ارزش زمین خانه های مهر از مرز 150 هزار میلیارد ریال گذشت

معاون وزیر مسکن وشهرسازی گفت : ارزش اراضی واگذار شده برای ساخت واحد های مسکونی مهر از مرز 150 هزار میلیارد ریال گذشت که برنامه تخصیص زمین ادامه دارد .

' احمد اصغری مهرابادی ' روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا از واگذاری 18 هزار و 700 هکتار زمین در سطح کشور برای ساخت خانه های مهر خبر داد . وی افزود : مجموع اراضی دولتی که تاکنون برای طرح مسکن مهر اختصاص یافته 16 هزار هکتار است و از سوی بخش خصوصی نیز (خود مالکین ) دو هزار و 700 هکتار اراضی لازم تخصیص پیدا کرد . از خرداد ماه 1386 که طرح مسکن مهر به مرحله اجرا گذاشته شد 937 هزار نفر افراد واجد شرایط واگذاری خانه های این طرح شناسایی شده و قرار است تا پایان شهریورماه 1390 واحد های مسکونی مربوطه تحویل این افراد شود . پیش از این وزارت مسکن وشهرسازی از واگذاری حدود 50 درصد از برنامه مذکور تا پایان سال 1389 خبر داده بود .
مهرآبادی متوسط اراضی دولتی دریافتی افراد را در گذشته 100 متر مربع ذکر کرد و افزود :اکنون در چارچوب طرح مسکن مهر متوسط زمین های واگذار شده به هر فرد 70 متر مربع است . جدول تراکم ناخالص نفر در هکتار در سطح 27 شهر کشور براساس آمار جمعیتی سال 1385 نشان می دهد در مساحت 305 هزار و 607 هکتار، 23 میلیون و 609 هزار و 608 نفر قرار دارند .
از سوی دیگر در شهرهای بزرگ دنیا تراکم جمعیت به ازای 300 نفر در هر هکتار است ، درحالی که 27 شهر به نسبت بزرگ کشور 78 نفر در هکتار است .
این بررسی مربوط به شهرهای تهران، مشهد، اصفهان ، تبریز ، شیراز ، اهواز، قم ،کرمانشاه ،ارومیه ، زاهدان ، رشت ، کرمان ، همدان ، یزد ، اردبیل ، قزوین ،زنجان ، سنندج ،گرگان ، ساری ، کاشان ، بروجرد ، سبزوار ، بابل ، رفسنجان ،زابل و شهرکرد است که 21 شهر مرکز استان هستند .
شهر تهران بالاترین میزان تراکم را با قریب 126 نفر در هرهکتار در سال 1385 به خود اختصاص داد . آمارهای منتشر شده از طرح مسکن مهر نشان می دهد که به ازای واگذاری هر هکتار زمین حدود 80 واحد مسکونی مهر ساخته می شود . مهرآبادی خاطرنشان ساخت :برنامه مسکن مهر برای سالهای 90- 1389در مجموع یک میلیون و 810 هزار واحد مسکونی پیش بینی شده که در سطح شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت ،شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت ، شهرهای جدید و بافت های فرسوده شهری تقسیم شده است . مدیرعامل سازمان ملی زمین ومسکن وابسته به وزارت مسکن وشهرسازی تصریح کرد : بررسیها نشان می دهد که 27 درصد از واحد های مسکونی در حال احداث از فناوریهای نوین و روش صنعتی در ساخت وساز بهره می گیرند . کارشناسان امور زمین معتقدند :طرح مسکن مهر علاوه براینکه بهره وری زمین شهری را بهبود می بخشد ، کیفیت زندگی شهری را نیز مطابق استانداردهای شهرسازی خواهد ساخت.
 

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ ۱۳:۵۷
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |