نوسازی بافت های فرسوده، سرمایه گذاری اقتصادی برای مردم

نوسازی و بهسازی 65 هزار هکتار از اراضی شناسایی شده بافت های فرسوده شهری یک گام مهم برای ایمن سازی و مقاوم سازی در عرصه شهرسازی محسوب می شود که از برنامه چهارم توسعه شتاب گرفته است .

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است سرمایه گذاری در محدوده بافت های فرسوده کشور امروز از دید کارشناسان اقتصادی سودآورتر تلقی می شود و ارقام مختلفی در این ارتباط ذکر شده که نرخ 25 درصد از جمله این رقمها است . آمارها نشان می دهد که طی سالهای برنامه چهارم توسعه (88-1384) بالغ بر سه هزار و 500 هکتار از اراضی بافت فرسوده کشور نوسازی شد که این میزان 5/2 برابر رقم یک هزار و 86 هکتاری سه برنامه( 83- 1368) نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی محسوب می شود.
شرکت مادرتخصصی عمران وبهسازی شهری ایران از زیر مجموعه های وزارت مسکن و شهرسازی مجری برنامه های دولت در این بخش است و برای نوسازی اراضی بافت فرسوده ، مردم را سرمایه اصلی تحقق برنامه مذکور می داند و براین امر تاکید دارد که چنانچه بستر لازم برای مشارکت مردم فراهم شود ، آنان از این امر استقبال می کنند . یکی از زمینه های لازم برای مشارکت مردم در برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری فراهم شدن تسهیلات مکفی بانکی کاهش هزینه های ساخت وساز از جمله عوارض نوسازی و صدور پروانه ساختمانی است . دولت اکنون برای نوسازی در بافت های فرسوده شهری تسهیلات بانکی 200 ، 220 و 250 میلیون ریالی اختصاص داده که به ترتیب برای ساخت وساز سنتی ، نیمه صنعتی و صنعتی اختصاص می یابد . احمد صادقی معاون پیشین وزیر مسکن وشهر سازی و عضو هیات مدیره شرکت مادرتخصصی عمران و بهسازی شهری ایران براین باور است که با بهسازی با فت های فرسوده شهری فرصت طلایی فراهم می شود که این اراضی با هویت معماری ایرانی و اسلامی از نو بنا شود. در عین حال با بهسازی بافت فرسوده معضلات و ناهنجاریهای اجتماعی ، فرهنگی ، بهداشتی و غیره از بین می رود . هرچند که عقب ماندگی در بهسازی بافت های فرسوده در دولتهای پیشین سبب شده که حجم قابل توجهی از برنامه میراث مسئولان کنونی باشد ، اما مشارکت همه جانبه مردم و دستگاه های اجرایی سبب خواهد شد ،تا پایان برنامه پنجم توسعه نتایج مطلوبی را شاهد باشیم . در عین حال به نظر نمی رسد تصریح برنامه چهارم توسعه مبنی بر نوسازی 65 هزار هکتار بافت فرسوده شهری تا پایان برنامه پنجم توسعه تحقق یابد، اما با بسیج همگانی می توان برای این مهم دستاورد لازم را کسب کرد .
دولت نهم در قالب برنامه چهارم توسعه توانست 9 / 6 درصد از اراضی بافت فرسوده شهری را نوسازی نماید ،اما بدون مشارکت همگانی نمی توان به اهداف پیش بینی شده در این بخش دست یافت . عدم سرمایه گذاری در دولتهای گذشته و نبود مشارکت مردمی و پایدار آنها از دلایل عقب ماندگی در نوسازی بافت های فرسوده شهری ارزیابی شده ،اما مسئولان دستگاه های ذیربط براین اعتقادند که مردم موتور محرک ، سرمایه گذار و محور اصلی در بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده شهری محسوب می شوند . از منظر شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران بافت های فرسوده شهری دارای سه شاخص اصلی هستند ، ریزدانگی یعنی بلوکهایی که بیش از 50 درصد آنها مساحتی کمتر از 200 متر مربع داشته باشند .ناپایداری- بلوکهایی که بیش از 50 درصد بناهای آن ناپایدار و فاقد سیستم سازه ای باشد .نفوذ ناپذیری - بلوکهایی که بیش از 50 درصد معابر آن عرض کمتر از شش متر داشته باشند . آمارهای غیر رسمی حاکی از آن است که اکنون جمعیتی بالغ بر هشت میلیون و پانصد هزار نفر در محدوده بافت های فرسوده شهری ساکن هستند . انتظار می رود دستگاه های متولی این بخش برای مشارکت همه جانبه و پایدار مردم زمینه های لازم را فراهم سازند . شهرداری ها برای تحقق برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری نقش کلیدی و به عنوان بازوان پرتوان اجرایی محسوب می شوند و باید برای همکاری آنان برنامه ریزی شود . قرار است تاپایان سال 90 کل اراضی بافت فرسوده شهری که بالغ بر 65 هزار هکتار می شود با تخصیص اعتبارات لازم مورد مطالعه قرار گیرد . با انجام مطالعه بافت های فرسوده، مردم و سرمایه گذاران می توانند به راحتی با نقشه های آماده شده اقدام به مشارکت و نوسازی در بافت های فرسوده شهری نمایند . سازمانهای نظام مهندسی ساختمان ، مسکن و شهرسازی استانها و شهرداریها به عنوان مکمل یکدیگر در نوسازی بافت های فرسوده شهری می توانند به ایفای نقش بپردازند . توجه به اجرای دقیق مقررات ملی ساختمان به منظور جلوگیری از شکل گیری مجدد بافت های فرسوده و نیز بهره گیری از مصالح ساختمانی استاندارد و کنترل و نظارت بر روند اجرای ساخت وساز ها از دیگر نکات حائز اهمیت در این ارتباط است .
بررسیهای کارشناسان بخش مسکن حاکی از سود دهی مناسب برای سرمایه گذاری در بافت های فرسوده شهری است و چنانچه ابزارهای مختلف بازار سرمایه از جمله اوراق مشارکت در این عرصه به کار گرفته شود ، می تواند سرمایه گذاران را منتفع سازد . انتظار می رود با حمایت دولت از موضوع نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری طی سالهای برنامه پنجم توسعه ، ضمن دستیابی به اهداف مناسب در این بخش ، رضایت سرمایه گذاران نیز فراهم شود .

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ ۱۶:۱۹
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |