جهش فنر کنترل بازار مسکن پس از 5 سال، امید به بهبود شرایط با بسته جدید ارزی

عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، علت اصلی تحولات بازار مسکن را جهش به یکباره فنر کنترل این بازار پس از نیم دهه عنوان کرد.

محسن بیگلری در گفت‌ و گو با پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا، محسن بیگلری درباره تحولات بازار مسکن به ویژه جهش قیمت مسکن و فشار بازار به متقاضیان مصرفی گفت: مسکن به شدت متاثر از عوامل اقتصادی است و با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، بازار مسکن نیز از این وضعیت تاثیر پذیرفت.
وی با اشاره به اینکه فنر کنترل بازار مسکن پس از پنج سال به یکباره جهش کرد گفت: در 5 سال گذشته، بازار مسکن تقریبا یک روند با ثبات را طی کرد و همین موضوع باعث شد به یکباره یک شوک در این بازار وارد شود ضمن اینکه التهاب بازار ارز نیز به لحاظ روانی به این افزایش قیمت دامن زد.
این عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس با تاکید بر اینکه قیمت مسکن در این مقطع از زمان، اوج افزایش قیمت را تجربه کرده است و تامین مسکن برای بسیاری از خانوارها تبدیل به رویا شده است تاکید کرد: بخشی از این افزایش قیمت مسکن نیز به سوداگری در بازار برمی گردد که دولت باید این بازار را برای سوداگران غیراقتصادی کند.
بیگلری اظهار امیدواری کرد با ترمیم وضعیت اقتصادی که در دستور کار دولت قرار گرفته است، فضای حاکم بر اقتصاد نیز فروکش کند و آرامش به فضای اقتصادی کشور برگردد.
امیدواری بهبود شرایط اقتصادی با بسته جدید ارزی
عضو هیأت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از اظهاراتش به کاهش ارزش پول ملی اشاره کرد و با تحلیل شرایط فعلی حاکم بر بازار گفت: ارزش پول ملی رابطه ای مستقیم با ارزش طلا و دلار دارد؛ این رابطه مستقیم به قدری است که هر چه طلا و دلار گران شود ارزش پول ملی نیز کاهش می یابد.
این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: در شرایطی که دلار، ارز، سکه، مسکن و خودرو افزایش یافته است کاهش ارز پول ملی مشهود است که در این زمینه امیدواریم دولت با تدابیر جدید بتواند سریعتر بازار را کنترل کند.
وی با تاکید بر اینکه متاسفانه با سیر صعودی قیمت ها سیر نزولی ارزش پول ملی ادامه دار شده است افزود: این اتفاق بار روانی منفی برای مردم به دنبال دارد، به همین جهت رئیس جمهور برای جبران شرایط نامناسب اقتصادی کشور باید اصلاحات لازم را انجام دهد.
بیگلری تاکید کرد: اگر سهم خارجی ها در نابسامانی اقتصادی ایران 10 درصد است، اعتقاد دارم که سهم اتفاقات و تصمیمات داخلی در این موضوع 90 درصد است.
عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: با این حال با توجه به اینکه بخش عمده مشکلات اقتصادی به شرایط روانی بازار ارز برمی گردد، همگان در سطح جامعه منتظر بسته جدید ارزی هستند که طی هفته آینده اعلام می شود.

۱۳ اَمرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷