پیشرفت فیزیکی صندوق سرمایه‌گذاری مسکن نگین شهرری از ۲۶ درصد گذشت

مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه مسکونی - درمانی صندوق زمین و ساختمان نگین شهرری تا پایان شهریورماه از مرز ۲۶ درصد گذشت.

گزارش خبرنگار پایگاه خبری بانک مسکن – هیبنا، وجود ابزارهای متنوعی مانند انواع اوراق بهادار اسلامی، صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله، صندوق‌های سرمایه گذاری نوآورانه، اسناد خزانه اسلامی و اوراق تجاری اسلامی در بازار سرمایه امکان دستیابی به اهداف تولید بدون آثار تورمی را فراهم می کند. علاوه بر این، شفافیت عملکرد و رقابت پذیری بازار سرمایه، ریسک‌های مترتب را به حداقل می رساند.

با همین هدف نیز کلید فعالیت صندوق‌های سرمایه گذاری زمین و ساختمان از اوایل سال ۹۳ توسط بانک مسکن زده شد. صندوق زمین و‌ ساختمان یک شاخه بورسی منبعث از بانک مسکن برای تامین مالی پروژه‌های ساختمانی محسوب می‌شود که صندوق نگین شهرری یک زیرشاخه از آن است. این صندوق‌ها به عنوان یکی از ابزارهای نوین تامین مالی، به منظور جمع آوری پس اندازهای خرد و کلان، اختصاص آن به ساخت پروژه ساختمانی مشخص، فروش واحدهای ساختمانی پروژه و در نهایت تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران فعالیت خود را آغاز کردند.
صندوق سرمایه گذاری زمین و ساختمان شهرری همچون سایر صندوق‌های زمین و ساختمان با هدف جمع آوری وجوه از متقاضیان سرمایه گذاری و ساخت پروژه ساختمانی از محل وجوه دریافتی و در نهایت فروش و تقسیم عواید ناشی از این فعالیت بین سرمایه گذاران با دریافت مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار، فعالیت خود را از سال 95 آغاز کرد و طبق برآوردهای صورت گرفته در سال 98 بهره برداری خواهد شد.

پروژه نگین شهر ری
زیربنای کل این پروژه 34 هزار و 607 مترمربع، زیربنای مفید مسکونی 20 هزار و 683 مترمربع، زیربنای مفید تجاری هزار و 234 مترمربع و زیربنای مفید درمانی نیز 485 متر مربع است.
همچنین از 299 واحد، 295 واحد آن با کاربری مسکونی و 4 واحد آن درمانگاهی و بهداشتی تعبیه شده است که شامل 20 هزار و 683 متر مربع مساحت مفید بخش مسکونی و 485 متر مربع مساحت مفید بخش درمانگاه می‌شود.
شرکت تامین سرمایه بانک مسکن مدیر صندوق، شرکت سرمایه گذارى مسکن تهران مدیر ساخت و شرکت تامین سرمایه بانک مسکن نیز متعهد پذیره نویس و بازار گردان صندوق هستند.
بهای زمین و پروانه 170میلیارد ریال و هزینه کل ساخت پروژه 280 میلیارد ریال برآورد می شود. نرخ بازده 18 درصد پیش بینی شده است.
در حال حاضر این پروژه در مراحل مختلف اجرا یعنی «تجهیز کارگاه»، «خاک برداری»، «فوندانسیون» و «اسکلت و سقف سازی» در حال فعالیت است که درصد پیشرفت پروژه به تفکیک هر مرحله اعلام شد به طوری که بر اساس آخرین گزارشات دریافتی از میزان فعالیت انجام شده، مجموع پیشرفت فیزیکی پروژه صندوق زمین و ساختمان نگین شهرری ۲۶ درصد است که هزینه‌ اجرا در مجموع 289 هزار 834 میلیون ریال برآورد شده است.
این صندوق نیز با تبعیت از شرایط و ضوابط سایر صندوق‌های سرمایه گذاری موضوع بند 21 ماده یک قانون بازار اوراق بهادار و بند یک ابزارها و نهادهای مالی جدید، با جمع‌آوری وجوه از متقاضیان سرمایه گذاری در صندوق، نسبت به ساخت پروژه اقدام کرده است.
نرخ بازدهی صندوق در سناریوی خوشبینانه برابر 20.77 درصد و در سناریوی بدبینانه نیز 16.41 درصد برآورد شده است. البته یک سناریوی نرمال نیز در نظر گرفته شده که طی آن نرخ بازدهی صندوق 17.93 درصد برآورد می‌شود.
ریسک صنعت مسکن، ریسک‌های عملیاتی، ریسک حقوقی، ریسک تغییر در زمان بندی ساخت، ریسک کاهش قیمت بازاری واحدهای سرمایه گذاری، ریسک بازار و ریسک نرخ بهره انواع ریسک‌های مرتبط با صندوق‌های زمین و ساختمان هستند که سرمایه گذاران باید همچون سایر فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه گذاری بپذیرند.

۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱۴:۰۹