افتتاح خانه های مهر مانع از جهش قیمتی می شود

اظهارات وزیر مسکن وشهرسازی در واکنش به رشد قیمت واحد های مسکونی و اینکه افتتاح خانه های مهر مانع از جهش قیمتی می شود مورد نقادی کارشناسان قرار گرفت .

' ابوالقاسم رحمانی ' عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی روز شنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت : مصالح ساختمانی از اقلامی است که تاثیر خود را در رشد قیمت مسکن خواهد گذارد ، اما چنانچه دولت حمایت های لازم را از تولید کنندگان این بخش به عمل آورد ،شاهد رشد جهشی قیمت نخواهیم بود .
پیش از این مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک در گفت وگو با رسانه ها از رشد 10 تا 12 درصدی قیمت مسکن در ماه های اخیر در تهران خبر داده بود .
رحمانی خاطرنشان ساخت :اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها و رشد قیمت حاملهای انرژی می تواند منجر به رشد 20 تا 30 درصدی قیمت مسکن شود ، اما دولت با اجرای طرح مهر و برنامه واگذاری این خانه ها می تواند رشد شتابگونه قیمت در این بخش را کنترل کند . علی نیکزاد وزیر مسکن وشهرسازی درباره 'افزایش قیمت مسکن در کشور' به تازگی اظهار داشت : فرض کنیم که قیمت مسکن 20 درصد افزایش داشته باشد که به نظر بنده طبیعی است .
وی افزایش افتتاح خانه های مهر را به عنوان یکی از برنامه های دولت برای مقابله با رشد قیمت در این بخش مطرح ساخت . عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاثیر بازار اجاره مسکن را از رشد قیمت خانه ها طبیعی دانست و گفت : کنترل تورم و حمایت از واحد های تولیدی فعال در بخش مسکن می تواند مانع از شتاب قیمت ها در این بخش باشد . از سوی دیگر وزارت مسکن وشهرسازی سیاست برخورد با صاحبان خانه های خالی را به عنوان یکی از برنامه های خود به منظور تعادل بخشیدن به بازار عرضه و تقاضای مسکن دنبال می کند . پیش از این وزیر مسکن و شهرسازی به صاحبان خانه‌های خالی در تهران هشدار داده بود که چنانچه خانه‌های خود را وارد مدار استفاده نکنند، برای هر متر مربع اجاره این خانه‌ها قیمت تعیین می‎شود و هم با صاحبان بالای دو واحد مسکونی خالی برخورد قانونی صورت می گیرد.
ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در این ارتباط به خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت :دولت حمایت از واحد های تولیدی و تخصیص یارانه لازم به آنها را در برنامه دارد ، که اجرای این مهم مانع از بی ثباتی در بازار مسکن خواهد شد . وی افزود : لازم است تدابیری را اتخاذ کنیم که صنایع ساختمانی بتوانند تولیدات خود را متناسب با هزینه های صورت گرفته به بازار عرضه کنند و بخش مسکن کماکان روند طبیعی خود را داشته باشد . رحمانی در خصوص گرایش به کوچک سازی واحد های مسکونی از سوی سازندگان گفت : تقاضای مردم برای خریداری واحد های مسکونی بزرگ کاهش یافته و خانه های با مساحت کمتر از 100 متر مربع از استقبال بیشتری برخوردارند . وی افزود : ساخت خانه های کوچک ضمن اینکه با بازار تقاضا تناسب پیدا می کند ،می تواند تعادل قیمتی را نیز به دنبال داشته باشد و در قالب مسکن مهر نیز مساحت خانه ها 70 تا 90 متر مربع طراحی و اجرا می شود . رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن در ارتباط با اثرگذاری واگذاری خانه های مهر در قیمت مسکن گفت : دولت هرقدر به میزان عرضه بیافزاید ، شتاب قیمت در بخش مسکن را مهار و کنترل می کند و در غیر این صورت در ایامی که تقاضا از عرضه بیشتر باشد ،شاهد افزایش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. به اعتقاد وزیر مسکن وشهرسازی ،هنگامی که در کشور تحول بزرگ اقتصادی صورت می گیرد این امر بر روی همه چیز تاثیر می‌گذارد؛ و از جمله بخش مسکن ممکن است شاهد رشد قیمت پنج تا 10 درصدی باشد ،اما به هرصورت این میزان کمتر از نرخ تورم است و تلاش با افزایش افتتاح‌ خانه های مهر برای کنترل بازار است . ابوالقاسم رحمانی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت : دولت تا زمانی که واحد های تولیدی به ویژه صنایع ساختمانی را مورد پشتیبانی قرار دهد ، قیمت در بخش مسکن تحت کنترل خواهد ماند و چندان رشد معنا داری نخواهد داشت . ایرج رهبر رئیس کانون سراسری انبوه سازان مسکن معتقداست :تامین اعتبار برای پشتیبانی از صنایع تولید کننده اقلام مورد نیاز بخش ساخت وساز نقش موثری در ثبات بازار دارد . وی لزوم قاطعیت برای تامین نیازمندیهای وعده داده شده به بخش صنعت را مورد تاکید قرار داد و گفت : نباید در این ارتباط مسامحه ای صورت گیرد . نیکزاد گفته بود: اینکه بگوییم بعد از هدفمندی یارانه‌ها به طور مطلق هیچ چیز گران نشده که درست نیست ، ولی جمع بندی نشان می دهد با توجه به کار بزرگی که در حال انجام و قابل دفاع است ، نمی توان انتظار داشت اصلا هیچ چیز گران نشود، اما اگر چنانچه کمتراز تورم باشد، برد با دولت است.
 

۲۲ خرداد ۱۳۹۰ ۱۳:۳۱
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |