عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس در گفت‌وگو با فارس: 80 درصد ساخت‌وسازهای دهه اخیر در تهران استاندارد است

عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی گفت: 80 درصد ساخت‌وسازهای دهه اخیر شهر تهران استاندارد است.

محمدرضا حسین‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، درباره اقدامات صورت گرفته برای زمان وقوع زلزله در کلانشهر تهران، اظهار داشت: برای مواجه شدن با بحرانی مانند زلزله باید وضعیت‌های مختلفی را تعریف کرد؛ برای روز یا شب بودن وقوع زلزله و پس‌لرزه‌های احتمالی ‌باید یک برنامه مدون نوشته شود که بر مبنای آن وظایف هر یک از دستگاه‌ها تعیین شده باشد تا هنگام بروز حادثه ستاد مدیریت بحران بتواند بدون سردرگمی استقرار عملیاتی را انجام دهد.
حسین‌نژاد تصریح کرد: در کنار وظایفی که تعیین می‌شود نیاز به پتانسیل‌هایی وجود داد که می‌توان در این زمینه دستگاه‌های مربوطه مانند جهاد کشاورزی را ملزم کرد تا هنگام بروز حادثه آزادسازی دستگاه‌های خود مانند ماشین‌آلات حفار، لودر، و ماشین‌های راهسازی را به سرعت فراهم کنند.
وی تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران وضعیت اضطراری به صورت خاص را تعریف کرده اما برخی از قوانین به بحث ساخت و سازها و قوانین مربوط به آن است که در دهه اخیر به آنها توجه شده است؛ این قوانین و مقررات در سازمان نظام مهندسی و مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرداری‌ها اعمال شده است اما برخی از کارها مانند بافت‌های فرسوده و ساخت‌وسازهای غیر اصولی گذشته از دست دولت، مجلس و شهرداری‌ها خارج است.
عضو فراکسیون مدیریت شهری مجلس خاطرنشان کرد: تاکنون 63 هزار هکتار بافت فرسوده شناخته شده که ممکن است سقف آن به 200 هزار هکتار برسد؛ این رقم عدد کوچکی نیست که بتوان در یک یا 2 سال آن را احیا کرد. وی تأکید کرد: فعال‌سازی بخش خصوصی و دادن امتیازها به آنها باعث می‌شود معضل بافت فرسوده صریح‌تر حل شود. حسین‌نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میزان استانداردسازی در ساخت‌و سازهای کنونی چقدر است؟ گفت: در ساخت و سازهای موجود شهر تهران 80 درصد از قوانین مربوط به استاندارسازی بنا رعایت می‌شود.
عضو فراکسیون مدیریت شهری درباره اینکه رئیس کمیسیون توسعه و عمران شورای اسلامی شهر تهران در این باره نظر دیگری دارد و معتقد است 70 درصد ساخت و سازهای تهران با مشکل روبرو است، گفت: این رقم عدد بزرگی است و مثل این است که شهرداری‌ها، سازمان نظام مهندسی و وزارت مسکن بیکارند؛ به عنوان مثال واحدهای مسکونی مسکن مهر با سبک‌های جدید مهندسی ساخته می‌شود و حتی یک مورد از آنها نیز ساخت غیرفنی ندارند.
وی تصریح کرد: ساخت و سازهای جدید در سطح کشور مورد بازرسی قرار گرفته و آن 20 درصد باقیمانده به این دلیل است که شاید مواردی از چشم ما دور مانده باشد؛ پروانه‌هایی که در تهران و حتی شهرستانها صادر می‌شود براساس رعایت اصول مهندسی است که براساس بازدیدهای میدانی آن را عنوان کردم.

۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۱:۲۹
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |