مجری صنعتی سازی مسکن: حمایت از بخش خصوصی در چارچوب توسعه ساخت وساز به روش نوین

مجری صنعتی سازی مسکن در کشور می گوید که این روش در کشور بیش از پیش بینی های اولیه شکل گرفته و اکنون حمایت از بخش خصوصی در چارچوب توسعه ساخت وساز به روش نوین دنبال می شود.

گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی شرکت مدیریت پروژه های ساختمانی ایران (مپسا ) 'سیدحسن قلعه نویی' اظهار داشت: هنگامی که درسال 87 با توجه به نیاز کشور به افزایش سرعت ساخت و ساز و بالابردن میزان تولید مسکن، استفاده از روش های نوین ساخت و ساز در دستور کار قرار گرفت کمتر کسی گمان می کرد که سهم ساخت و ساز صنعتی با این سرعت افزایش یابد.
براساس تازه ترین گزارش های مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وابسته به وزارت راه وشهرسازی سهم ساخت وساز صنعتی اکنون به حدود 28 تا 30 درصد رسیده ، درحالی که این میزان در سال های پایانی برنامه چهارم توسعه (88-1384) کمتر از سه درصد بود . مجری صنعتی سازی مسکن یادآور شد : سه سال پیش سهم ناچیزی از ساخت و سازها در کشور به روش صنعتی بود و هم اکنون بنا براعلام وزیر راه و شهرسازی در این بخش شاهد رشد ساخت و سازهای صنعتی هستیم .
بانک مسکن در تازه ترین گزارش خود منتهی به تیرماه 1390 اعلام کرد : 368 هزار و 85 واحد مسکونی طرح مهر از تسهیلات صنعتی سازی مسکن برخوردار شده اند . قلعه نویی افزود: در بند 'الف' اصل 44 قانون اساسی توانمندسازی و نگاه حمایتی نسبت به بخش خصوصی توصیه شده و براین اساس شرکت مپسا نیز به عنوان یک شرکت دولتی به نمایندگی از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در زمینه مدیریت و توسعه صنعتی سازی ساختمان و مسکن وارد این مسیر شد. وی تعریف پروژه های پایلوت یکهزار و یکصد دستگاه واحد مسکونی و نیز پروژه پنج هزار و 400 واحدی در شهر جدید پرند، را در چارچوب ترویج صنعتی سازی ذکر کرد . مدیرعامل شرکت مپسا با تاکید بر اینکه هدف دولت از این کار 'توسعه و ترویج' صنعتی سازی در کشور بود ،تصریح کرد: مپسا شرکت پیمانکار نیست و به عنوان یک بخش دولتی که حمایت از بخش خصوصی را وظیفه خود می داند وارد این عرصه شده است.
رئیس کارگروه تخصصی صنعتی سازی ساختمان و مسکن گفت: آنچه که تحت عنوان صنعتی سازی در پرند رخ داد، حاصل تلاش شرکت های بخش خصوصی بود و انگیزه این کار نیز توانمندسازی و پیشرفت آنها و کمک به ترویج و نهادینه شدن صنعتی سازی بوده است. قلعه نویی تاکید کرد: نباید تاخیر برخی شرکت ها که تاکنون تجربه چنین پروژه هایی را نداشته اند، به پای تمامی این شرکت ها یا مپسا گذاشت ، بلکه وظیفه ما حمایت بیشتر از شرکت های داخلی بوده و در همین مسیر اقدام شده است. مدیرعامل شرکت مپسا ، مطرح شدن نام ایران به عنوان یک کشور فعال در عرصه صنعتی سازی را فرصتی برای بخش خصوصی در این حوزه دانست و گفت: قطعا چنانچه حمایت دولت از بخش خصوصی وجود نداشت، پیشرفت کارها با این سرعت حاصل نمی شد.
قلعه نویی تصریح کرد: شرکت مپسا به عنوان مجری صنعتی سازی تاکنون در همکاری و هماهنگی نزدیک با وزیر راه وشهرسازی توانسته نسبت به توسعه صنعتی سازی در کشور اقدام کند. رئیس کارگروه تخصصی صنعتی سازی ساختمان و مسکن در خصوص ادامه فعالیت شرکت مپسا در پروژه های مسکن مهر اظهار داشت: فلسفه ورود شرکت مپسا به مدیریت پروژه های پایلوت تفاهم نامه سه جانبه وزیران مسکن و صنایع و تعاون بوده و به دنبال همین تفاهم ها بود که وارد مسکن مهر شدیم، از این رو برای ادامه فعالیت در این بخش نیز تابع تصمیمات این آنها خواهیم بود. قلعه نویی افزود: حوزه فعالیت شرکت مپسا محدود به فعالیت های مربوط به پروژه های پایلوت نیست و همان طور که قبلا از طریق رسانه ها نیز اطلاع رسانی شده، اقدامات زیادی نیز در حوزه توسعه و ترویج صنعتی سازی از طریق همکاری با سازمان ها، نهادها و دانشگاه های مختلف صورت گرفته است .
 

۱۸ اَمرداد ۱۳۹۰ ۱۲:۲۱
خبرگزاری ایرنا - واحد روابط عمومی شرکت |