رشد سه برابری برنامه مسکن مهر در بافت های فرسوده شهری

سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران (وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی ) گفت : امسال برای ساخت واحد های مسکونی در بافت های فرسوده شهری به میزان 150 هزار واحد مسکونی تسهیلات پیش بینی شده که نسبت به 1389 رشد سه برابری دارد .

' محمد حسین جوانمردی ' روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت : براساس برنامه ریزی باید بانک های عامل و افراد واجد شرایط مشخص شوند تا در اجرای برنامه نوسازی بافت های فرسوده شهری شتاب لازم صورت گیرد. ناپایداری ، ریزدانگی و نفوذ ناپذیری به عنوان سه فاکتور اساسی در ارتباط با شناسایی بافت های فرسوده شهری محسوب می شود و تاکنون 65 هزار هکتار از اراضی بافت فرسوده در سطح کشور شناسایی شده اند . جوانمردی گفت : غیر از کلان شهرها ، به طور متوسط مساحت واحد های مسکونی در بافت های فرسوده شهری 4/68 متر مربع است و با توجه به تسهیلات بانکی که اختصاص یافت به تعداد 50 هزار واحد مسکونی به بهره برداری رسید .
وی اظهار امیدواری کرد : بهره برداری از واحد های مسکونی طرح مهر در بافت های فرسوده شهری تا پایان شهریورماه سال جاری به 100 هزار دستگاه برسد .
جوانمردی پیش بینی کرد : شمار واحد های مسکونی طرح مهر که تا پایان سال 1390 به بهره برداری برسد بالغ بر 120 هزار دستگاه باشد که به طور متوسط 70 متر مربع مساحت مفید و 90 متر مربع مساحت ناخالص خواهند داشت . این مقام مسئول اضافه کرد : برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده شهری امسال 800 میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده که در مقایسه با سال گذشته رشدی به میزان دو برابر خواهد داشت .
انتظار می رود با اختصاص 100 درصداعتبار مورد نیاز نوسازی و بهسازی شهری در این بخش فعالیت در جهت ایمن سازی و مقاوم سازی واحد های مسکونی شهری گسترش یابد . جوانمردی اعتبارات اختصاص یافته در بافت های فرسوده شهری برای بخش مسکونی در سال گذشته را 135 هزار میلیارد ریال ذکر کرد .
سرپرست شرکت مادر تخصصی عمران وبهسازی شهری ایران مشخصه های بافت فرسوده شهری را اینگونه برشمرد ، بافت هایی با بیش از 50 درصد اسکلت کم دوام و بی دوام و همچنین افزون بر 50 درصد بلوک هایی که کمتر از 200 متر مربع مساحت داشته باشند و نیز بیش از 50 درصد قطعات بلوک ها معابری دارند که عرض کمتر از شش متر دارد .
طی برنامه پنج سال اول توسعه (72-1368 ) ، برنامه دوم توسعه (78-1374) و سومین برنامه پنج ساله توسعه ( 83-1379) در مجموع با اختصاص سه هزار و 570 میلیارد ریال به میزان یکهزار و 86 هکتار از اراضی واقع در بافت های فرسوده شهری نوسازی و بهسازی شد .
جوانمردی تصریح کرد :طی برنامه چهارم توسعه (88-1384) در مجموع سه هزار و 500 هکتار از اراضی فرسوده شهری نوسازی شد که دو و نیم برابر سه برنامه نخست بود .
 

۹ خرداد ۱۳۹۰ ۱۷:۲۰
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |