، یاسمی مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمالغرب، به عنوان مجری این پروژه، ضمن خیر مقدم به حضار گزارشی از فعالیت‌های اجرایی و شرایط و امکانات زمین مورد بحث به اطلاع حضار رساند.

یاسمی  

امینی: فعالیت خود را در حوزه بازآفرینی شهری توسعه می‌دهیم

محمد رضا امینی، مدیر عامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم گفت: ورود به پروژه‌های بافت‌های نوسازی بافت‌های ناکارآمدی شهری در گروه سرمایه‌گذاری مسکن، سابقه چندین ساله دارد. وی تعداد پروژه های مصوب و اجرا شده توسط گروه سرمایه گذاری مسکن را 1400 واحد با زیربنای 150 هزار مترمربع اعلام کرد و گفت: در این راستا مشارکت در بافت فرسوده سیروس انجام شد که تا کنون تجهیز کارگاه آن انجام شده است.

مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز برگزار شد

امینی همچنین در خصوص پروژه بزرگ بازآفرینی شهری تبریز گفت: زمین 5.4 هکتاری واقع در منطقه حکم‌آباد تبریز شناسایی و مطالعات اولیه ریوی آن انجام شد و در نهایت عرصه پروژه از شهرداری تبریز خریداری شد. مدیرعامل گروه سرمایه‌گذاری مسکن با یادآوری این که در اردبیل یک زمین 4200 متری با ظرفیت 100 واحد خریداری شده که در مرحله طراحی قرار دارد، گفت: در اصفهان با مشارکت مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن برای زمینی در منطقه همت آباد اصفهان وارد مذاکره شده‌ایم تا بتوانیم در این پروژه نیز خدمت‌رسانی کنیم. وی همچنین از مذاکرات اولیه برای ورود به پروژه‌های بازآفرینی شهری در بوشهر، شیراز، کرمانشاه و رشت خبر داد و گفت: «به همه شرکت‌های تابعه گروه تکلیف کرده‌ایم که هر شرکت حداقل یک پروژه در بافت فرسوده تاز طریق تملک زمین، مشارکت با مالکان یا ساخت و ساز در زمین‌های متعلق به شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تعریف کنند. در این راستا از وزیر راه و شهرسازی و معاونین و سایر مدیران درخواست می‌کنیم در جهت تجمیع حمایت‌های مردمی و دولتی و این ‌که از تجربه این طرح در سایر پروژه‌ها استفاده کنیم، ما را حمایت کنند».

وی با بیان اینکه گروه سرمایه گذاری مسکن تلاش کرد تا ورود به پروژه‌های بازآفرینی شهری را به عنوان کارکرد وظیفه ای برای خود تعریف کند، افزود: «در کنار این موضوع، توجیه اقتصادی پروژه‌ها قطعا مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد».

آخوندی: با این طرح‌ها، امیدوار به بازگشت خردورزانه به اندیشه ایرانشهری شدم

وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سخنرانی خود خطاب به معماران و مدیران و حاضران گفت: مدتی بود که طرح‌های معماری خوب ندیده بودیم اما امروز بعد از مدت‌ها چند طرح خوب دیدم که امیدوارم با اجرای این طرح‌ها بازگشت خردورزانه‌ای به اندیشه ایرانشهری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه طی یک دهه اخیر ساختمان‌هایی با ده‌ها هزار میلیارد تومان سرمایه ساخت شد و چهره شهر را عبوس کردند، افزود: اگر کسانی که این ساخت و سازها را انجام دادند می دانستند با این فعالیت خود مهر باطل به معماری و هویت ایرانی می‌زنند هرگز دست به چنین ساخت و سازهایی نمی زدند.

آخوندی در ادامه گفت: معماری جدای از زندگی نیست، بلکه خود زندگی است؛ معماری ایرانی معرف فرهنگ ایران است که در کنار معرفی آثار فرهنگی و مکتوب تاریخ به جهان معرفی می شود؛ بنابراین معماری ایران با آثار معنوی و فرهنگی ما بی ارتباط نیست. وی افزود: این همه ساختمان که در کشور احداث می‌شود، مانند ساختمان بیمارستان‌ها، ایستگاه‌های راه‌آهن، فرودگاه‌ها، جاده‌ها و غیره باید بر اساس معماری ایرانی باشد؛ ولی به دلیل کالایی شدن، ایستگاه ها به بیرون شهر برده شد؛ کاری که در ایستگاه‌های راه آهن برخی شهرها مانند شیراز، همدان و رشت انجام شد و ایستگاه‌ها را در حاشیه شهر جانمایی کردند؛ اما هیچ ارتباطی با درون شهر ندارند.

مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز برگزار شد

وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به وضعیت معماری در جاده سازی گفت: وقتی راجع به معماری جاده صحبت می‌شود عده‌ای با تعجب به آن نگاه می‌کنند. جاده هراز در طول مسیر خود یکی از زیباترین مناظر طبیعی ایران است اما از نظر معماری کسی به آن اهمیت نداده است.

این عضو کابینه دولت دوازدهم در بخش دیگری از اظهاراتش گریزی هم به اقدامات ساختاری مدنظر وزارتخانه متبوعش در حوزه نظام مهندسی زد و گفت: متاسفانه وقتی سرنوشت نظام مهندسی به توزیع کوپن کار بین مهندسان تبدیل می‌شود، با تمام وجود احساس ناراحتی می‌کنم و وقتی می‌خواهیم سیستم توزیع کوپنی نظام مهندسی را عوض کنیم، چه داستان هایی که ساز می‌کنند. وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: البته من به این تغییر مصمم هستم و قطعا اطمینان دارم که جامعه مهندسی ایران هم از این تغییر حمایت خواهد کرد.

 

معرفی طرح‌های برگزیده توسط هیات داوران

در ادامه و پس از تقدیر از کلیه شرکت کنندگان در مسابقه، حبیبی به نمایندگی از اعضای هیات داوران این مسابقه، بیانیه هیات داوران را قرائت نمود که بر این اساس طرح‌های ارائه شده توسط آقایان مهندس بالازاده، مهندس قدوسی و مهندس  مظفری به عنوان 3 طرح برگزیده این مسابقه معرفی گردیدند.

شایان ذکر است از میان 14 طرح معماری برای بازآفرینی شهری زمینی به مساحت 5.4 هکتار در تبریز، سه طرح برگزیده شد تا در نهایت یکی از آنها به عنوان برترین ایده معماری برای احیای این منطقه استفاده شود.

مراسم رونمایی از طرح های برتر معماری برای اجرای پروژه بازآفرینی شهری تبریز برگزار شد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۴:۴۵