رییس بنیاد مسکن: ایران به دنبال شیوه های مدرن در ساخت مسکن است

برلین - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: صنعت ساخت مسکن در ایران به دنبال مدرن سازی خود و بهره گیری از نظام های جدید ساختمان سازی در جهان است.

به گزارش ایرنا، 'علیرضا تابش' دوشنبه شب در نشست معرفی فرصت های سرمایه گذاری برای طرح های مسکن در ایران در برلین پایتخت آلمان گفت: بخش مسکن در ایران یکی از فعالترین بخش ها و دارای سهم عمده در تولید ناخالص داخلی است که زمینه گسترش و توسعه آن در آینده نیز وجود دارد.
وی با اشاره به رشد جمعیت و گسترش فعالیت در بخش ساختمان در کشور گفت: سهم این بخش از تولید ناخالص داخلی در سال 1387 به بیش از 2/6 درصد رسیده است. تابش افزود: 5/12 درصد از کل شاغلین کشور در بخش مسکن فعال هستند و طرح های بسیار زیادی نیز برای گسترش فعالیت ها در این بخش در دست اجرا است.
وی واگذاری بلندمدت زمین های دولتی به مردم برای ساخت مسکن، ساخت و عرضه مسکن ملکی بر روی زمین های دولتی، اجرای طرح های نوسازی، بازسازی و ساماندهی سکونت گاههای غیررسمی، انبوه سازی مسکن و شیوه نوین مسکن و همچنین وام های کم بهره مسکن را از جمله این طرح ها عنوان کرد. وی اهداف بنیاد مسکن و بخش مسکن در کشور را انتقال و بهره گیری از نظام های جدید خانه سازی مدرن در جهان عنوان کرد و گفت: در بخش روستایی سالانه بیش از 200 هزار خانه نوسازی و بازسازی می شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در آلمان نیز با اشاره به اینکه این نشست در ادامه نشست های آشنایی با دستگاههای صاحب طرح در ایران برگزار می شود، گفت: مسکن یکی از بخش هایی است که بیشترین درصد سرمایه و بودجه در ایران در آن فعال است.
'علیرضا شیخ عطار' به سابقه رابطه سیاسی و اقتصادی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: این رابطه به اندازه ای قوی است که با اظهار نظرهای دیگران تحت تاثیر قرار نمی گیرد. وی افزود: آمارهای موجود در مبادلات بین دو کشور با توجه به تهدیدات و موانعی که در پنج سال اخیر ایجاد شده بود، حکایت از افزایش و گسترش روابط بین دو کشور دارد. وی گفت: هرچه ارتباط بین دستگاهها و بنگاههای اقتصادی بین دو کشور بیشتر شود، سیاستمداران را به پیروی و دنباله روی از خود مجبورتر می کنند.
سفیر ایران در آلمان با اشاره به نیازهای موجود در عرصه مسکن در کشورمان گفت: بر آوردن این نیازها به تحول تکنولوژیک در ساخت و سازها احتیاج دارد و گسترش روابط و ارتباطات در این زمینه می تواند در رسیدن به این اهداف موثر و مفید باشند.
'فریتس ماتسینگر' از شرکت مهندسی ماتسینگر اتریش نیز در این نشست با معرفی فعالیت های شرکت خود گفت: این شرکت در سبک خانه سازی و مدل های آن توجه خاصی به ساختمان و فیزیک ساختمان ها با تکیه بر سنت های فرهنگی کشورها دارد. وی با ارایه مدل های مختلفی از خانه های ساخته شده توسط این شرکت گفت: از اواسط دهه 1980 ساخت خانه های چند طبقه در اتریش جای خود را به خانه های دو طبقه داد.
وی ساخت مجتمع هایی به شکل دایره با محوطه باز در وسط منازل مسکونی را با بهره گیری از الگوهای سنتی در آفریقا و آسیا از جمله روش های جدید خانه سازی روستایی نام برد و گفت: ساخت این گونه مراکز در روستاها با توجه به فرهنگ و سنت های روستاییان با استقبال روبرو شده است. نمایندگان شرکت ساختمان سازی 'میلده' و 'موزر' آلمان نیز عمده ویژگیهای طرح های خانه سازی خود را صرفه جویی در زمینه انرژی توصیف کرده و گفتند: این ویژگی ها با بهره گیری از فناوری ها و مواد جدید منجر به ساخت ارزان تر و ایمن تر مسکن می شوند.
'البراک' از شرکت 'فکا' نیز به تشریح فعالیت شرکت های خود در ترکیه و اجرای طرح های دولتی پرداخت و گفت: این شرکت در ساخت مراکز بزرگ فعالیت های خوبی داشته است. در ادامه این نشست نمایندگان تعداد دیگری از شرکت های فعال در زمینه مسکن در آلمان و اروپا و همچنین برخی از مسوولان بنیاد مسکن به ارایه طرح ها و برنامه های موجود در این زمینه پرداخته و به بررسی راههای همکاری در حیطه مسکن و شهرسازی در ایران پرداختند.
 

۱۷ آذر ۱۳۸۹ ۱۶:۳۲
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |