معاون وزیر مسکن در گفت‎وگو با فارس: ساخت مسکن مهر ویلایی کلید خورد

معاون شهرسازی و معماری وزیر مسکن با تشریح طرح عظیم تحول شهرسازی گفت: پیرو دستور رئیس جمهور، از این پس ساخت مسکن مهر ویلایی یا حداکثر 2 یا 3طبقه خواهد بود.

میر محمد غراوی در گفت‎وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که وزیر مسکن طبق دستور رئیس جمهور برای طرح عظیم تحول شهرسازی گفته که به جای گسترش عمودی سازی باید به سمت توسعه افقی شهرها رفت گفت: این نگرانی رئیس جمهور صحیح است چرا که متأسفانه در مسکن مهر در خیلی از مکان‌ها می‌توانستیم به جای اینکه روی ارتفاع و تراکم زیاد صحه بگذاریم و به خاطر محدودیت زمین ما ناچار شدیم خیلی از واحدهای مسکونی را به ارتفاع ببریم این واحدهای مسکونی را در استان‌هایی که کویری هستند و یا استان‌هایی که محدودیت زمین نداشتند در سطح گسترش می‎دهیم. وی با بیان اینکه شاید اگر واحدهای مسکونی مهر در سطح گسترش یابد در بحث آماده‌سازی تأثیرگذار باشد، ادامه داد: وقتی در یک زمین محدود تراکم را بالا می‌بریم و به 15 طبقه افزایش می‌دهیم هزینه‌های آماده سازی مثل جدول گذاری، آسفالت، زیرسازی و تأمین آب و برق کاهش می‌یابد اما مشکلاتی که برای ساکنان در آینده به وجود خواهد آمد به مراتب بیشتر است.

تمرکز واحدهای 75 متری مسکن مهر در شهرهای جدید لازم نبود

غراوی تاکید کرد: اما در جاهایی که ما محدودیت اراضی نداریم به خصوص اراضی دولتی در شهرهای جدید لزومی نداشت که ما این همه واحدهای مسکونی را به ارتفاع ببریم و واحدهای 75 متری را با تعداد زیادی در یک مجتمع مسکونی متمرکز کنیم. معاون شهرسازی و معاری وزیر مسکن ادامه داد: دغدغه رئیس جمهور این است که وقتی در برخی از نقاط کشور ما دغدغه و محدودیت زمین نداریم چه دلیلی دارد که ما سبک آپارتمان نشینی را گسترش دهیم.

ساخت مسکن مهر ویلایی و حداکثر 2 یا 3 طبقه

وی تأکید کرد: پیرو دستور رئیس جمهور، شورای عالی شهرسازی و معماری اقداماتی در دستور کار دارد که بر اساس آن از این به بعد برای مسکن مهر توجه به ساخت واحدهای مسکونی ویلایی و حداکثر 2 یا 3 طبقه را در دستور کار گذاشتیم. غراوی گفت: رئیس جمهور در برخی از افتتاح‌ها که حضور داشتند و یا برخی از طریق تلویزیون از افتتاح‌ها را دیده بودند این موضوع را در شورای عالی مسکن تذکر دادند که مردم را در ارتفاع ساکن نکنید و در مکان‌هایی که محدودیت زمین ندارد این واحدهای مسکونی را به صورت ویلایی و دو طبقه و سه طبقه احداث کنید تا صمیمیت و فرهنگ استفاده از آپارتمان نشینی حفظ شود. وی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون شورای عالی معماری و شهرسازی به این فکر نیفتاده بود مگر حتما باید دستور از سوی رییس جمهور صادر می‌شد، افزود: چون مسکن مهر از زمان حضور نیکزاد در وزارت مسکن و شهرسازی یک شتاب خوبی گرفت و آن زمان هم اگر می‌خواستند این موضوع را موکول به این کنند که این واحدها ویلایی احداث شوند بسیاری از سازندگان اعلام می‌کردند که هزینه‌ها و قیمت تمام شده سرسام‌آور افزایش می‌یابد و این به ضرر اقشار کم درآمد می‌شود.
وی در ادامه گفت:‌ بر روی این اصل اصرار بر این بود که متولیان امر مسکن بر این تأکید کردند که برای پایین آوردن هزینه‌ها و قیمت تمام شده مسکن خانواده‌های کم درآمد با آورده کمتری صاحب مسکن شوند این را تشویق کردند و ما هم زیاد اصراری بر آن نکردیم چرا که اگر اصرار می‌کردیم عنوان می‌شد که معاونت شهرسازی در حال سنگ‌اندازی برای مسکن مهر است.

معاونت شهرسازی تراکم ساختمانی زیاد را نمی‌پذیرد

غراوی تأکید کرد: پس از دستور جدید رئیس جمهوری، معاونت شهرسازی و معماری اقدامات عملی را آغاز کرده است و بعد از این طرح‌های مسکن و مهر که برای تصویب به این معاونت می‌آید عمدتا توصیه‌های ما این است که بروند طرح‌هایی را آماده کنند که در آن واگذاری زمین برای مسکن در حد یک طبقه تا سه طبقه باشد و دیگر آن تراکم ساختمانی زیاد را نمی‌پذیریم. وی ادامه داد: شاید این موضوع تا حدودی هزینه‌های آماده سازی را بالا ببرد اما گسترش شهرها در سطح افقی به آن صورتی که نگرانی است وجود ندارد چرا که همه شهرهای ما وقتی شکل می‌گیرد نیاز به گسترش دارد.
وی ادامه داد: همواره این گونه بوده است که وقتی جمعیت رشد می‌کند از زمین‌های پیرامونی به محدوده الحاق می‌کردیم در حال حاضر نیز در بسیاری از نقاط قبل از انقلاب هم داریم که دو طبقه یا سه طبقه با حداقل مساحت زمین احداث شده است و مشکل مهمی ایجاد نکرده است. به گفته وی، در خیلی از مناطق که ما تراکم را افزایش می‌دهیم شاید مشکل مسکن را به طریقی حل کنیم اما از سوی دیگر تأمین خدمات عمومی مردم نیز بسیار سخت می‌شود.
وی ادامه داد:‌ برای اینکه بتوانیم تأمین خدمات عمومی مورد نیاز در زمانی که جمعیت ‌مستقر می‌شود را داشته باشیم توصیه ما این است که بر روی ارتفاع کار نشود. وی در پاسخ به این سوال که قرارداد ساخت مسکن مهر برای سال جاری بسته شده است اینها چه خواهد شد، اظهار داشت: آنهایی که طرح‌های آن به تصویب نرسیده است هنوز مراجع تصویب را نگذرانده‌اند، بنابراین ممکن است قرارداد امضاء کرده باشند اما باید طرح آماده سازی را به کمیسیون ماده پنج برده و اگر مغایرتی با طرح جامعه داشته باشد باید به شورای عالی معماری و شهرسازی بیاید.
 

۱ خرداد ۱۳۹۰ ۱۳:۵۶
خبرگزاری فارس - واحد روابط عمومی شرکت |