رییس‌جمهوری در جمع فعالان مسکن مهر خبر داد: طرح بعدی مسکن تا پایان امسال اجرایی می‌شود

رییس‌جمهوری در جمع فعالان مسکن مهر خبر داد: طرح بعدی مسکن تا پایان امسال اجرایی می‌شود
رییس جمهوری اسلامی ایران گفت طرح مسکن مهر در واقع تمرینی بود تا بتوانیم طرح اصلی و بزرگ مسکن را اجرا کنیم و تلاش خواهیم کرد تا پایان امسال این طرح اجرایی شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، محمود احمدی‌نژاد این موضوع را روز یکشنبه در مراسم تجلیل از 31 تعاونی مسکن مهر برگزیده به نمایندگی از 31 استان کشور اعلام کرد و افزود: برای اجرای طرح بعدی مسکن در کشور، 10 الی 15 نقطه را در استان‌های مختلف در نظر گرفته‌ایم. وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: تلفیق دو موضوع مهم تعاونی و مسکن باعث اتفاقات بزرگی در کشور شده و امروز در مسیری قرار گرفته‌ایم که امیدواریم مشکل مسکن در کشور به ‌طور کامل حل شود.
رییس‌جمهوری ادامه داد: وقتی بحث مسکن مهر در شورای مسکن مطرح شد، عده‌ای آن را باور نداشتند و معتقد بودند که طرحی غیرممکن و نشدنی است. برخی نیز معتقد بودند بهتر است کاری مقطعی انجام شود و با انجام یکسری فعالیت های تبلیغاتی ، آن را یک کار بزرگ در زمینه مسکن جلوه دهیم تا تب مسکن به‌طور موقت فروکش کند اما در مقابل برخی نیز اعتقاد داشتند باید کاری ریشه‌ای و اساسی در این زمینه انجام شود.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: وقتی به نیروی عظیم مردم اتکا کنیم، کارهای بزرگ هم شدنی است.
وی در عین حال گفت: البته هنوز مشکلات مسکن به‌طور کامل حل نشده اما این موضوع در مسیری قرار گرفته که مسایل آن به سرعت در حال رفع شدن است.
احمدی‌نژاد با تاکید بر اهمیت تعاون و همکاری اظهار داشت: اگر به نقطه‌ای برسیم که همه ملت ما نسبت به هم احساس مسوولیت و همکاری متقابل داشته باشند، همه کارها به سرعت پیش خواهد رفت و مشکلی باقی نخواهد ماند. وی با اشاره کوتاه به موضوع ادغام وزارت تعاون گفت: معنای ادغام چند وزارتخانه این نیست که گسترش کار تعاونی در کشور دچار خلل شود. اصل و مهم روحیه تعاون است که ریشه در فرهنگ و آرمان‌های ما دارد.
رییس‌جمهوری ادامه داد: همه اهداف و آرزوهای ما در سایه تعاون قابل تحقق است و تعاون باید بیش از پیش در کشور مورد توجه قرار گرفته و گسترش یابد. احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ضمن تشکر از همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و بانک‌های دست‌اندرکار در طرح مسکن مهر، تاکید کرد که باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسکن افرادی که در این طرح ثبت‌نام کرده‌اند به آنان تحویل داده شود.
وی افزود :‌ چرا مسکن باید در کشور ما تا این حد گران باشد، چرا مردم ما باید در آپارتمان‌ها زندگی کنند، آیا زمین یا پول و یا نیروی انسانی و یا هنر معماری در کشور کم داریم و چه کسی گفته است که شیوه زندگی ما باید این‌گونه باشد؟،چه کسی این الگوها را برای ما ساخته است ؟ اینها پرسش های جدی است.
رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با بیان اینکه متوسط قیمت مسکن در کشور حدود یک میلیون تومان در هر مترمربع بوده و این نرخ در تهران نزدیک به دو برابر است، از تخریب باغ‌ها و زمین‌های کشاورزی توسط برخی سودجویان به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت: از بین بردن زمین‌های زراعی و کشاورزی روش مناسبی برای حل مشکل مسکن در کشور نیست.
احمدی‌نژاد همچنین با مناسب ندانستن شیوه زندگی به صورت آپارتمان‌نشینی تصریح کرد: این شیوه زندگی باعث افزایش هزینه‌های شهری و شهرسازی به ویژه در کلانشهری مثل تهران شده و موجب گردیده تا شهرداری تهران با بودجه‌ای بیش از هفت هزار و 500 میلیارد تومان به گران‌ترین شهر جهان از نظر عمران و شهرسازی تبدیل شود. وی با یبان اینکه شیوه کار و مبنای برنامه‌ریزی شهری ما دچار اشکال است، افزود: ممکن است برخی این نظر را داشته باشند که ساخت خانه‌های یک طبقه و ویلایی به زمین زیادی احتیاج دارد اما باید توجه داشت که کشور ما با مساحت بیش از یک میلیون و 670 هزار کیلومتر مربع، به اندازه کافی برای ساخت واحدهای مسکونی مناسب برای مردم زمین دارد. رییس‌جمهوری همچنین گرانی بی‌رویه زمین در کشور را یکی از اشکالات اساسی برشمرد و گفت: هنر دولت این است که باید کاری کند که ارزش مالی خود زمین صفر شود و صرفا برای انجام کارها و ساختمان‌سازی‌هایی که روی زمین اجرا می‌شود، از سوی مردم پول پرداخت شود.
احمدی‌نژاد که در خصوص طرح بعدی مسکن در کشور به عنوان طرح عظیم و اصلی خانه‌سازی سخن می‌گفت، اظهار داشت: نظر من این است که زمین‌ها را باید با برنامه‌ریزی صحیح بین مردم تقسیم کنیم و از مردم بخواهیم که با رعایت یکسری قوانین و مقررات، در آن زمین‌ها بنای مسکونی و فضای سبز ایجاد کنند.
وی با این پیشنهاد که می‌توان به هر خانواده ایرانی هزار متر زمین داد، تصریح کرد: در شرایط کنونی، 20 میلیون خانواده در ایران زندگی می‌کنند که اگر به هریک از این خانواده‌ها هزار مترمربع زمین داده شود، در مجموع به دو میلیون هکتار زمین نیاز داریم و هر یک از این قطعه زمین‌ها را می‌توان به 800 متر باغ و فضای سبز و 100 الی 200 مترمربع بنای مسکونی تبدیل کرد. رییس‌جمهوری تاکید کرد که با اجرای این طرح می‌توان زندگی ارزان‌تر و با کیفیت بهتر داشت.
احمدی‌نژاد یادآور شد که این طرح در حال نهایی شدن است و تعاونی‌ها نیز باید خود را آماده کنند و باید تلاش کنیم یک انقلاب واقعی در شهرسازی ما اتفاق بیفتد. وی با بیان اینکه ظرف چهار یا پنج سال می‌توان این زمین‌ها را در اختیار مردم قرار داد، خاطرنشان کرد: با انجام این طرح، در مدت کوتاهی دو میلیون هکتار به فضای سبز در کشور اضافه خواهد شد و این کار شدنی است. رییس‌جمهوری در ادامه سخنان خود با طرح این سوال که چرا ما باید از سایر کشورها و ملت‌ها الگو بگیریم، گفت: باید کاری کنیم که خود ما الگوی دیگران باشیم و می‌توان زندگی بهتری داشت و در عین حال هزینه کمتری صرف کرد. احمدی‌نژاد در ادامه با انتقاد از افرادی که به دنبال سودجویی در کشور هستند، اظهار داشت: این افراد از شرایط غیرعلمی و نامنظم و بی‌‌حساب و کتاب سود می‌برند و اگر با یک طرح عالمانه و حساب‌شده روبرو شوند، متضرر خواهند شد و بسیاری از کسانی که با طرح حساب‌شده و عالمانه مسکن مهر مخالفت می‌کردند، همین افراد سودجو بودند.
وی تاکید کرد: باید با مدیریت صحیح، کشور را به سمتی ببریم که زمینه عمل و فعالیت برای افراد سودجو از بین برود تا مردم بتوانند با آسودگی زندگی کنند. رییس‌جمهوری خطاب به مسوولان تعاونی‌های مسکن مهر گفت: شما وارد کاری بزرگ شدید و نشان دادید که می‌توان کارها و پروژه‌های بسیار عظیم را در کشور اجرا کرد و خداوند نیز وعده داده ملتی که در راه درست حرکت کند، حتما قله‌ها را فتح خواهد کرد. احمدی‌نژاد پیش از سخنرانی، در مراسمی با اهدای لوح تقدیر به 31 تعاونی مسکن مهر به نمایندگی از 31 استان کشور، از تعاونی‌های برتر در امور مسکن مهر تجلیل کرد.
 

۱۳ تیر ۱۳۹۰ ۱۰:۰۳
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |