صنعتی سازی،عمر مفید واحد های مسکونی را 2.5 برابر افزایش می دهد

یک متخصص فناوریهای نوین ساختمانی معتقد است: بهره گیری از فناوری های نوین ساختمانی موجب افزایش عمر مفید ساختمان ها از 40 سال کنونی به یکصد سال می‌شود و نقش بسزایی در کاهش مصرف انرژِی در ساختمان ها خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، 'آرش بازیار ' روز شنبه در یک نشست خبری اظهار داشت :صنعتی‌سازی ساختمان پیامد کاهش هزینه‌های تولید و احداث ساختمان را به دنبال دارد و به منظور دستیابی به اهداف مورد نظر در توسعه صنعتی ساخت وساز کشور ،انتخاب فن آوری های نوینی که با فرهنگ بومی و الگوهای آن همخوانی داشته باشد ،اهمیت بالایی دارد و بهره گیری از سیستم صنعتی ICF از جمله این روش ها محسوب می شود.
به اعتقاد این کارشناس فناوریهای نوین بخش ساختمان ومسکن ، امروزه صنعتی‌سازی به عنوان تنها راه حل برای غلبه برمشکل کمبود مسکن در کشور است و مسئولان فقط به این شیوه ساخت در برنامه های مسکن مهر اکتفا نکنند. مدیرعامل شرکت تک ایستا افزود: سیستم‌های سازه صنعتی ICF تمامی نقاط ضعف مدل‌های سنتی و منسوخ ساختمان را برطرف ساخته و اکنون بهره گیری از شیوه موجب خواهد شد تا یکصد سال از خانه های احداثی بهره گیری شود . به اعتقاد این کارشناس،سیستم مذکورموجب می شود تا میزان مصرف سرمایش و گرمایش ساختمان های احداثی تا 20 درصد در مقایسه با ساختمان های سنتی کاهش یابد. وی با بیان اینکه در استفاده از یک خط تولید امکان ساخت سالانه شش هزار و 500 دستگاه واحد مسکونی فراهم می شود ، گفت :بهره گیری از نیروی انسانی مجرب و با سابقه باعث خواهد شد که این سیستم به بهترین شکل به مورد اجرا گذاشته شود.
این متخصص فناوریهای نوین ساختمانی گفت : مسئولان میزان نیاز مسکن کشور را سالانه یک میلیون و 500 هزار واحد مسکونی ذکر کرده اند که این آمار ساخت تا سال 1392 باید تداوم داشته باشد. وی اضافه کرد :رویکرد فعلی دست اندرکاران بخش ساختمان ومسکن به مقوله صنعتی‌سازی است و چنانچه از واحدهای فعال این بخش حمایت لازم به عمل آید ،ضمن اشتغالزایی مورد نظر، امکان ساخت سریع واحد های مسکونی فراهم خواهد شد.
به گفته بازیار، شکل گیری واحد های فعال در عرصه تولید فناوریهای نوین ساختمانی با سرمایه گذاری های ارزی و ریالی محقق شده و درصورتی که به این بخش توجه لازم نشود، شاهد ضررهای سنگین شرکت های مربوطه و پیامد آن بی کار شدن نیروی انسانی و تعطیلی این واحدهای صنعتی خواهیم بود. وی طرح مسکن مهر را بسترساز بهره گیری از ساخت و ساز صنعتی ارزیابی کرد و گفت:اکنون به این شیوه نوین نباید به شکل مقطعی توجه شود و حمایت دولت امری ضروری است . مدیرعامل تک ایستا از جستجوی فعالان صنعتی سازی مسکن در کشورهای همسایه برای صادرات خدمات فنی ومهندسی خبر داد و گفت : کسب بازار مناسب در خارج از کشور نیاز به پشتوانه دولت دارد که تاکنون دراین زمینه فعالیت جدی صورت نگرفته است . وی افزود :کشورهایی مانند عراق و افغانستان از جمله مناطق مورد بررسی برای صدور خدمات فنی ومهندسی هستند اما مشکلات ناشی از تحریم در شرایط کنونی دستاوردی را در این بخش حاصل نکرده است . بازیار پیشنهاد داد :دولت با حمایت از تولید‌کنندگان صنعتی ضمن ارتقا بخشیدن به ساخت وساز مسکونی با کیفیت روند فعالیت در این بخش را ساماندهی کند و راه‌اندازی معاونت صنعتی‌سازی در وزارت راه و شهرسازی می تواند ضامن تحقق هدف مذکور باشد .

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۰ ۲۱:۱۸
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |