معاون وزیر مسکن خبر داد: نوسازی 3 هزار هکتار بافت فرسوده در 5 سال گذشته

معاون وزیر مسکن از نوسازی 3 هزار هکتار بافت فرسوده در 5 سال گذشته خبر داد و گفت: در طول سه برنامه اول، دوم و سوم توسعه یک‌هزار و 68 هکتار از بافت‌های فرسوده در کشور نوسازی شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، احمد صادقی ظهر دیروز در حاشیه بازدید از پروژه‌های مسکن مهر در هرمزگان با بیان اینکه ارتقابخشی به کیفیت‌ شهری مسئله‌ای است که تمام دولت‌ها و مدیران شهری به دنبال آن هستند،‌ اظهار داشت: این مسئله به ویژه در عصری که جمعیت شهری روز به روز در حال افزایش است و در حال حاضر نیمی از کل جمعیت دنیا در شهرها زندگی می‌کنند از اهمیت بیشتری برخوردار شده است. وی با اشاره به اینکه طبق پیش‌بینی‌های کارشناسان تا سال 2050، دو سوم از مردم دنیا در شهرها زندگی خواهند کرد، یادآور شد: بافت‌های فرسوده و سکونت‌گاه‌های غیر رسمی به عنوان تهدیدی برای زندگی شهری مطرح هستند و در همین راستا باید اقدامات لازم را از هم اکنون اتخاذ کرد. مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: دولت نهم و دهم طی برنامه توسعه چهارم فعالیت‌های مناسبی را در زمینه نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده به سرانجام رسانیده است.
وی ابراز داشت: از ابتدای انقلاب اسلامی و در طول سه برنامه توسعه یک‌هزار و 68 هکتار از بافت‌های فرسوده در کشور نوسازی شده و این در حالی است که این رقم تنها در دولت‌‌های نهم و دهم و طی پنج سال اخیر سه هزار هکتار است. صادقی اضافه کرد: این بدان معناست که در طول پنج سال اخیر بهسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده 3.5 درصد بیشتر از اول انقلاب تا قبل از ‌آغاز به کار دولت نهم است. این مسئول در ادامه با بیان اینکه پروژه‌های مدیریت شهری چند بعدی و هماهنگی کل دستگاه‌ها و نهادهای مربوطه را می‌طلبد، اضافه کرد: رویکرد اصلی دولت در پروژه‌های نوسازی و توانمندسازی بافت‌های فرسوده مردم محوری است. صادقی بیان داشت: دولت موظف است بستر لازم را برای حضور گسترده مردم در ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و بافت‌های فرسوده فراهم آورد. معاون وزیر مسکن ادامه داد: فراهم آوری تسهیلات ارزان قیمت بدون سپرده، کمک ودیعه اجاره مسکن، اختصاص اعتبار برای بازگشایی معابر، اصلاح و تصویب قوانین مورد نیاز، اطلاع رسانی و آگاه‌سازی، استفاده از صندوق امامزادگان در شهرهای مختلف برای بهسازی بافت‌های اطراف این اماکن مقدس و دیگر طرح‌های مساعدتی از جمله کارهایی است که دولت نهم و دهم تاکنون در راستای سرعت بخشی به تحقق پروژه‌های مذکور انجام داده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در مبحث تسهیلات طی آبان ماه سال گذشته اعتباری معادل 45 میلیارد تومان در راستای اعطای تسهیلات 15 میلیون تومانی به 30 هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده اختصاص داده شده، یادآور شد: این رقم در سال‌جاری در حالی به 100 میلیارد تومان رسیده است که این رقم برای 50 هزار واحد و به ازای هر واحد 20 میلیون تومان تسهیلات تزریق شده است. صادقی با بیان اینکه این امر نشان از توجه ویژه دولت به نوسازی واحدهای مستقر در بافت‌های فرسوده دارد، اظهار داشت: برای سال 89 نیز از طرف دولت 65 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است که در این راستا 34 درصد سهم بخش مردمی، 30 درصد سهم بخش عمومی و 36 درصد سهم خود دولت است. وی یادآور شد: تنوع بسته‌های ارائه‌ای دولت در امر نوسازی بافت‌های فرسوده امکان مناسبی است که به ساکنان این بخش‌ها داده شده است. این مسئول ادامه داد: به عنوان مثال در امر سرمایه‌گذاری 65 میلیارد تومانی یاد شده سهم مردم تا 50 درصد نیز قابل افزایش است.

۱۵ آبان ۱۳۸۹ ۱۷:۵۸
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |