برچسب انرژی معیارخوب سنجش بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان ا‌ست

مدیر دفتر بهره‌وری انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران (سابا) گفت: برچسب انرژی ساختمان ابزار مناسب و موثری برای تبیین استاندارد مصرف انرژی در ساختمان‌ها و سنجش میزان بهینه‌سازی مصرف انرژی در زمان طراحی و در طول بهره‌برداری از ساختمان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'سعید امانی' روز سه شنبه در کارگاه تخصصی 'تدوین برچسب مصرف انرژی در ساختمان‌های اداری کشور' در محل سازمان بهره‌وری انرژی در تهران ، اظهار داشت: برچسب انرژی سال‌ها است که در مورد لوازم برقی مصرفی کاربرد دارد و تاثیر مناسبی بر مصرف‌کنندگان و تولید کنندگان این لوازم داشته است. به گفته امانی اولین بحثی که در مقوله بهینه‌سازی مصرف انرژی مطرح می شود انتخاب معیار مناسب برای آن است که همان برچسب انرژی است. وی تاکید کرد: ضرایب مربوط به برچسب انرژی در ساختمان‌ها تدوین شده و کلیات آن با همکاری وزارتخانه‌های نفت و نیرو و مسکن و شهرسازی و همچنین سازمان محیط زیست و موسسه استاندارد ابلاغ شده است. امانی گفت: در سال 1387 بیش از 160 میلیون مگاوات ساعت انرژی الکتریکی در کشور مصرف شد که عمده مصرف آن در بخش ساختمان‌های کشور بود. وی تاکید کرد: ساختمان‌های کشور بطور میانگین شش برابر بیشتر از میانگین مصرف در کشورهای اروپایی ، انرژی مصرف می کنند و بیش از 40 درصد مصرف انرژی برقی و فسیلی کشور در بخش ساختمان است.
امانی بابیان اینکه بطور میانگین در ایران هر متر مکعب ساختمان 30 متر مکعب گاز مصرف می کند؛ در حالی که این رقم در اروپا حدود پنج متر مکعب است،تصریح کرد: از جمله دلایل رشد مصرف انرژی در بخش خانگی و عمومی در ایران را می توان به افزایش جمعیت، ازدیاد نرخ رشد جمعیت شهری، بالا رفتن سطح رفاه نسبی مردم، ورود لوازم مصرفی جدید مصرف کننده انرژی، تغییر شرایط اقلیمی و افزایش نیاز به سیستم‌های سرمایشی و پایین بودن راندمان لوازم برقی اشاره کرد. امانی عدم نظارت کافی بر رعایت استاندارهای مصرف انرژی، تلفات بالای انرژی در ساختمان‌ها و تاسیسات و ارزان بودن تعرفه‌های انرژی را از دیگر دلایل رشد مصرف انرژی در کشور برشمرد. مدیر دفتر بهره‌وری انرژی ساختمان سازمان بهره‌وری انرژی ایران عدم وجود استانداردهای مصرف انرژی در بخش ساختمان، نبود متولی پیگیری امر بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها (مدیریت انرژی)، استفاده نادرست و ناقص از فناوری‌های جدید در بخش ساختمان و عدم رعایت مقررات ملی ساختمان در کشور را از جمله دلایل عدم کارایی انرژی در ساختمان‌های اداری کشور عنوان کرد. امانی گفت: پایین بودن دانش فنی افراد شاغل در بخش ساختمان‌های اداری، عدم آگاهی کافی بهره‌برداران از این ساختمان‌ها در زمینه بهینه‌سازی مصرف انرژی و همچنین شدت بالای مصرف انرژی از دیگر دلایل عمده در عدم کارایی انرژی در ساختمان‌های اداری کشور است. این مقام مسوول افزود: در ارتباط با ساختمان‌های موجود کشور در زمینه بهره‌وری انرژی، اولین کار باید انجام ممیزی انرژی و مطالعات پیش‌امکان‌سنجی باشد که روشی استاندارد در دنیا است و در این زمینه می توان از 120 شرکت خدمات انرژی در کشور بهره جست. امانی اضافه کرد: در مورد ساختمان‌های جدید نیز اعمال ضوابط و آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان بویژ مبحث 19 آن توسط شهرداری‌ها و مهندسین ناظر نقش بسزایی در بهینه‌سازی مصرف انرژی دارد. وی تاکید کرد: یکی از دلایل سختی کار مهندسان در زمینه بهره‌وری انرژی در ساختمان عدم وجود معیار برای سنجش میزان بهینه‌سازی ساختمان از نظر مصرف انرژی است که با طراحی برچسب انرژی ساختمان این مشکل برطرف می شود و هم اکنون اولویت در این زمینه با ساختمان‌های اداری است. این مقام مسوول در پایان گفت: حدود 70 هزار ساختمان اداری در کشور وجود دارد که متوسط زیربنای آنها بین یک‌هزار تا یک‌هزار و 500 متر مربع است و در صورت ارتقای یک رتبه انرژی در این ساختمان‌ها سالانه بیش از 60 هزار کیلوات ساعت در مصرف انرژی الکتریکی صرفه‌جویی می شود.

۲۸ دی ۱۳۸۹ ۱۵:۳۷
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |