افزایش ظرفیت تولید مسکن و توانمند‌سازی خانوارهای متقاضی در سال "جهاد اقتصادی "

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی با اشاره به محورهای مسکن در سال "جهاد اقتصادی " گفت:افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن می تواند در تبیین و پیشبرد اهداف «سال جهاد اقتصادی» موثر باشد.

ابوالفضل صومعلو در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در خصوص نامگذاری سال جاری به نام سال "جهاد اقتصادی " توسط مقام معظم رهبری گفت: سال جاری براساس پیام نوروزی مقام معظم رهبری «سال جهاد اقتصادی» نام گرفته و طبق فرمایش ایشان، انتظار است که مسئولان کشور و ملت در عرصه اقتصادی با حرکت جهادگونه کار و مجاهدت کنند. وی ادامه داد: حرکت طبیعی در این عرصه کافی نیست، باید در این میدان، حرکت جهشی و مجاهدانه صورت پذیرد چرا که حرکت باید به نحوی باشد که بتوانیم این دهه را به معنای حقیقی کلمه مظهر پیشرفت و استقرار عدالت در کشور قرار دهیم. صومعلو با اشاره به اینکه همزمانی سال 1390 با آغاز اجرای برنامه پنجم توسعه و تداوم اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها، اهمیت موضوع را دو چندان نموده است تاکید کرد: اسناد فرادست و تدوین این اهداف به سند چشم‌انداز، طرح جامع مسکن، قانون ساماندهی عرضه و تولید مسکن، برنامه پنجساله پنجم بخش مسکن، قانون بودجه سال 1390 و برنامه اجرایی سال 1390 اشاره دارد.

افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی در ادامه با بیان اینکه افزایش ظرفیت تولید و عرضه مسکن می تواند در تبیین و پیشبرد اهداف «سال جهاد اقتصادی» موثر باشد گفت:تولید مسکن در هر کشور نه تنها از مظاهر رشد اقتصادی آن کشور است، بلکه نیازهای اجتماعی را نیز با توجه به وجود و ارتباطات پسین و پیشین قابل ملاحظه بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی برآروده و رشد بخش مسکن منجر به تحقق رشد اقتصادی قابل ملاحظه و تحریک و تسریع حرکت چرخ‌های اقتصادی کشور خواهد شد.
صومعلو ادامه داد: برای تحقق این مهم ضروری است تا با برنامه‌های تولید و تامین مسکن با هدف تامین مسکن اقشار کم‌درآمد و زوج‌های جوان که متشکل از مسکن مهر (با تاکید در بافت‌های فرسوده و استفاده از ظرفیت‌های موجود در این بافت‌ها)، مسکن روستایی، مسکن جوانان و کمک به تکمیل واحدهای نیمه‌تمام است این مراحل طی شود. وی به روش های دیگر تبیین و پیشبرد اهداف «سال جهاد اقتصادی» اشاره کرد و گفت:شیوه‌های احداث مسکن با هدف ارتقاء کیفیت و کاهش مدت زمان ساخت و ساز و استفاده بهینه از منابع موجود با گسترش استفاده از فناوری‌های نوین با تاکید بر صرفه‌جویی در انرژی، استفاده از ظرفیت انبو‌‌ه‌سازان مسکن و رعایت الگوی مصرف مسکن (کوچک‌سازی) میسر خواهد شد.

روش‌های تامین مالی با هدف توانمند‌سازی خانوارهای متقاضی مسکن

صومعلو روش‌های تامین مالی با هدف توانمند‌سازی خانوارهای متقاضی مسکن را دیگر محور مهم بخش مسکن در سال جهاد اقتصادی عنوان کرد و افزود: اعطای تسهیلات بانکی ارزان قیمت (اعطای یارانه)، تشکیل صندوق‌های زمین و مسکن، انتشار اوراق مشارکت، انتشار گواهی سپرده عام و خاص، جذب سرمایه‌گذاری خارجی، استفاده از توانمندسازی‌های خیرین مسکن‌ساز و استفاده از ظرفیت‌های قابل توجه نهادهای عمومی غیردولتی (کمیته امداد، سازمان بهزیستی، شهرداری‌ها)می تواند در روش های تامین مالی با هدف توانمند‌سازی خانوارهای متقاضی مسکن برشمرد.

افزایش ظرفیت اشتغال‌زایی بخش مسکن

صومعلو خاطر نشان کرد:بخش مسکن در مقایسه با سایر بخش‌های اقتصادی رتبه قابل توجهی در ایجاد اشتغال مستقیم و اشتغال غیرمستقیم دارد. وی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته به ازای ساخت هر 57 متر مربع زیربنای مسکونی سخب مسکن توانایی ایجاد یک نفر شغل به طور مستقیم و 24 صدم نفر شغل به صورت غیرمستقیم را دارد. به گفته وی، ظرفیت ایجاد شغل مستقیم در بخش مسکن به دلیل وجود حلقه ارتباطی قوی است که بخش مسکن با سایر بخش‌های اقتصادی دارد.

تعدیل نوسانات بازار مسکن

معاون امور مسکن و ساختمان وزیر مسکن و شهرسازی گفت:با توجه به سهم 29 درصدی شاخص قیمت مسکن در شاخص سطح عمومی قیمت‌ها، کنترل قیمت مسکن و اتخاذ راهکارهای افزایش تولید به همراه ارزان‌سازی می‌تواند آثار قابل ملاحظه‌ای در کنترل نرخ تورم داشته باشد. وی ادامه داد: به علاوه با توجه به وزن 30 درصدی مخارج مسکن در سبد هزینه خانوار، کنترل قیمت اجاره‌ای مسکن ناشی از افزایش تولید و اقدامات ذکر شده قبلی، حاوی آثار مثبت رفاهی برای خانوارها خواهد بود.
 

۱۴ فروردین ۱۳۹۰ ۱۵:۰۷
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |