وزیر الجزایری : بخش مسکن نقش مهمی در همکاری بین تهران و الجزیره دارد

وزیر مشاور در امور آفریقایی و مغاربی الجزایر در تهران گفت: بخش‌های زیادی در کشورم برای همکاری با ایران وجود دارد اما بخش مسکن نقش مهمی در این خصوص دارد و الجزیره از آن استقبال می‌کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'عبدالقادر مساهل' روز دوشنبه در مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ایران اظهار داشت: الجزایر در بخش مسکن راهبرد لازم را تدوین کرده و تخمین زده می‌شود که در مجموع حدود 20 میلیون واحد مسکونی نیاز داشته باشیم. حجم مبادلات تجاری ایران و الجزایر در سال 1388 بالغ بر 150 میلیون دلار ذکر شده که بیش از دو سوم این میزان مربوط به صادرات خدمات فنی ومهندسی است. وزیر الجزایری از همکاری‌های دو کشور در زمینه تبادل محققین و پژوهشگران بخش ساختمان و مسکن استقبال کرد و گفت: دو طرف باید از توانمندی‌های یکدیگر برای گسترش مناسبات بهره‌گیری کنند. مساهل افزود: جهانی سازی موجب تاثیرگذاری کشورها بر یکدیگر می‌شود و این در حالی است که استفاده از تجربیات ضامن ارتقای توانمندی‌ها خواهد شد. وی گفت: ایران و الجزایر از روابطی دیرینه و تاریخی برخوردارند و این امر می‌تواند برنامه ریزی‌هایی داشته باشد که فرزندان دو کشور نیز در آینده بتوانند از آن برخوردار شوند.
الجزایر که از اعضای اوپک محسوب می‌شود روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه نفت صادر می‌کند و بیش از 90 درصد درآمدهای این کشور از محل صدور هیدروکربن تامین می شود. قرار است به منظور رشد فعالیت‌های ساختمانی تا سال 2012 میزان تولید سیمان در الجزایر به رقم 18 میلیون تن برسد که اکنون بیش از 20 درصد این میزان تولید دارد. وزیر مشاور در امور آفریقایی و مغاربی الجزایر که ریاست کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران والجزایر را از سوی کشور متبوعش برعهده دارد از مهندسان و دست اندرکاران بخش ساختمان ومسکن ایران دعوت کرد که با حضور در این کشور برای همکاری‌های فنی و مهندسی گام بردارند. هیاتی به ریاست 'احمد او یحیی'نخست وزیر الجزایر اکنون در کشورمان بسر می‌برند و در زمینه همکاری‌های مختلف با طرف‌های ایرانی سرگرم بحث و گفت وگو هستند. الجزایر در شمال آفریقا واقع شده و در همسایگی با مراکش (مغرب) و تونس قرار دارد و از جمعیت کمتر از 35 میلیون نفری آن 99 درصد مسلمان هستند.

۶ آذر ۱۳۸۹ ۱۳:۳۳
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |