قیمت سرسام آور زمین در کلان شهرها مردم را آپارتمان نشین کرد

یک عضو گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران می گوید: قیمت سرسام آور زمین درکلان شهرها به ویژه تهران که تا حدود 80 درصد ارزش ملک می شود ، باعث آپارتمان نشینی مردم شد .

' محمد عدالتخواه' روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بلند مرتبه سازی درکشوری مانند ایران که اراضی لازم را دارد ،همواره نمی تواند پاسخگوی مردم باشد ،اما کاملا نمی توان گفت که آپارتمان نشینی باعث گرانی هزینه های شهری و شهرسازی می شود . دکتر ' محمود احمدی نژاد' رییس جمهوری تیرماه گذشته در جمع مدیران فعال تعاونی های مسکن مهر اظهار داشت: آپارتمان نشینی باعث افزایش هزینه های شهری و شهرسازی به ویژه در کلان شهری مانند تهران شده است .
عدالتخواه افزود:محاسبات دقیق از سوی کارشناسان ذیربط می تواند روشن ساز که هزینه های مردم در آپارتمان نشینی سالانه چه میزان با اسکان در سایر خانه ها تفاوت دارد . رئیس جمهوری در نشست یاد شده گفته بود :شهرداری تهران با بودجه بیش از هفت هزار و 500 میلیارد تومانی به گرانترین شهر جهان از نظر عمران و شهرسازی تبدیل شده است. عضو گروه شهرسازی جامعه مهندسان مشاور ایران براین اعتقاد است که استفاده از آپارتمان در تمامی شهرهای کشور نمی تواند مطلوب باشد و بنابراین باید در شهرهای کوچک خانه ها با تعداد ساکنین آنها تناسب لازم را داشته باشد . وی اضافه کرد : برخی گزارشها نشان می دهد که دغدغه شغل و درآمد سبب شد تا شماری از روستائیان با وجود در اختیار داشتن اراضی لازم ،ناگزیر از مهاجرت به شهرها و اسکان در آپارتمان ها شدند . عدالتخواه با بیان اینکه خستگی و ناخشنودی مردم از زندگی در آپارتمان ها یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت ، اما اینکه آپارتمان نشینی سبب افزایش هزینه های شهری می شود باید مورد مطالعه قرار گیرد . وی اضافه کرد : محدودیت توزیع خدمات زیر بنایی به ویژه آب ، برق و گاز سبب شد تا اسکان در آپارتمان ها به عنوان یک راه حل مطرح باشد و اکنون نیز تامین خدمات زیر بنایی در قالب طرح مسکن مهر یک مساله اساسی محسوب می شود . این متخصص شهرساز اظهار امیدواری کرد : برنامه ریزی های شهری و شهرسازی با بهره گیری از متخصصان در این بخش به مورد اجرا گذاشته شود تا هزینه های کمتری به جامعه تحمیل شود . سرشماری نفوس و مسکن 1385 نشان داد که حدود 70 درصد جمعیت ایران در سطح شهرها ساکن هستند ، و امروز شمار شهرها از یکهزار شهر فراتر رفته است .

۱۶ اَمرداد ۱۳۹۰ ۲۱:۲۰
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |