نقاط اشتراک و افتراق وزارت‎خانه‌های راه و مسکن از زبان نیکزاد

نقاط اشتراک و افتراق وزارت‎خانه‌های راه و مسکن از زبان نیکزاد
وزیر مسکن و شهرسازی و سرپرست وزارت راه در تاز‌ه‎ترین اظهار نظر خود به تشریح ویژگی‏های دو وزارتخانه برای ادغام پرداخت و با بیان اینکه به وزارت مسکن یک دید معنوی دارد، تأکید کرد: برای وزارت راه نه از وزارت کشور و نه از وزارت مسکن فردی را نمی‌آورم.

علی نیکزاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ در پاسخ به این سؤال که برخی از کارشناسان معتقدند وزارت راه و وزارت مسکن در برخی از موارد با یکدیگر سنخیت دارند، اما در برخی از موارد مثل هواپیمایی این‏گونه نیست، اظهار داشت : هر دو وزارتخانه وظایفی دارند که بخشی از آنها با هم سنخیت دارد مثل ساخت و ساز. یکی از وظایف وزارت راه و ترابری و مسئولیت یکی از واحدهای آن راه‌سازی، بزرگراه و راه‌آهن است و وزارت مسکن هم در یکی از معاونت‌ها وظیفه ساخت ساختمان های دولتی و عمومی مثل بیمارستان و مراکز بهداشت و امثال آن را به‎عهده دارد. وی ادامه داد: در یک سری وظایف مانند تدوین بودجه و رسیدگی به امور مجلس و برنامه‌ریزی مشابه هم هستند و مراکزی مثل مراکز تحقیقات را که اصول وظایف آنها مشابه است. نیکزاد در عین حال خاطرنشان کرد: یک سری وظایف مستقل نیز وجود دارد که شباهتی به وظایف یکدیگر ندارند، مثل بحث شهرسازی و معماری در وزارت مسکن و شهرسازی و یا هواپیمایی در وزارت راه و ترابری به هر حال در این مدت بررسی‌های لازم صورت گرفته و ما منتظر تصمیم مجلس و دولت هستیم و هرگاه ابلاغ کردند کار عملیاتی انجام شود، انجام می‌شود.
سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: در حال حاضر نیز هم وزارت راه و هم وزارت مسکن مأموریت خود را انجام می‌دهند و هماهنگی کامل نیز وجود دارد. وی ادامه داد: وزیر به تنهایی نمی‌تواند کار کند، وزیر باید فضا را هموار کند. به عنوان مثال در مسکن مهر اگر رئیس جمهور مشکل خط اعتبار مسکن مهر را مرتفع نمی‌کرد کار به پیش نمی‌رفت. به گفته وی: خط اعتباری می‌خواهیم می‌رویم گزارش می‌دهیم و ایشان دستور می‌دهند و کار عملیاتی می‌شود، یعنی دیگر مشکلی نخواهد ماند.

برای وزارت راه نه از وزارت کشور و نه از وزارت مسکن فردی را نمی‌آورم

نیکزاد اظهار داشت: برای وزارت راه نه از وزارت کشور و نه از وزارت مسکن فردی را نمی‌آورم، باز هم تأکید می‌کنم که بنده به وزارت مسکن یک دید معنوی دارم.

با فاینانس یک‏ساله می‌توان راه‌آهن و آزادراه را عملیاتی کرد

سرپرست وزارت راه ادامه داد: در وزارت راه اگر بتوانیم فقط فاینانسی را که با خارجی‌ها داریم باز کنیم، در یک سال می‌توان راه‌آهن و آزادراه را بدون اینکه از قانون تخطی شود، عملیاتی کرد.

وی ادامه داد: در وزارت مسکن یک رگ حیاتی است و آن منابع مالی مسکن مهر است، در وزارت راه هم منابع حیاتی است آن هم منابع غیردولتی، فاینانس، اوراق مشارکت و آورده بخش خصوصی است. اگر این مشکلات را حل کنیم کار با سرعت و قدرت در تشکیلات پیش خواهد رفت. نیکزاد گفت: خوشبختانه در سال جاری در بخش مسکن ما تمام پرونده‌های بخش مسکن مهر را قبول کرده پیش بردیم. وزارت راه مباحثی دارد به نام اوراق مشارکت، و فاینانس که وزیر سابق راه انصافا خیلی وقت گذاشت، اما به نتیجه نرسید. بنابراین اگر به نتیجه برسد،گشایش ویژه‌ای در آنجا خواهد شد و مشکلات راه، راه‌آهن، هواپیمایی، فرودگاه، بزرگراه، بندر، راه‌های روستایی، هواشناسی و مکانیک خاک برطرف می‌شود. وزیر مسکن ادامه داد: هم وزارت راه و هم وزارت مسکن هر دو وزارتخانه‌ خوبی هستند و شما دعا کنید که این بار به سرمنزل مقصود برسد.
 

۱۰ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۵۰
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |