در گفت‌وگوی رئیس جدید سازمان نظام مهندسی با فارس اعلام شد:آمده‌ام تا قانون نظام مهندسی را اجرا کنم

رئیس جدید سازمان نظام مهندسی با اشاره به برنامه خود برای مقابله با امضاء فروشی برخی مهندسان گفت: تاکنون قانون نظام مهندسی ضعیف اجرا می شد؛ بنابراین در وهله نخست هدف من تلاش برای اجرای این قانون است.

سید مهدی هاشمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص اینکه برنامه وی در پست ریاست پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان که شب گذشته حکم آن توسط رئیس جمهور صادر شده چیست اظهار داشت: رئیس شورا بر طبق قانون رئیس سازمان نظام مهندسی است و پنجمین دوره شورای مرکزی نظام مهندسی به صورت قانونی بعد از انتخابات افرادی که رای آوردند برای شورای مرکزی معرفی می‌شوند و شورای مرکزی فردی را برای ریاست شورا انتخاب و به رئیس جمهور پیشنهاد می‌دهد که با حکم رئیس جمهور هم به این ریاست منصوب می‌شود. 

برنامه من در وهله نخست اجرای قانون نظام مهندسی است

وی در پاسخ به اینکه مهمترین برنامه وی در پست ریاست سازمان نظام مهندسی کشور چیست گفت: برنامه من در وهله نخست اجرای قانون نظام مهندسی است چرا که اجرای قانون نظام مهندسی قوی و همه جانبه نبود.
وی تأکید کرد: متاسفانه به دلیل تقابل‌هایی که در سازمان نظام مهندسی وجود داشته خیلی به موضوع اجرایی شدن قانون نظام مهندسی پرداخته نشده است.
هاشمی ادامه داد: امید است بتوانیم با یک همکاری و هماهنگی همه جانبه و با همکاری همه اعضای نظام مهندسی قانون نظام مهندسی را اجرایی کنیم و جایگاه مهندسان را در کشور ارتقا دهیم.
رئیس سازمان نظام مهندسی کشور خاطرنشان کرد: در قانون نظام مهندسی انتظاراتی وجود دارد و بسیاری از این ها هم در مقاطع مختلف مطالبه مقام معظم رهبری بوده است و در واقع بحث توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی در شهرسازی و مقاوم سازی بنا بوده است. به گفته وی، از دیگر مطالبات قانون نظام مهندسی رشد و اعتلای مهندسی در کشور، بالا بردن کیفیت خدمات و نظارت بر حسن اجرا و ارتقای سطح فنی صاحبان عرصه از اهم مواردی است که امید است به نقطه ایده‌ال برسیم.

مقابله با امضاء فروشی مهندسان

هاشمی در پاسخ به این که آیا با امضا فروشی مهندسان و موازی کاری مقابله خواهید کرد گفت: اینکه می‌گویم ما برای اجرای قانون نظام مهندسی تلاش می‌کنیم در واقع در قانون تکلیف همه این موارد روشن شده است و حال من نمی‌خواهم به جنبه‌های منفی این موضوع بپردازم.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور افزود: جلوگیری از امضا فروشی پیش نیاز انجام و اجرای قانون نظام مهندسی است و باید قانون مداری و نظم در امور مهندسی، همفکری و به تعبیری مهندسی کردن سازمان نظام مهندسی مدنظر و در اولویت قرار گیرد چرا که تعهد به اخلاق حرفه‌ای یک پیش‌نیاز و یک ضرورت برای اجرای قانون نظام مهندسی است. وی اظهار داشت: کشور مهندسان با اخلاق و مسئولیت‌پذیری دارد اما به هر حال در همه جا ممکن است افرادی باشند که تعهد به اصول و مبانی آن حرفه را نداشته باشند و آن حرفه را زیر سوال ببرند.
به گفته وی، در تمام حرفه‌ها این موارد وجود دارد بنابراین به هر حال اگر بتوانیم افراد را به وظایف خود آشنا کنیم و به مسئوولیت خود پایبند باشند طبیعتا می‌توانند سرعت پیشرفت را افزایش دهند. سید مهدی هاشمی رئیس جدید سازمان نظام مهندسی کشور قبلا معاون عمرانی وزارت کشور و سرپرست وزارت کشور بود که دیشب توسط رئیس جمهوری برای مدت سه سال به ریاست پنجمین دوره شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان منصوب شد.

۱۲ دی ۱۳۸۹ ۱۱:۳۸
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |