ثبات قیمت مسکن و تنظیم اجاره بها در تابستان

ثبات قیمت مسکن و تنظیم اجاره بها در تابستان
وزیر مسکن و شهرسازی گفت:قیمت مسکن در تابستان امسال با توجه به عرضه واحدهای مسکونی طرح مهر و ساخت و سازهای شهری و روستایی دارای ثبات خواهد شد هر چند معتقدیم که دربخش اجاره بها باید مراقبت لازم صورت گیرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس ،علی نیکزاد روز یکشنبه در حاشیه گردهمایی سراسری مدیران و نمایندگان دفاتر ولی فقیه بنیاد مسکن و تاسیس بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که پیش بینی شما از قیمت مسکن در تابستان امسال با توجه به رشد دو میلیون تومانی سقف وام خرید مسکن چیست،اظهار داشت :تسهیلات خرید واحد های مسکونی که از 180 به 200 میلیون ریال افزایش یافته تاثیری در رشد تقاضا در بخش مسکن نخواهد داشت . وی ادامه داد:در طول دو سال گذشته دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی در شهرها، روستاها و بافت های فرسوده ساخته و تحت پوشش قرار خواهد گرفت که از این رقم یک میلیون و 40 هزار واحد مسکونی در حوزه روستایی است . وزیر مسکن و شهرسازی گفت: برای دو میلیون و 600 هزار واحد مسکونی مسکن مهر، 13 هزار میلیارد تومان اعتبار اختصاص داده شده که این رقم بی‌نظیر است. وی تصریح کرد: در اوایل اعطای این تسهیلات عده‌ای معتقد بودند که باعث ایجاد تورم می‌شود ولی مشاهده کردیم که نرخ تورم تک رقمی شد، البته بخش مسکن در تک رقمی شدن این تورم 28 درصد تاثیر داشت و البته پس از یک سال هنوز این تسهیلات تاثیری در بحث تورم نداشته و در جهت تثبیت و کاهش قیمت مسکن پیش می‌رود.

تسهیلات قبلی خرید مسکن تبدیل به خانه نشد
نیکزاد در پاسخ به این سوال که حتی وام 20 میلیون تومانی نیز نمی تواند کفاف خرید واحد مسکونی را بدهد افزود:تسهیلات خرید مسکن که در گذشته از سوی سیستم بانکی توزیع شد، در سایر بخش ها مورد بهره برداری قرار گرفت و تبدیل به خانه نشد و برپایه سیاست کنونی نیز هر متقاضی که سپرده گذاری نکند ، نمی تواند از تسهیلات خرید مسکن برخوردار شود . وی ادامه داد:تعیین مبلغ تسهیلات ساخت در چارچوب طرح مهر براساس بررسیهای کارشناسی صورت گرفته و در عین حال افراد چنانچه مشاعات بیشتری را خواستار باشند،قیمت تمام شده واحد مسکونی آنها افزایش خواهد داشت .نیکزاد تاکید کرد: انتظار می رود روشهای ساخت واحد های مسکونی ارتقا یابد و درعین حال زمینه لازم برای افزایش قدرت خرید واحد های مسکونی از سوی مردم فراهم شود .

قرار داد جدیدی غیر از افراد خود مالک منعقد نمی شود
وی اظهار داشت: براساس برنامه ریزی صورت گرفته مجموع قراردادهای ساخت مسکن مهر در سال 1390 در اواخر 1389 امضا شد و سال جاری قرار داد جدیدی غیر از افراد خود مالک منعقد نمی شود. وی افزود: طرح مسکن مهر موجب شد تا سهم ساخت و ساز صنعتی در این بخش به 30 درصد برسد ، درحالی که در قانون پیش بینی شده بود تا پایان برنامه پنجم توسعه سهم این بخش به 20 درصد برسد . نیکزاد گفت : اکنون برای ساخت مسکن با پیمانکاران برپایه قیمت مقطوع قرار داد منعقد می شود و مدت زمان اجرای پروژه یک سال و با بهره گیری از مصالح ساختمانی استاندارد است .

مهاجرت معکوس در حال روی دادن است
وزیر مسکن و شهرسازی گفت:‌ بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یکی از تشکل‌هایی است که با جدیت وارد عرصه صدور خدمات فنی مهندسی شده است. نیکزاد با بیان اینکه روزی مهاجرت معکوس آرزوی ما بود، افزود‌: در حال حاضر این اتفاق عملا در حال روی دادن است و مردم با یک امیدواری کارهای روستایی را پیگیری می‌کنند و دولت در عرصه‌های مختلف رفاه و آسایش را توام با تامین اقتصاد و آرامش مردم در روستاها انجام می‌دهد.
 

۲۴ فروردین ۱۳۹۰ ۱۴:۰۴
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |