نیکزاد در صحن علنی مجلس تاکید کرد: پیشبرد تکالیف سنگین وزارت راه و شهرسازی با پشتیبانی دولت و تعامل با مجلس

وزیر پیشنهادی رییس جمهوری برای تصدی وزارت راه و شهرسازی بر پیشبرد تکالیف سنگین این وزارتخانه با پشتیبانی و حمایت دولت و تعامل بهتر از گذشته با نمایندگان مجلس تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی نیکزاد، روز یکشنبه در دفاع از برنامه های پیشنهادی خود در سخنانی در صحن علنی مجلس با اشاره به روند ادغام وزارتخانه های 'مسکن و شهرسازی' و 'راه و ترابری' بر اساس برنامه پنجم توسعه گفت: انتظار دولت، مجلس محترم و مردم شریف ایران از وزارت مسکن و شهرسازی بارسنگینی بود که با اضافه شدن توسعه و نگهداری از زیرساختهای حمل و نقلی کشور سنگین تر از گذشته شده است. وی که پیش از این تصدی وزارت مسکن و شهرسازی سابق و سرپرستی وزارت راه را برعهده داشت، ضمن تشکر از حسن اعتماد مجدد رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بر دوش کشیدن این بار سنگین مسوولیت، جز با لطف الهی، پشتیبانی دولت و تعامل بهتر از گذشته نمایندگان شریف مردم خداجوی ایران در مجلس ممکن نیست. 


تشکر ویژه نیکزاد از رهبر معظم انقلاب اسلامی

وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اتمام مهلت سه ماهه سرپرستی وی بر وزارت راه و ترابری سابق در بهمن ماه سال گذشته گفت: با اتمام مهلت قانونی، نظر لطف مقام معظم رهبری بار دیگر شامل حال اینجانب شد و دوره مسوولیت سرپرستی این وزارتخانه تمدید شد که بر خود واجب می دانم از این تریبون مقدس از ایشان تشکر کنم.
 

برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی
 

نیکزاد همچنین با اشاره به برنامه های وزارت راه و شهرسازی گفت: تکمیل و تصویب طرح جامع حمل و نقل، تنظیم سهم زیربخش ها و توسعه شبکه با توجه به ملاحظات اقتصادی از دیگر برنامه های فراروی وزارت راه و شهرسازی است.
وی، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلودگی هوا و برقراری تعادل و تناسب بین زیرساخت ها و ناوگان ناوبری و تقاضا و افزایش بهره وری و جذب سرمایه داخلی و خارجی، نگرش بر آمایش سرزمینی را از دیگر برنامه های وزارتخانه جدید التاسیس عنوان کرد و افزود: استفاده از تجارب نوین در توسعه زیربناها و روبناها با به کار گیری منابع موسسات بین المللی، استفاده از مصالح نوین و سامانه نوین مدیریتی از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود. نیکزاد ادامه داد: افزایش تعداد لکوموتیو و واگن فعال، افزایش عمر ناوگان از برنامه‌های پیشنهادی در بخش حمل و نقل ریلی است که با استفاده ازتوان بخش خصوصی، به کارگیری روش‌های 'بی او تی' و ' ای پی سی اف'، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی، اوراق مشارکت و منابع دولتی هزینه های مورد نیاز حمل و نقل تامین خواهد شد.
 

اتصال کریدورهای بین المللی با هدف توسعه ترانزیت بار و مسافر

نیکزاد در این جلسه اتصال مسیرهای شرق- غرب و شمال - جنوب وهمچنین شبکه ریلی آسیایی را از دیگربرنامه‌های پیش روی وزارتخانه جدید عنوان کرد و گفت: توسعه ترانزیت ریلی بار و مسافر، توسعه شبکه آزادراهی و بزرگراهی کشور و بهسازی و هوشمندسازی راه‌های شریانی کشور از دیگر برنامه های این وزارتخانه خواهد بود. وی افزود: همچنین ادامه آسفالت راه های روستایی، افزایش حجم ترانزیت بار و کالا، کاهش عمر ناگان باری و مسافری و تلاش در جهت ارتقای ایمنی تردد جاده ای از جمله برنامه‌هایی است که وزارتخانه جدید باید به آن اهتمام ورزد.


حمل و نقل هوایی از ارتقای فرودگاه امام خمینی(ره) تا افزایش پروازهای کوتاه برد


نیکزاد همچنین در مورد برنامه‌های وزارتخانه جدید در بخش حمل و نقل هوایی نیز گفت: برای این بخش افزایش تعداد ناوگان هوایی و کاهش عمر آن با تاکید بر استفاده از توان بخش خصوصی، ارتقای فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) در حمل و نقل هوایی بار و مسافر و با استفاده از توان بخش خصوصی و دولت، توسعه فرودگاه ها و افزایش پروازهای کوتاه برد با رعایت عدالت پیش بینی شده است.
به گفته نیکزاد، واگذاری شرکت‌های هواپیمایی دولتی در جهت کارآمد کردن حمل و نقل هوایی، افزایش امکان پروازهای عبوری و کاهش هزینه تمام شده و زمان سفر و افزایش درآمد شرکت فرودگاههای کشور با رعایت مسائل ایمنی از دیگر برنامه های پیش روی این وزارتخانه در بخش هوایی خواهد بود.
 

افزایش ظرفیت بنادر تجاری و ساماندهی سواحل


وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در این جلسه از جذب سرمایه 300 میلیارد تومانی در بندر امام خمینی (ره) خبر داد و گفت: برنامه‌های این وزارتخانه در بخش دریایی شامل افزایش ظرفیت بنادر تجاری و حجم جابه جایی بار و مسافر و ساماندهی سواحل و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و حفاظت از محیط زیست دریایی است. وی در ادامه واگذاری بخش های تصدی گری آزمایشگاه فنی و مکایک خاک به بخش خصوصی و تقویت بخش حاکمیتی آن به منظور ارتقای توان کیفیت ساخت و نگهداری پروژه ها و ارتقای توان فنی و علمی با رویکرد توسعه زیربخش هواشناسی را از برنامه های وزارت راه و شهرسازی ذکر کرد.


 مسکن را از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی تبدیل می کنیم


نیکزاد همچنین در خصوص برنامه های وزارخانه جدید در بخش مسکن نیز گفت: ساماندهی اراضی با رویکرد تبدیل مسکن از کالای سرمایه ای به کالای مصرفی، تعیین تکلیف نصاب مالکانه افراد، تخصیص زمین جهت احداث مراکز روبنایی از برنامه های وزارتخانه جدید خواهد بود، ضمن اینکه حمایت از پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و بیمه تضمین کیفیت ساخت، احداث مسجد مجموعه های مسکونی از دیگر برنامه های وزارت راه و شهر سازی خواهد بود.
وی، افزایش سهم تولید صنعتی مسکن، پیگیری تکالیف مندرج در بند 'د' ماده 168 برنامه پنجم در جهت کاهش خطر پذیری زلزله و ادامه معرفی طرح های ارزشمند اسکان بشر به مجامع بین المللی را از دیگر برنامه های وزارتخانه جدید در بخش مسکن عنوان کرد. استفاده از تمام ظرفیت‌های مهندسی کشور در تولید مسکن، ارتقای کیفی ساخت مسکن با حمایت از توان صنعتی و کارخانه ای، تنقیح قوانین با نگرش به شهرسازی و معماری اسلامی ایرانی، سیاستگذاری مدون برای ظرفیت سازی اراضی و با استفاده از فضای خالی و احیای فضای فرسوده در درون شهرها، پیگیری تکلیف قانونی مندرج در بند 'د' ماده 171 در مورد بافت های فرسوده، به کار گیری تمام مساعی در جهت اجرای ماده 56 برنامه توسعه از دیگر برنامه هایی بود که نیکزاد در بخش مسکن به ذکر آنها پرداخت.
 

 اتمام یک میلیون 600 هزار واحد مسکونی روستایی

وی در ادامه گفت: حمایت از احداث و نوسازی 20 هزار واحد مسکونی روستایی در هر سال و اتمام یک میلیون و 600 هزار واحد مسکونی روستایی با اعطای تسهیلات ارزان قیمت و استفاده از روش صنعتی سازی که در دولت نهم و دهم شروع شده و سند دار کردن املاک روستایی از برنامه های وزارت راه و شهرسازی خواهد بود.
 

 طرح هادی روستایی و آسفالت 14 هزار کیلومتر راه روستایی در حال اجراست


نیکزاد همچنین در جلسه رای اعتماد نمایندگان مجلس و در پاسخ به سوالی در خصوص اجرای طرح هادی روستایی و آسفالت راه‌های روستایی اظهار داشت: طرح هادی روستایی در حال حاضر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در دست اجراست ضمن اینکه در قانون بودجه 90 ، هشت درصد از بودجه استانها به این امر اختصاص یافته است. وی با بیان اینکه عدد خوبی به صورت ملی هم برای این بخش تصویب شده است، اضافه کرد: همچنین آسفالت 14 هزار کیلومتر راه برای تمام روستاهای بالای 50 خانوار مورد توافق قرار گرفته است که زیرسازی این راهها بر عهده استانداری ها است و آسفالت آن به صورت متمرکز توسط معاونت راه روستایی انجام می شود. نیکزاد در پایان گفت: اگر تقدیر الهی بر این باشد که با نظر شما در مجلس بار سنگین وزارت راه و شهرسازی بر دوش اینجانب قرار گیرد، همچون گذشته با توکل بر خدا و توسل به ائمه و تعامل با شما نمایندگان مردم تمام وجود خود را وقف خدمت به اسلام عزیز و مردم فهیم کشورمان خواهم کرد.
 

۵ تیر ۱۳۹۰ ۱۸:۰۸
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |