طرح مهر، اسکان حدود دو میلیون نفر در شهرهای جدید

اطلاعات آماری از برنامه اسکان جمعیت در شهرهای جدید تحت پوشش وزارت مسکن وشهرسازی نشان می دهد که با بهره برداری از 372 هزار واحد مسکونی طرح مهر حدود دو میلیون نفر به شکل مستقیم در این شهرها ساکن خواهند شد .

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا حاکی است طرح مسکن مهر که در سال گذشته سهمیه ای به میزان 249 هزار و 800 دستگاه واحد در شهرهای جدید اختصاص داده بود در سال جاری نیز 122هزار و 200 دستگاه به رقم مذکور افزوده می شود . اکنون 17 شهر جدید تحت پوشش وزارت مسکن وشهرسازی در سطح کشور فعال هستند که مراحل مختلف پیشرفت اسکان جمعیت را دارند و در چارچوب طرح مهر بالاترین سهمیه به شهرجدید پرند طی سال گذشته و امسال با رقم 95 هزار دستگاه واحد مسکونی اختصاص یافته است . در واقع برپایه اطلاعات آماری شهرجدید پرند واقع در 40 کیلومتری جنوب غرب تهران ازاد راه ساوه جنب فرودگاه امام خمینی (ره ) بیش از 25 درصد سهمیه طرح مهر در شهرهای جدید را به خود اختصاص داده است .
همچنین شهرجدید هشتگرد که در محور تهران -کرج -قزوین و در استان البرز قرار دارد با سهمیه 55 هزار واحد مسکونی حدود 15 درصد سهمیه طرح مهر در شهرهای جدید را دارد. پس از شهرهای مذکور گلبهار (استان خراسان رضوی ) و پردیس (شرق استان تهران -محور دماوند ) هر یک به طور جداگانه از سهمیه 40 هزار دستگاه واحد مسکونی برخوردارند . آمارهای مختلفی از وضعیت اسکان در شهرهای جدید حکایت دارد و اطلاعات منتشر شده نشان می دهد که اکنون در 17 شهرجدید کشور حدود 500 هزار نفر ساکن هستند .
بهارستان ، فولادشهر ، مجلسی (استان اصفهان ) ، اندیشه ، پرند و پردیس ( استان تهران ) ،بینالود و گلبهار (خراسان رضوی ) ، رامین و شیرین شهر ( خوزستان ) ، هشتگرد (البرز) ، سهند (آذربایجان شرقی ) ، عالیشهر (بوشهر ) ، رامشار ( سیستان وبلوچستان ) ، صدرا (فارس ) ، مهاجران ( مرکزی ) و علوی (هرمزگان ) در مجموع 17 شهر جدید سکنه پذیر و یا دارای جمعیت هستند. بررسی وضعیت پیشرفت ساخت وساز طرح مهر در 17 شهر مذکور نشان می دهد که تا هفته گذشته پی سازی 263 هزار و 212 واحد مسکونی طرح مهر در شهرهای جدید پایان یافت و 151 هزار و 641 واحد نیز اجرای اسکلت داشتند. علاوه براین 127 هزار و 870 واحد مسکونی طرح مهر در این شهرها مرحله اتمام سقف را داشتند و 73 هزار و 806 دستگاه نیز مرحله سفت کاری را به پایان بردند . جداول آماری نشان می دهد که تا پایان هفته سوم اردیبهشت ماه گذشته 25 هزار و 984 دستگاه واحد مسکونی مهر در شهرهای جدید مرحله نازک کاری را به پایان بردند که درواقع کمتر از 10 درصد این خانه ها نازک کاری را به اتمام رسانده اند . آمار سهمیه بندی مسکن مهر در شهرهای جدید نشان می دهد که شهرجدید رامشار در استان سیستان و بلوچستان با رقم 800 دستگاه و علوی در استان هرمزگان با رقم یک هزار دستگاه واحد مسکونی کمترین سهم را به خود اختصاص داده اند . شهرهای جدید وزارت مسکن وشهرسازی به منظور جذب سرریز جمعیت کلان شهرها ایجاد شده اند و انتظار می رود با توسعه شبکه حمل ونقل در این شهرها امکان اسکان بهتر جمعیت فراهم شود . همکاری دستگاه های اجرایی و خدماتی بویژه در تامین تاسیسات زیر بنایی از قبیل آب ، برق ،گاز ، تلفن و دیگر امکانات مورد نیاز نقش بسزایی در آسایش ساکنین فعلی و آتی این مناطق جمعیت پذیر خواهد داشت .
 

۱ خرداد ۱۳۹۰ ۱۴:۱۱
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |