معاون وزیرمسکن: برای اتمام برنامه مسکن شهری و روستایی به 200هزار میلیارد ریال نیاز است

معاون وزیر مسکن و شهرسازی گفت: اتمام 500 هزار واحد مسکونی شهری و 200 تا 300 هزار واحد مسکونی روستایی و نیز 50 هزار دستگاه در بافت‌های فرسوده تا پایان سال جاری نیاز به 200 هزار میلیارد ریال منابع مالی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'ابوالفضل صومعلو' روز چهارشنبه در دومین همایش تامین مالی مسکن و ساختمان در مرکز همایش‌های صدا وسیما اظهار داشت: اطلاعات موجود نشان می‌دهد که چند ده هزار واحد صنعتی در سطح کشور بیش از دو برابر میزان تسهیلات بانکی که به طرح مهر اختصاص یافته، به سیستم بانکی بدهکار هستند و این امر هیچ مشکلی برای شبکه بانکی بوجود نیاورده است.
وی تاکید کرد: وضعیت مذکور نه موجب ورطه سقوط برای بانک‌ها شده و نه مشکلی برای نظام بانکی پدید آورده است و در عین حال مابه التفاوت سود بانکی تا سقف 12 درصد را دولت پرداخت می‌کند. صومعلو در ارتباط با اهداف پیش بینی شده در بخش مسکن براساس سند چشم انداز گفت: تا سال 1404 به ازای هر خانوار شهری و روستایی باید یک واحد مسکونی داشته باشیم ، این درحالی است که سال 1360 به ازای 129 خانوار 100 واحد مسکونی وجود داشت و در سال گذشته به ازای 108 خانوار 100 واحد مسکونی فراهم شد. وی خاطرنشان ساخت: در بخش مسکن روستایی نیز در سال 1388 به ازای 113 خانوار 100 واحد مسکونی موجود بود و در سند چشم انداز این میزان باید برابر شوند، این درحالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند باید همواره بین تعداد خانوارها و شمار واحدهای مسکونی فاصله باشد و این رقم در حوزه شهری به ازای 110 خانوار 100 واحد مسکونی مشخص شده است. صومعلو از اصلاح الگوی زمین شهری به عنوان نخستین دستاورد مهم بخش مسکن مهر نام برد و افزود: افزایش تولید ملی و رشد اقتصادی دیگر دستاورد این بخش بود و درعین حال شاهد افزایش اشتغال نیز هستیم. وی از کنترل قیمت مسکن و سطح عمومی قیمت‌ها به عنوان دیگر دستاوردهای طرح مهر یاد و اضافه کرد: کاهش دوره انتظار متقاضیان نیز در قرار دادها متجلی شد که 12 تا 18 ماه بود. این مقام مسئول از اجرای مقررات ملی ساختمان به عنوان شاخص کیفیت واحدهای مسکونی طرح مهر نام برد و گفت: اطلاعات موجود نشان می دهد که اکنون 300 هزار واحد مسکونی این طرح به روش صنعتی در حال اجرا است. دومین همایش تامین مالی مسکن و ساختمان از سوی بانک مسکن و شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران صادق و با همکاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و مسکن و شهرسازی به همراه بانک توسعه صادرات ایران امروز برگزار شد. این همایش بعدازظهر فردا (پنجشنبه ) در مرکز همایش های صدا و سیما به کار خود پایان می دهد.

۲۶ دی ۱۳۸۹ ۱۷:۱۹
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |