موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه حجم مبالات تجاری را سه برابر میکند

موافقتنامه تجارت آزاد ایران و سوریه حجم مبالات تجاری را سه برابر میکند
وزیر مسکن و شهر سازی از امضای موافقتنامه تجارت آزاد بین ایران و سوریه خبر داد و گفت: با تصویب این موافقتنامه در پارلمان‌های دو کشور حجم مبادلات در کشور حداقل سه برابر می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،'علی نیکزاد' با بیان اینکه این موافقنامه در اجلاس قبلی همکاری های اقتصادی ایران و سوریه به امضای طرفین رسیده است،افزود: با تصویب این موافقتنامه از ترجیحات تجاری به سمت تجارت آزاد حرکت خواهیم کرد. وی در سیزدهمین اجلاس مشترک همکاری های اقتصادی ایران و سوریه، گفت: در این اجلاس کارهای کارشناسی و تبادل مباحث بین تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی دو طرف صورت می پذیرد و روز پنج شنبه با حضور نخست وزیر سوریه و معاون اول رئیس جمهور کشورمان به جمع بندی نهایی می رسد. نیکزاد به پیشنهاد طرف سوری برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در این کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن این پیشنهاد در این منطقه با قوانین و مقررات سوریه فعالیت می کنیم و در زمینه‌های سرمایه گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی به سوریه از معافیت گمرکی که بین کشورهای عربی وجود دارد، برخوردار خواهیم شد. وی ادامه داد: از این موافقتنامه چهار سند آماده است و احتمال افزایش آن به 10 سند در زمینه‌های بهداشتی، عمرانی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی وجود دارد. نیکزاد با اشاره به علاقمندی طرف سوری به انتقال تکنولوژی های پیشرفته به این کشور اظهار داشت: در زمینه های مختلف انتقال تکنولوژی با سوری ها به تفاهم رسیده ایم که امیدواریم تبدیل به سند همکاری شود. نیکزاد حجم مبادلات دو کشور را بالغ بر 400 میلون دلارعنوان کرد و افزود: علاوه بر این شرکت‌های ایرانی در سوریه در زمینه‌های تولید شیشه، خودرو فعالیت می کنند و راه اندازی بانک هم در این کشور به مراحل خوبی رسیده است. وزیر مسکن و شهر سازی در ادامه از همکاری‌های چهار جانبه سوریه، ایران، عراق و ترکیه تحت عنوان 'ساعت'، گفت و خاطرنشان کرد: این برنامه با پیشنهاد دکتر احمدی نژاد، ارتقای همکاری های اقتصادی در حوزه‌هایی مثل انرژی را مدنظر قرار داده است. وی در خصوص استقبال چهار کشور فوق از این طرح نیز گفت: مسئولان کشورهای سوریه و ترکیه از این طرح استقبال کرده‌اند و کشور عراق هم زمانی که این بحث مطرح شد هنوز نخست وزیرش رای اعتماد نگرفته بود، اما بعد از استقرار دولت آنها هم استقبال کردند.


قیمت مولفه های تاثیر گذار در قیمت مسکن تغییری نکرده است
نیکزاد با بیان اینکه هر روز قیمت مسکن را رصد می کنیم،افزود: تا کنون در بازار قیمت سیمان، آهن ، دستمزد و پروانه، قیمتی اضافه نشده است. وی با اشاره به اینکه هدفمند کردن یارانه‌ها اصلاح رفتارهای مصرفی را در دستور کار قرار داده است،اضافه کرد: درمصالح انرژی بر مثل آجر هم تسهیلاتی از طرف وزارت صنایع به تولید کنندگان آجرداده می شود ضمن اینکه وزارت نفت قرار است در شعاع 50 کیلومتری به این تولید کننده‌ها گاز بدهد اما در نهایت تولید کننده باید به سمت ارتقای بهره وری حرکت کند. نیکزاد زمین، تسهیلات، دستمزد ، خدمات فنی و مهندسی و مصالح را مولفه‌های تاثیر گذار در قیمت تمام شده مسکن ذکر کرد و افزود: قیمت زمین، خدمات نظام مهندسی و تسهیلات تغییری نمی کند و قیمت مصالح هم به غیر از دو سه قلم تا کنون مدیریت شده است. وی در پایان تصریح کرد: مولفه دستمزد هم بستگی به سطح عمومی زندگی دارد به نحوی که اگر هزینه های زندگی اینها افزایش یابد طبیعتا قیمت کار نیروی انسانی شاغل در بخش مسکن هم افزایش می یابد.

۱۸ اسفند ۱۳۸۹ ۰۹:۱۵
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |